Anglia, destinaţia preferată a “exodului” de studenţi hunedoreni

Articolul a fost vizualizat de 2,517 ori

Clima sumbră, politeţea glacială a englezilor şi cei peste 2.000 de kilometri depărtare de casă nu i-au speriat pe zecile de tineri hunedoreni care au ales să-şi continue studiile la universităţi din Marea Britanie. Sistemul de învăţământ centrat pe practică, subvenţionarea de către guvern a costurilor învăţământului superior chiar şi pentru străini şi faptul că „Hello” le este la fel de bine „încadrat” în vocabular precum „Ciao” au fost argumentele care au înclinat balanţa în favoarea Angliei, pentru absolvenţii de liceu din judeţ, care au dorit s-o tulească din ţară chiar înainte de a-şi desăvârşi instruirea.

Diana, Andrada, Antonia şi Ioana (de la stânga la dreapta) s-au regăsit, după liceu, studente în Anglia, la Coventry, loc în care le merge mult mai bine decât în oricare centru universitar din România

Diana, Andrada, Antonia şi Ioana (de la stânga la dreapta) s-au regăsit, după liceu, studente în Anglia, la Coventry, loc în care le merge mult mai bine decât în oricare centru universitar din România

Alegerea unei facultăţi şi apoi a unei universităţi la care să-şi finalizeze studiile se dovedeşte extrem de dificilă pentru tinerii posesori ai diplomei de Bacalaureat. Duiumul de universităţi cu mai multă ori mai puţină tradiţie, acreditate sau nu, din România, îi fac pe mulţi tineri şi pe părinţii lor sceptici când trebuie să opteze pentru o anumită instituţie de învăţământ superior. Cum multe universităţi româneşti şi-au dobândit „renumele” de „fabrici de diplome” fără valoare, studiile în străinătate au câştigat popularitate în ultimii ani. Agenţiile care facilitează accesul tinerilor români în universităţile de peste hotare îşi prezintă ofertele în licee, înfăţişând şcolile străine ca pe veritabile trambuline spre cariere strălucite.

Şcoala din Anglia – o variantă tentantă

Profesorii din liceele hunedorene au observat în ultimii patru – cinci ani o tendinţă a elevilor pe care îi învaţă de a alege universităţi din străinătate, în defavoarea centrelor universitare româneşti. Destinaţia de studiu preferată a hunedorenilor este Anglia. Principalul motiv: guvernul englez oferă împrumuturi pentru studii chiar şi străinilor. Britanicii au atât de multă încredere în şcoala lor, încât solicită să li se restituie împrumutul doar dacă absolventul va munci în Anglia şi va obţine un venit anual de peste 25.000 de lire. În plus, sistemul de învăţământ pe insula din Vestul Europei este, potrivit celor care învaţă acolo, mai concentrat pe nevoile studentului şi pe pregătirea sa practică decât oriunde altundeva pe continent. Limba lui Shakespeare este un alt element care îi atrage pe hunedoreni, fiind familiarizaţi cu engleza din fragedă pruncie, de pe vremea când desenele animate de pe „Cartoon” nu erau dublate în Limba română. Aşadar, oraşele universitare din Anglia găzduiesc cu fiecare an tot mai mulţi hunedoreni.

Gaşca de studenţi de la Coventry

Diana Sînc, Ioana Trofin şi Răzvan Baloşin sunt doar trei membri din gaşca de hunedoreni, absolvenţi ai unuia dintre cele mai bune licee din judeţ, care studiază la Coventry, un oraş universitar din „inima” Angliei. Prieteni nedespărţiţi din liceu, tinerii au închiriat o casă în care locuiesc împreună, purtându-şi de grijă unii altora şi „îndulcind” în acest fel dorul de casă. Toţi trei îşi motivează plecarea din ţară spunând că nu au găsit în România o facultate care să îi înveţe ceea ce îşi doreau ei să ştie: media, matematică aplicată şi IT aplicat.

Prilej de comparaţie

Înainte de a aplica pentru un loc la Coventry, Diana a studiat un an Economie, la Cluj. Acest an convins-o nu doar că domeniul ales nu i se potriveşte, ci şi că modul în care se desfăşoară învăţământul superior în România nu îi este pe plac. Ajunsă la Coventry, nu îi venea să creadă ce a găsit. „Facultatea în România şi facultatea în Anglia sunt experienţe atât de diferite, încât nici nu le poţi compara. Poate, dacă nu aş fi trecut un an şi printr-o facultate românească, nu aş şti să apreciez acum oportunitatea pe care o am”, spune Diana.
În „bilanţul” tinerei, primul capitol la care universitatea engleză câştigă detaşat este cel al dotărilor. „Facultatea de Ştiinţe Economice de la Cluj este o unitate în care condiţiile sunt bune comparativ cu alte universităţi din ţară. În Anglia, însă, dotările pe care le-am găsit m-au lăsat fără cuvinte. Un student care învaţă la Coventry are la dispoziţie tot ce şi-ar putea dori: biblioteci în care se găseşte aproape orice carte îţi poate trece prin cap, săli de studiu dotate cu laptopuri conectate la Internet, laboratoare dotate, în cazul facultăţii mele, cu camere de filmat, microfoane, instalaţii de iluminat ca cele de pe platourile de filmare, echipamente folosite de radiouri, orice este necesar pentru ca noi să putem exersa exact ce vom face şi în viaţa profesională de după absolvire”, povesteşte tânăra studentă la Media.

