Colţul cultural: Turnirul cavalerilor

Articolul a fost vizualizat de 1,666 ori

Zilele trecute, a avut loc la Braşov festivalul “Turnirul cavalerilor” – ediţia a VII-a. Grupul “Cimpoierii din Transilvania”, mai precis, din Hunedoara, a participat la acestă ediţie susţinând două concerte în faţa publicului numeros, care a urcat la Cetatea Braşovului. 

Turnirul cavalerilor

Turnirul cavalerilor

Pentru realizarea evenimentului, organizatorii (Asociaţia Cavalerii Cetăţilor Bârsei, în parteneriat cu Primăria Braşov şi Aro Palace) au invitat mai multe trupe de renactment medieval din ţară: „Cavalerii Cetăţilor Bârsei” din Braşov, „Şoimii de Argint” din Oradea, „Ordinul Cavalerilor de Mediaş”, „Străjerii Coroanei” şi „Trupa de Aici” din Braşov, „Gladius Dei” din Sibiu, „Vulturii Valahiei” din Bucureşti, „Cimpoierii din Transilvania” din Hunedoara, “Toboşarul Cetăţii” Sighişoara şi „Hypnosis” din Braşov. Artiştii au prezentat un program variat, interactiv şi educativ, ce a cuprins spectacole de teatru medieval, demonstraţii de luptă şi misticele spectacole cu foc prezentate de trupa „Hypnosis”.

Publicul vizitator a putut vedea veritabile expoziţii de arme şi armuri, dar şi modul în care acestea se foloseau pe câmpul de luptă, evenimentul încercând să iniţieze privitorii prin prezentarea unui nou sport: HMB (Historical Medieval Battle), un sport de full-contact în echipament. În afara demonstraţiilor de putere în braţe, pe parcursul celor trei zile au mai avut loc şi ateliere cu publicul, spectacole de dans şi teatru, precum şi concerte de muzică medievală. “Cimpoierii din Transilvania” au prezentat un program nou. De altfel, trupa a suferit o schimbare importantă şi în ceea ce priveşte sunetul.

În formulă de cinci, cu noua achiziţie – Dorin Săvulescu la tobe, irish bouzouki şi voce, au evoluat şi Nicolae Szekely la percuţie şi cobză, instrument care a apărut prin secolul XVI, Alin Bălescu la cimpoi şi block flute, Raul Ruszuly la cimpoi şi block flute şi Mircea Goian la tobă şi fidula – instrument apărut în secolul XII. De altfel, fidula aceastaeste singurul exemplar din România la care se cântă pe scenele de concert. Programul nou este alcătuit din piese muzicale specifice perioadei medievale, executate o parte la cimpoaie, tobe şi cobză, şi mai multe lucrări cântate vocal, acompaniate la irish bouzouki, block flute, percuţie şi fidula. Culoarea medievală realizată cu aceste instrumente specifice este completată şi prin atmosfera dinamică realizată de linia melodică specifică medievală.

Aş remarca lucrările Palerspiel şi Palaestinalied, ultima scrisă în legătură cu a cincea cruciadă (1217-1221) de Walther von der Volgeweide, cel mai mare poet medieval şi cavaler templier în acelaşi timp, lucrare ce promovează vitejia, dar şi cauza creştină pentru care au avut loc luptele din Ţara Sfântă. Publicul a confirmat, prin reacţia avută, calitatea repertoriului, dar şi a interpretării, cerând bis la finalul fiecărui recital. Serile medievale a fost încheiate cu fascinante spectacole cu foc, realizate de artiştii de la trupele „Gladius Dei” din Sibiu şi “Hypnosis” din Braşov. Un adevărat regal medieval a avut loc în Cetatea Braşovului, animată în aceste zile de mii de turişti.

Anul acesta, evenimentul s-a desfăşurat în cadrul Zilelor Oraşului Braşov, în paralel cu o serie de spectacole şi parade realizate în centrul istoric. Am găsit la Braşov o dorinţă susţinută în a urma exemplul Sibiului şi, în acelaşi timp, am realizat că cei de aici trăiesc cu convingerea că turismul cultural poate aduce un important beneficiu în economia oraşului.

About Mircea Goian