Deva – Orăştie, autostrada cu un nod încâlcit

Articolul a fost vizualizat de 2,415 ori

Chinul şoferilor pe DN 7 între Deva şi Timişoara continuă, pentru că va mai dura ani buni până când autostrada va duce neîntrerupt până în capitala Banatului. Pentru cei care merg spre Timişoara, ori Arad, el începe chiar de la punctul final al tronsonului de autostradă. Nici celor care vin dinspre Arad spre Sibiu nu le este prea uşor. Din spusele conducerii CNADNR reiese că soluţia provizorie aplicată pentru legarea traficului de pe DN 7 cu autostrada tinde să devină permanentă. Anunţul reluării licitaţiei pentru lotul care ar continua autostrada spre Lugoj face ca perioada de aşteptare a rezolvării problemei să fie şi mai lungă.

Imediat după “luxul” de pe autostradă, şoferii sunt treziţi brusc la realitatea rutieră din România de o urcare incomodă pe DN 7, la Şoimuş, apoi de unul sau două giratorii, în funcţie de traseu

Imediat după “luxul” de pe autostradă, şoferii sunt treziţi brusc la realitatea rutieră din România de o urcare incomodă pe DN 7, la Şoimuş, apoi de unul sau două giratorii, în funcţie de traseu

Şoferii care merg spre Arad ori Timişoara, şi vor să evite oraşele Orăştie, Simeria şi Deva, de vreo trei săptămâni, au la dispoziţie 32,5 kilometri de autostradă. Bucuria le trece repede. Autostrada se termină la Şoimuş, la 4 kilometri de Deva, cu un giratoriu. Cine are drum de aici spre Oradea scapă uşor: face dreapta şi gata. Merge spre Brad, apoi mai departe.

Cine merge spre Arad ori Timişoara trebuie să facă giratoriul, să treacă podul de peste Mureş, apoi să aştepte la intrarea pe vechiul şi încă mult circulatul DN 7, situată pe o bretea în urcare.

De fapt, şi cine merge spre Deva este obligat să facă dreapta, apoi un alt giratoriu, situat pe drumul naţional, în care trebuie să facă o întoarcere de 180 de grade spre Deva. Aici e nevoie de atenţie, pentru că, avântaţi, şoferii care vin dinspre Mintia nu acordă tot timpul prioritate, aşa cum ar trebui. O manevră similară este obligat să facă în aceleaşi condiţii de prioritate acordată în funcţie de moment şi şoferul care vine dinspre Arad şi vrea să urce pe autostradă. Nu mai poate intra de pe DN 7 direct pe pod, ci trebuie să mai meargă înainte, un kilometru şi mai bine, spre Deva, după care să întoarcă într-un alt giratoriu şi să revină spre podul care duce spre tronsonul de autostradă.

Provizorat românesc

Soluţia cu cele două giraţii amplasate pe DN 7 pentru conexiunea de trafic spre şi dinspre autostradă a fost aplicată în decembrie, anul trecut, când s-a dat în folosinţă jumătate din autostrada Deva – Orăştie. Pe atunci, oficialii judeţului Hunedoara sperau ca în această vară CNADNR să vină cu o soluţie definitivă a problemei, respectiv un singur giratoriu amplasat exact la ieşirea de pe podul de peste Mureş dinspre autostradă în DN 7. Zona este în pantă, aşa că s-ar fi cerut o decopertare serioasă şi o “îndreptare” la orizontală a perimetrului. Asta au cerut iniţial şi specialiştii de la Consiliul Judeţean, dar s-au ales cu nimic, deocamdată. Şi Serviciul Rutier din cadrul IPJ Hunedoara, a făcut numeroase adrese în acest sens, dar n-a primit niciun răspuns mulţumitor.

“Nu se putea amenaja o singură giraţie provizorie chiar în drept cu podul, pentru că acolo zona este înclinată, iar camioanele de pe DN 7 care ar fi vrut să facă stânga pentru a intra pe pod, apoi pe autostradă, ar fi riscat să se răstoarne. Am avut probleme, mai ales în primele trei luni ale anului, cu tirurile care veneau de pe autostradă şi rămâneau blocate în rigola bretelei de legătură a podului cu DN 7. Acum s-au pus parapeţi de beton, iar breteaua s-a mai lărgit. În ce priveşte însă aplicarea unei soluţii definitive acolo, ni s-a răspuns că nu a fost prevăzută în proiect şi că nu ne rămâne decât să mai aşteptăm, adăugându-se că, eventual, după rectificarea de buget, se vor găsi şi bani pentru o soluţie mai bună”, spune comisarul-şef Dan Micu, şeful Serviciului Rutier al IPJ Hunedoara.

Licitaţie reluată pe lotul 4 Deva – Lugoj

autostradaAşteptarea va fi însă destul de lungă. La inaugurarea tronsonului de autostradă Deva – Orăştie, directorul CNADNR, Mircea Pop, a dat un răspuns evaziv când a fost întrebat cum se rezolvă problema improvizaţiei de la Şoimuş: “O să îmbunătăţim ce putem, dar ştiţi dumneavoastră cum e cu provizoriul ăsta… Trebuie mai întâi să facem lotul 4 (din tronsonul Deva – Lugoj – n.r.) cât mai repede. Să începem de-aici ca să putem da drumul la trafic (în continuare pe autostradă spre Lugoj şi nu pe DN 7 – n.r.). Vedem ce îmbunătăţiri o să putem aduce acelei ieşiri în DN 7”. Iar lucrările la lotul 4 de care vorbea acum două săptămâni şeful CNADNR nu încep în septembrie, aşa cum ar fi fost de aşteptat. De fapt, nu se ştie exact când anume încep, pentru că licitaţia pentru acea porţiune de autostradă este blocată, în urma unei contestaţii depuse de firma austriacă Strabag. Conform deciziei Consiliului Naţioal pentru Soluţionarea Contestaţiilor, ofertele pentru lotul 4 de pe autostrada Lugoj – Deva se vor reevalua. Asta după ce comisia de licitaţii din CNADNR a evaluat ofertele iniţiale vreme de 9 luni.

Cum a rămas Deva fără acces facil la autostradă

Primele informaţii cât de cât clare despre cum urma să arate autostrada Deva – Orăştie au apărut prin 2004. În 2007 se vorbea intens de realizarea unei conurbaţii Deva – Hunedoara – Simeria care să aibă un nod la autostradă în dreptul localităţii Sântuhalm. Apoi, s-a discutat de un alt nod, situat şi mai aproape de reşedinţa judeţului. Totul a rămas însă la stadiul de discuţii. Ani în şir Deva nu a avut un plan urbanistic valid, motiv pentru care proiectanţii nu au putut lua în discuţie niciuna dintre variante.

Pe de altă parte, surse din rândul celor care au construit tronsonul Deva – Orăştie spun că singurul nod rutier la autostradă în adevăratul sens al cuvântului va rămâne cel de la Simeria. Pentru Gelmar s-a apelat la o variantă mai simplă de “conectare” la DN 7, iar o asemenea variantă simplificată se va aplica şi la Şoimuş, după ce se va construi următorul lot de autostradă, spre Lugoj.

About Ciprian Iancu