Autostrada nu are grupuri sanitare, dar are câini

Articolul a fost vizualizat de 1,972 ori

Deşi a fost dată în folosinţă de mai bine de o lună, autostrada Deva – Orăştie nu are nici acum un spaţiu de servicii funcţional. Pe tronsonul de autostradă poţi întâlni însă oricând animale ce traversează carosabilul, mai ales câini. Pentru spaţiul de servicii nu s-au făcut încă licitaţii, iar câinii intră pe calea de rulare, pentru că, pe ambele părţi ale terasamentului, mai există încă porţiuni fără garduri.

Deşi inaugurată de mai bine de o lună, autostrada “hunedoreană” are încă multe minusuri: garduri lipsă ce permit accesul câinilor pe carosabil şi spaţii de servicii încă indisponibile pe motiv că nu s-au organizat licitaţii pentru întreţinerea şi exploatarea lor

Deşi inaugurată de mai bine de o lună, autostrada “hunedoreană” are încă multe minusuri: garduri lipsă ce permit accesul câinilor pe carosabil şi spaţii de servicii încă indisponibile pe motiv că nu s-au organizat licitaţii pentru întreţinerea şi exploatarea lor

Pe 30 mai, ministrul Dan Şova tăia panglica inaugurală pentru cei 32,5 kilometri de autostradă dintre Deva şi Orăştie. De fapt, autostrada începe la Aurel Vlaicu (aproape de limita judeţului Hunedoara cu Alba) şi se termină la 3 kilometri dincolo de Deva, în satul Şoimuş. Singurele spaţii de servicii ale tronsonului, câte unul pe sens, au fost proiectate şi construite la capătul dinspre Aurel Vlaicu. Mari, frumoase, cu toalete curate şi dotate decent, spaţiile au fost deschise o singură zi, la inaugurare.

Au fost apoi închise, pentru că nu s-a stabilit cine anume trebuie să le îngrijească. Nici nu se ştie încă nici măcar perioada în care zona ar putea deveni disponibilă pentru cei care folosesc bucata de autostradă. Cel puţin aşa reiese din răspunsul dat de CNADNR: “În ceea ce priveşte situaţia Spaţiilor de Servicii, acestea sunt închise participanţilor la trafic deoarece la data prezentei nu a fost finalizată procedura de atribuire a contractelor de salubrizare şi pază, etapă demarată de către Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara, în vederea deschiderii acestora în cel mai scurt timp”.

Soluţia românească – în boscheţi

În răspunsul Companiei, remis nouă pe data de 1 iulie, se mai arată că cele două spaţii de servicii de la Aurel Vlaicu au deja toalete, telefon şi parcări mai mult decât încăpătoare pentru toate tipurile de vehicule, iar după ce se vor face licitaţii, ar urma să aibă şi benzinării, spaţii comerciale, plus câte un motel, un restaurant şi, poate, chiar un service auto. Planurile sună frumos, dar cele două spaţii de servicii stau deja închise de mai bine de o lună. Paznicii de aici spun că uşile de la grupurile sanitare sunt sigilate şi chiar şi ei trebuie să se “descurce româneşte” atunci când ar avea nevoie de o toaletă. Adică să meargă în tufişurile din spatele toaletei. “Mai opresc şoferi şi ne-ntreabă de ce e închis, dar noi ce putem să le zicem?!”, spune unul dintre paznici.

Lipsa gardurilor produce pericole mişcătoare

În apropierea spaţiilor de servicii de la Aurel Vlaicu, dar şi pe alte porţiuni încă se mai lucrează la rigole de scurgere şi alte amenajări pe terasamentul autostrăzii şi în imediata apropiere a acestuia.

Din acest motiv gardurile care ar trebui să împiedice accesul animalelor pe autostradă lipsesc pe porţiuni de zeci de metri. Şoferii care folosesc tronsonul mai des spun că nu o dată li s-a întâmplat să se trezească în faţa maşinii cu câte un câine care traversa carosabilul.

Ciobani din zonă se plâng şi ei că unii dintre câinii lor de pază au sfârşit sub roţile maşinilor care gonesc cu cel puţin 110 de km la oră pe autostradă. Reprezentanţii CNADNR spun că problema va fi eliminată imediat după finalizarea lucrărilor, însă nici în acest caz nu pot preciza un termen anume.

About Ciprian Iancu