DN7 se repară pân’ la vară

Articolul a fost vizualizat de 1,463 ori

După ce a cheltuit mai bine de 150 de milioane de euro pentru reabilitarea lui, CNADNR este nevoită să comande noi lucrări de reparaţii pe sectorul DN 7 dintre Sebeş şi Nădlac. Zilele acestea pe carosabil sunt turnate plombe asfaltice, iar lucrările pot crea “dopuri” de trafic lungi de kilometri. Compania de Drumuri nu se sinchiseşte însă să ne spună pe ce zone se lucrează, până când şi pe banii cui.

Deşi a fost reabilitat relativ recent, DN 7 are nevoie periodic de reparaţii, iar CNADNR nu a reuşit nici până acum  să ofere explicaţii clare pentru această situaţie

Deşi a fost reabilitat relativ recent, DN 7 are nevoie periodic de reparaţii, iar CNADNR nu a reuşit nici până acum să ofere explicaţii clare pentru această situaţie

Lucrările de plombare au demarat în urmă cu aproape două săptămâni şi, de la bun început, au provocat blocaje de trafic. În funcţie de momentul din zi şi de zona în care au întâlnit echipele care plombează stratul de asfalt, unii şoferi au fost nevoiţi să stea în drum între cinci şi 50 de minute. Săptămâna trecută, în zona Orăştiei, au fost semnalate cozi de kilometri întregi.

Vacanţa e de vină

În încercarea de a obţine informaţii clare, din surse autorizate, am contactat Direcţia Regională Timişoara din cadrul CNADNR încă de săptămâna trecută. Era 24 aprilie atunci. Nu ni s-au comunicat telefonic datele solicitate, deşi legea 544 privind accesul la informaţii de interes public specifică faptul că, în cazul presei, informaţiile cerute pe cale orală se comunică imediat, ori în cel mult 24 de ore. Acel articolaş din lege rămâne în continuare o necunoscută pentru birourile de presă ale majorităţii instituţiilor publice de la noi. Ni s-a cerut să formulăm o cerere în scris. Ne-am conformat, pentru a ne dovedi buna credinţă. La 20 de minute după discuţia telefonică, am trimis şi solicitarea scrisă. Am revenit a doua zi, cu un telefon: nimic. A treia zi, la fel. Luni, 29 aprilie, aveam motive să sperăm că vom primi un răspuns. Degeaba însă. Marţi dimineaţa ni se confirmă faptul că în niciun chip nu vom avea un răspuns scris şi clar. Asta şi din cauză că, la fel ca în mai toate instituţiile subordonate vreunui minister, orice informaţii destinate presei trebuie mai întâi vizate şi, eventual, cenzurate de la centru. “Ne pare rău, dar se pare că nu are cine să se mai ocupe şi de solicitarea dumneavoastră. Aproape toată lumea e plecată deja în vacanţă”, vine explicaţia unui angajat al Companiei de Drumuri.

Cu destule insistenţe, obţinem, “pe surse”, nişte frânturi de date. DN 7 se plombează între Şibot şi Nădlac, pe o distaţă de peste 200 de kilometri, plombele vor totaliza, ca suprafaţă, 20.000 de metri pătraţi, iar lucrarea va dura până în iunie. Până în cât iunie, nu se ştie.

Asta cu toate că noi am cerut în scris mai multe informaţii pe care, în mod normal, trebuia să le primim în cel mult două-trei ore. Am vrut să aflăm, de exemplu, şi cât costă şi pe cheltuiala cui se fac reparaţiile (a statului, sau a firmei care a făcut reabilitarea din perioada 2008 – 2010). Niciun răspuns la această întrebare, nici măcar neoficial. Aceeaşi soartă au avut-o şi întrebările referitoare la cauzele pentru care asfaltul continuă să crape pe DN 7, ori la eventuale noi operaţiuni de aşternere de criblură, astfel încât, pe unele porţiuni, drumul să nu mai fie periculos de alunecos când plouă.

O lucrare cu multe ghinioane

Sectorul DN 7 cuprins între Nădlac şi Sebeş a fost reabilitat în perioada 2008 – 2010, însă carosabilul nu a rezistat intact nici măcar un an şi jumătate. Asta cu toate că lucrarea a costat peste 600 de milioane de lei noi.

În primăvara lui 2011, cratere imense au început să apară în mai multe puncte ale tronsonului de drum amintit. Compania care a făcut lucrarea, Spedition UMB, spune că reţeta asfaltului turnat este conformă cu toate regulile în vigoare şi cu datele contractuale, adăugând că de vină pentru această situaţie sunt beneficiarul şi autorităţile din cele trei judeţe (Arad, Hunedoara şi Alba), care nu au acceptat închiderea totală a traficului pe sectoare lungi de drum, astfel încât asfaltul turnat să aibă timp suficient să se răcească. Autorităţile şi-au motivat refuzul prin simplul fapt că nu există rute alternative pe care să fi fost deviat traficul, mai ales traficul greu. A existat, în judeţ, o tentativă, cu devierea pe drumul judeţean ce merge pe malul Nordic al Mureşului, de la Ilia până la Gelmar, dar în sate precum Bobâlna, dacă două tiruri se întâlnesc într-o curbă, rămân blocate.

Din 2010 şi până acum, drumul a mai avut nevoie de lucrări de plombare, dar şi de aşternere de straturi de criblură, după ce s-a constatat că, pe porţiuni lungi de zeci de kilometri, asfaltul devenea extrem de alunecos pe timp de ploaie, chiar şi vara, lucru care a provocat numeroase accidente grave, mai ales între Orăştie şi Deva. La vremea respectivă drumarii spuneau că aceste operaţiuni de remediere au fost efectuate pe cheltuiala constructorului, lucrarea fiind în termen de garanţie. DN 7 este principalul drum de legătură al României cu Europa Centrală şi de Vest, iar cea mai aglomerată porţiune a sa, Deva – Orăştie, este tranzitată zilnic de 40.000 de vehicule.

Tags: , ,

About Ciprian Iancu