Mai multă română şi matematică, la “clasa zero”

Articolul a fost vizualizat de 2,315 ori

Ministerul Educaţiei Naţionale a publicat pe site-ul propriu, www.edu.ro, planul-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar în anul şcolar 2013-2014. Printre modificări apar mai multe ore de română, limbi străine de la clasa zero, dar şi „matematică integrată”. Dascălii hunedoreni sunt de acord cu noul plan şi spun că acesta aduce avantaje elevilor, la fel ca şi clasa pregătitoare.

La cererea părinţilor, programa şcolară pentru clasa “zero” devine un pic mai încărcată

La cererea părinţilor, programa şcolară pentru clasa “zero” devine un pic mai încărcată

Elevii de la clasa pregătitoare vor avea 19 ore săptămânal, cu una mai puţin decât elevii din clasele I, a II-a şi a III-a, în timp ce elevii de clasa a IV-a vor avea 21 de ore în program. Planul, pus în dezbatere publică în luna februarie, a suferit câteva modificări, cum ar fi introducerea unei ore de limbă modernă (străină) pe săptămână la clasa pregătitoare sau adăugarea uneia de matematică în plus la clasa a II-a, ajungându-se astfel la patru ore pe săptămână. Potrivit anunţului făcut de oficialii din educaţie, cel mai probabil, planul se va aplica din septembrie 2013 la clasele pregătitoare şi a I-a, iar pentru clasa a II-a, din 2014. Elevii de a III-a şi a IV-a vor face două ore de limbă străină pe săptămână, iar la clasa I vor fi şapte ore de „comunicare în limba română” faţă de cele şase care erau prevăzute iniţial.

Educaţia fizică va avea două ore pe săptămână la toate clasele din ciclul primar, urmând ca de la clasa a III-a să se introducă şi o oră de „joc şi mişcare”. Elevii de la pregătitoare până la clasa a II-a rămân cu două ore de „muzică şi mişcare” pe săptămână, însă, de la clasa a III-a, disciplina va avea o oră, odată cu introducerea materiei „joc şi mişcare”. Religia rămâne tot cu oră pe săptămână. Elevii de la pregătitoare vor face două ore de dezvoltare personală pe săptămână în loc de una, cât era prevăzut iniţial. Conform planurilor-cadru finale, elevii de la clasa pregătitoare şi până la clasa a III-a vor studia „arte vizuale şi abilităţi practice” de două ori pe săptămână, în timp ce materiile „educaţie tehnologică” şi „educaţie pentru societate” dispar. Apare, în schimb, educaţia civică din clasa a III-a, cu o oră pe săptămână.

Toate orele vor avea o durată de 30-35 de minute la pregătitoare şi clasa I, restul timpului fiind alocat activităţilor recreative. La celelalte clase din învăţământul primar, orele vor avea o durată de 45 de minute.

Cine, ce studiază?

“La clasa pregătitoare se vor preda cinci ore de limba şi literatura Română, trei ore de matematică, câte două ore de educaţie fizică, muzică şi mişcare, arte vizuale şi abilităţi practice şi dezvoltare personală şi câte o oră de limba modernă, ştiinţe ale naturii şi religie. În clasa I, elevii vor avea două ore în plus de limba şi literatura română, dar o singură oră de dezvoltare personală, faţă de cele două de la pregătitoare. Elevii din clasa a II-a vor avea parte de o oră de matematică în plus. Mai apar educaţia civică şi o nouă materie: joc şi mişcare, însă dispare discilplina numită «dezvoltare personală». La clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, limba şi literatura română se numeşte «comunicare în limba română», în timp ce matematica se predă integrat drept «matematică şi explorarea mediului»”, explică liderul Sindicatului învăţământ Preuniversitar, Paul Rusu.

Modificări bazate pe cererile părinţilor

Inspectorul pentru învăţământ primar, Nicolae Mateş, spune că, deocamdată, Inspectoratul Şcolar al Judeţului Hunedoara nu a primit niciun document oficial prin care acest plan cadru pentru învăţământul primar va fi aplicat cu o dată anume. „Ministerul Educaţiei Naţionale, când a luat decizia de a propune un plan-cadru modificat, referitor la introducerea limbii străine începând cu clasa pregătitoare, sunt convins că a făcut acest lucru în baza unor studii, dar s-a ţinut cont şi de părerea părinţilor, pentru că ei şi copiii dumnealor sunt beneficiarii direcţi. În plus, cred că un alt motiv a fost acela că noua generaţie va trebui să răspundă cerinţelor acestei societăţi, aflată în rapidă schimbare. Iar această societate presupune acum, printre altele, şi cunoaşterea cel puţin a unei limbi străine”, adaugă inspectorul pentru învăţământul primar. De altfel, şi dascălii hunedoreni se declară încântaţi de noile modificări.

Noua strategie: ne jucăm şi învăţăm

Învăţătoarea Maria Cazacu (acum profesoară cu facultate pentru învăţământul primar), cu o carieră de 38 de ani în învăţământ, spune că introducerea limbii străine de la o vârstă cât mai mică este benefică şi nu face decât să-i pună pe copiii români într-o situaţie avantajoasă, similară elevilor din Spania sau Letonia. „Tocmai am vizitat şcoli din cele două ţări, iar acolo, în afara dotărilor de ultimă oră chiar şi în şcolile de la ţară, copiii învaţă să citească în limba lor şi să vorbească într-o limbă străină chiar din grupa mare, de la grădiniţă. Mi-a plăcut foarte mult că am găsit în Spania şi Letonia nişte copii foarte dezinvolţi, foarte curioşi, dornici să înveţe. Acum, matematica asta integrată, dar şi disciplina «joc şi mişcare» ne vor da posibilitatea să învăţăm jucându-ne, mult mai uşor. Adică una e să fac eu numai matematică aproape o oră cu copilul şi alta e să desenez două flori şi încă trei sau copiii să le realizeze chiar ei, din plastilină, şi după aia să le adunăm şi astfel să învăţăm matematică de plăcere”, precizează dăscăliţa.

Maria Cazacu, învăţătoare la Şcoala Numărul 2 din Lupeni, menţionează că noul program cadru vine optim în completarea clasei pregătitoare, care le dă ocazia învăţătorilor să îi înveţe pe copii în cinci ani ceea ce până acum trebuiau să-i înveţe în doar patru.

About Ada Beraru