Profesori mai prietenoşi

Atitudinea pe care o abordează profesorii englezi a reprezentat un alt aspect care a surprins-o pe Diana, dar şi pe colegii săi. „Eram obişnuită din ţară cu profesori în vârstă, care ne tratau cu superioritate şi care păreau plictisiţi de materia pe care o predau. Am fost şocată când mi-am cunoscut profesorii englezi, care au intrat în amfiteatru relaxaţi, salutând cu „Hi!” şi invitându-ne să le spunem pe nume”, mărturiseşte fata. Activităţile promovate în facultăţile britanice sunt, de asemenea, diferite de cele din facultăţile româneşti. Pe tot parcursul anului, studenţii trebuie să realizeze proiecte, împărţiţi pe grupe. Aceste teme, cu o amplă componentă practică, sunt tratate cu foarte multă seriozitate, fiind parte din nota finală. Sesiunea de examene propriu-zisă este mai scurtă decât în România, iar cei care nu au promovat un examen nu au posibilitatea ca, în restanţă, să ia o notă superioară notei de trecere.

Diversitatea culturală

Hunedorenii sunt colegi la Coventry cu tineri de toate naţionalităţile. „Avem colegi de toate naţionalităţile, dar sunt foarte mulţi din Dubai şi Serbia. Cred că sunt cam tot atâţia studenţi străini în Anglia cât englezi. E un schimb cultural care mi se pare foarte interesant”, descrie Diana diversitatea etnică în care studiază. Proporţia mare a studenţilor străini i-a determinat pe englezi să dezvolte programe de integrare şi consiliere pentru aceştia. „Am fost plăcut surprinsă să văd cât de mult accent se pune pe acomodarea noastră în mediul universitar. Parcă tot sistemul este gândit astfel încât să răspundă nevoilor noastre, ale studenţilor”, declară Ioana, hunedoreanca studentă la Matematică, în Anglia.

Românii câştigă la capitolul distracţie

Diana şi prietenul ei Răzvan spun că mediul din România nici nu le-ar fi permis să studieze mai mult practic şi nici nu le oferea vreo variantă bună de angajare

Diana şi prietenul ei Răzvan spun că mediul din România nici nu le-ar fi permis să studieze mai mult practic şi nici nu le oferea vreo variantă bună de angajare

Cu toate că pub-urile englezeşti sunt cunoscute în lume, hunedorenii care studiază în Marea Britanie spun că nu au parte de distracţia de care se bucură colegii lor care studiază în ţară. „Străinii nu ştiu să se distreze aşa cum o facem noi, românii. Noi avem noroc că suntem un grup de prieteni format de acasă, altfel nu ne-am distra nici cât o facem”, arată Diana un aspect mai puţin plăcut al vieţii de student în străinătate.Dorul de familie şi de locul pe care îl numesc şi îl simt „acasă” este un sentiment pe care îl resimt constant tinerii care învaţă „afară”. Vacanţele sunt de fiecare dată prea scurte pentru a se bucura cât şi-ar dori de afecţiunea familiei şi a prietenilor şi de mâncarea bună a mamei.

Planurile se fac tot în engleză

Chiar şi aşa, tinerii afirmă în unanimitate că îşi doresc să rămână în Anglia ani buni de acum încolo, dacă nu chiar pentru totdeauna. Ei sunt de părere că ţara în care studiază este şi locul cel mai potrivit pentru a-şi face „bagajul” de experienţă profesională. „În România, când vrei să te angajezi, ţi se cere experienţă, pe care nu ai cum să o obţii. În Anglia e diferit, tinerii sunt parcă mai apreciaţi şi li se oferă posibilitatea să lucreze şi să înveţe. Cu toate că am terminat abia primul an de facultate în IT, am obţinut deja o ofertă de job part-time, destul de bine plătit. Îmi doresc să încep să lucrez din timpul facultăţii. M-aş întoarce în România doar dacă mi s-ar oferi condiţii similare cu cele de aici, ceea ce e greu de crezut”, spune Răzvan.

About Doriana Matei