Noi reglementări europene pentru întreprinderi

Articolul a fost vizualizat de 3,038 ori

În luna iunie a acestui an, Parlamentul european a adoptat Directiva nr.34/2013, Directivă care reglementează modul de prezentare a situaţiilor financiare anuale, a situaţiilor financiare consolidate şi a rapoartelor conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi.
Criteriile în funcţie de care entităţile economice sunt clasificate, în vederea stabilirii obligaţiilor de raportare, sunt următoarele:
1. Totalul bilanţului;
2. Cifra de afaceri netă;
3. Numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar.

Reglementările naţionale, actuale prevăzute prin OMFP 3055/2009, prevăd că entităţile vor întocmi un set complet de situaţii financiare dacă depăşesc două din următoarele criterii astfel:
1. Totalul de active: 3.650.000 euro
2. Cifra de afaceri netă: 7.300.000 euro
3. Numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50; iar cele care nu depăşesc două din cele trei criterii prezintă doar un bilanţ prescurtat, contul de profit şi pierdere şi note explicative la situaţiile financiare simplificate.

Prin Directiva 34/2013 Parlamentul european dă posibilitatea ca autorităţile naţionale să realizeze o simplificare în raportările financiare în aşa fel ca acestea să nu împovăreze microîntreprinderile.

Noua Directivă europeană prevede la Articolul 3 o nouă clasificare a întreprinderilor, astfel:
”1) Aplicând una sau mai multe opţiuni prevăzute la articolul 36, statele membre definesc microîntreprinderile drept întreprinderi care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
(a) totalul bilanţului:350 000 EUR;
(b) cifra de afaceri netă: 700 000 EUR;
(c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 10.

(2) Întreprinderile mici sunt întreprinderile care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
(a) totalul bilanţului:4 000 000 EUR;
(b) cifra de afaceri netă:8 000 000 EUR;
(c) numărul mediu de salariaţiîn cursul exerciţiului financiar: 50.
Statele membre pot defini praguri care le depăşesc pe cele de la literele (a) şi (b) ale prezentului paragraf. Cu toate acestea, pragurile nu trebuie să depăşească 6.000 000 EUR pentru totalul bilanţului şi 12 000 000 EUR pentru cifra de afaceri netă.

(3) Întreprinderile mijlocii sunt întreprinderile care nu sunt microîntreprinderi sau întreprinderi mici şi care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
(a) totalul bilanţului: 20 000 000 EUR;
(b) cifra de afaceri netă: 40 000 000 EUR;
(c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
(4) Întreprinderile mari sunt întreprinderi care, la data bilanţului, depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
(a) totalul bilanţului: 20 000 000 EUR;
(b) cifra de afaceri netă: 40 000 000 EUR;
(c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.

Autorităţile naţionale vor trebui ca în conformitate cu prevederile articolului 53 din Directivă să:
”(1) asigure intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive până la 20 iulie 2015. Statele membre informează de îndată Comisia cu privire la acestea.
Statele membre pot prevedea că dispoziţiile menţionate la primul paragraf se aplică în primul rând situaţiilor financiare pentru exerciţiile financiare care încep de la 1 ianuarie 2016 sau în timpul acelui an calendaristic 2016. Atunci când statele membre adoptă aceste acte, ele cuprind o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o asemenea trimitere la data publicării lor oficiale. Modalităţile de efectuare a acestei trimiteri se stabilesc de către statele membre.
(2) Comisiei îi sunt comunicate de către statele membre textele principalelor dispoziţii de drept intern, pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă”.

În concluzie, în perioada următoare, ar fi posibile noi reclasificări ale întreprinderilor din punct de vedere al reglementărilor contabile, dar, poate, şi din punct de vedere fiscal.
Aceste modificări vor fi în favoarea lumii afacerilor, sau nu, simplificările raportărilor vor fi reale, sau numai de formă, iar aceste modificări vor satisface utilizatorii situaţiilor financiare.

About Redacţia REPLICA