Şoferii indiferenţi, vinovaţi nepedepsiţi

Articolul a fost vizualizat de 2,579 ori

Şoferii care îşi lasă maşinile foarte aproape de intersecţii scapă mereu de răspunderea penală în cazul în care în acea zonă s-a produs un accident rutier. Poliţiştii spun că nu prea au ce să le facă indisciplinaţilor care parchează la mai puţin de 25 de metri de o intersecţie, şoferii dau vina pe lipsa locurilor de parcare, iar avocaţii spun că avem de-a face cu o imperfecţiune evidentă a sistemului.

Zilnic, în zeci de intersecţii din mai toate oraşele judeţului, avem de-a face cu şoferi care contribuie la producerea de accidente prin modul lor de a parca

Zilnic, în zeci de intersecţii din mai toate oraşele judeţului, avem de-a face cu şoferi care contribuie la producerea de accidente prin modul lor de a parca

Caz concret: un şofer doreşte să iasă din parcarea Dacia Service şi să intre pe bulevardul central al Devei. În stânga şi în dreapta, pe bulevard, foarte aproape de locul în care aleea de ieşire se intersectează cu strada, sunt parcate maşini. Omul scoate maşina mai în faţă “până în punctul de maximă vizibilitate”, cum zice Codul Rutier. Din stânga îi vine o maşină pe care nu avea cum s-o vadă, aceasta virează stânga, intră pe contrasens şi se tamponează cu o altă maşină, venită regulamentar din sens opus. O persoană moare în accident. Şoferul care n-a vrut decât să se asigure temeinic este acuzat şi el de omucidere din culpă, laolaltă cu cel al maşinii care venea din stânga primului. Şoferii care-şi lăsaseră maşinile parcate neregulamentar, nu la 25, nici la 15, nici la 10, ci la doar un metru distanţă de “colţul” format de alee şi bulevard nu sunt nici măcar amendaţi. Cazul descris este relativ recent, iar situaţiile de acest fel se tot repetă în zeci de puncte din mai toate oraşele judeţului Hunedoara şi nu numai. Pentru că peste tot în România avem de-a face cu şoferi care, din grabă, din neglijenţă, ori, mai rău, dintr-o obişnuinţă periculoasă, parchează foarte aproape de intersecţii, fără se se gândească la faptul că astfel pot favoriza clar producerea unui accident grav.

Soluţia poliţiei: asigurare temeinică

Şeful Serviciului de Poliţie Rutieră din cadrul IPJ Hunedoara, comisarul – şef Dan Micu, admite că, de cele mai multe ori, proprietarii vehiculelor parcate ilegal şi care limitează foarte mult vizibilitatea şoferilor care ies de pe o stradă şi vor să se încadreze pe alta nu sunt incluşi în cercetarea penală, în cazul unui accident petrecut în acel loc. “Conform Codului Rutier, sunt cercetaţi penal doar şoferii vehiculelor aflate în mişcare, care stânjenesc un alt şofer şi favorizează astfel producerea unui accident. Pentru situaţia descrisă de dumneavoastră, Codul Rutier prevede că şoferul care, dintr-un motiv sau altul, nu se poate asigura, trebuie să ceară ajutorul altor participanţi la trafic pentru a se asigura temeinic, ori să coboare din maşină, să se asigure, după care să meargă mai departe”. În oraşe însă, a doua variantă de asigurare temeinică este deseori imposibil de aplicat. Până ajungi înapoi la maşină şi porneşti, poate să apară oricând un biciclist, un motociclist, ori o altă maşină circulând cu viteză pe strada pe care vrei să te încadrezi.

“Suntem la curent cu această situaţie, dar posibilităţile noastre de acţiune preventivă, până acum, au fost limitate. Ridicarea maşinilor este considerată ilegală, conform unor sentinţe relativ recente date de curţi de apel. Dacă vorbim de maşini staţionate la mai puţin de 25 de metri de o intersecţie, Poliţia Rutieră este cea care trebuie să aplice sancţiuni şi va aplica sancţiuni, mai ales că, de luna aceasta, s-a mai suplimentat un pic personalul din cadrul Serviciului Rutier”, adaugă comisarul – şef Dan Micu. Amenda pentru staţionare neregulamentară este cuprinsă între 295 şi 370 de lei. Dacă s-ar aplica la sânge în cazurile maşinilor ce staţionează la mai puţin de 25 de metri de o intersecţie, probabil că nu ar mai exista atâtea accidente grave favorizate şi de lipsa de vizibilitate a unuia dintre şoferii implicaţi. În fiecare zi, sute de şoferi din judeţ ar trebui să încaseze această amendă, însă poliţiştii par a fi indulgenţi pe motiv că, mai ales în ultimii 10 ani, în oraşele judeţului parcurile auto au crescut într-un ritm de 10 ori mai alert decât numărul locurilor de parcare nou-create de primării.

Codul Penal vs. Codul Rutier

masini parcate aiureaAvocaţii hunedoreni consultaţi de REPLICA admit şi ei faptul că şoferii care parchează aproape de intersecţii favorizează clar apariţia de accidente şi poartă parte din vină pentru eventualele evenimente nefericite, însă spun că sistemul s-a obişnuit să-i ignore atunci când vine vorba să-i tragă şi pe ei la răspundere. “Tuturor le este mai comod să-i cerceteze pe cei implicaţi direct într-un eventual accident. Se face un proces verbal, apoi o cercetare penală, dacă este accident cu victime, după care se merge în instanţă. Pentru că, de cele mai multe ori, şoferul considerat vinovat pentru neacordare de prioritate nu cere explicit, încă de la momentul producerii accidentului, efectuarea unor precizări în procesul verbal de constatare întocmit de Poliţie, se merge mai departe fără ca şoferii maşinilor parcate neregulamentar şi care, astfel, au favorizat apariţia accidentului, să fie traşi la răspundere. Codul Rutier are prevederile sale, însă Codul Penal prevede cât se poate de clar că, dacă există o legătură de cauzalitate între accident şi existenţa acelor autoturisme parcate aproape de intersecţii, situaţii cu care ne întâlnim peste tot prin oraşe, şoferii vehiculelor care staţionează neregulamentar pot fi şi ei învinuiţi. Într-o asemenea situaţie, şoferul care nu s-a putut asigura temeinic şi a provocat un accident, trebuie să-i ceară poliţistului care întocmeşte procesul verbal să consemneze acest detaliu al situaţiei, să noteze numerele de înmatriculare ale maşinilor care i-au obturat câmpul vizual şi să le treacă pe acestea şi pe schema producerii accidentului. De aici încolo, totul depinde de profesionalismul avocaţilor şi al anchetatorilor”, spune avocatul Marius Dobrotă.

Tags: , ,

About Ciprian Iancu