Colţul cultural: Poetica luminii

Articolul a fost vizualizat de 1,886 ori

Începând de  luni, la Galeria “Forma” din Deva, maestrul Leon Vreme expune pe simeze, timp de două săptămâni, lucrări de artă plastică, reprezentând modul de exprimare personal, impus în peisajul artelor plastice din România şi nu numai. 

Maestrul Leon Vreme şi criticul Alexandra Titu

Maestrul Leon Vreme şi criticul Alexandra Titu

Un basarabean molcom, serios şi curios în acelaşi timp, maestrul Leon Vreme vine în lumea artiştilor plastici într-o perioadă în care esteticul realist era impus printr-o presiune ideologică dominatoare a tot ce însemna artă. Privind retrospectiv, putem constata la pictor chiar o opoziţie pentru cerinţele vremii, viziunea modernistă întretăindu-se cu o anume etică a libertăţii. „Concentrat asupra picturii – cel mai bogat câmp pentru explorarea culorii ca materialitate, ca substanţialitate filtrantă, ca opacitate cu funcţie sintactică şi ca transparenţă, Leon Vreme elaborează o tehnică complexă a suprapunerii de straturi de materie cromatică, zgrafitate, suprapuse peste aceste accidente de relief incizat şi cumulativ, de ştergeri şi accentuări care îi permit să dezvolte o poetică a luminii conţinute, iradiante de dincolo de ecranul substanţial”, spune criticul de artă Alexandra Titu.

Maestrul expune, de-a lungul bogatei cariere, în ţară la Timişoara, Reşiţa, Bistriţa-Năsăud, Târgu Mureş, Iaşi, Cluj-Napoca, Arad, având numeroase prezenţe în galeriile din străinătate, din Elveţia, Germania, Iugoslavia, Italia, Austria, Ungaria, Norvegia, Olanda, S.U.A, atât cu expoziţii personale cât şi de grup.

leon vreme afisMaestrul Leon Vreme impune privitorului o lume a cărui subiect este natura, prezentată aici în tonuri cromatice închise, în care culorile strălucitoare sunt aşezate ca fonduri acoperite de tonuri închise, prin care răzbat linii aşezate ca o reţea a transparenţei, completate de straturi estompate delicat. Multe lucrări ne trimit într-o zonă vegetală, în care libertatea spaţială umple spaţiul. Aş remarca lucrări precum Dinamică, Univers dinamic, Tensiuni vegetale sau Cristal posibil, în care, după cum constată şi criticul de artă Alexandra Titu, „Majoritatea lucrărilor aspiră la condiţia informală, lăsând într-o latenţă de dincolo de memorie modelul realităţii. Contraste temperate, subtile, de cald/rece, predilect violeturi sau tonuri grizate de albastru, oranjuri, galbenuri şi ocruri luminoase susţin discursul cromatic”. Sincer vă spun că aflând ce vârstă are maestrul mă aşteptam să descopăr un mod clasic de abordare a artei vizuale şi am rămas surprins de modernismul, puterea identitară şi viziunea filozofică asupra unei lumi care, chiar dacă este dominată de culori puternice, are, prin contribuţia nefastă a oamenilor, o suferinţă ascunsă unui ochi superficial.

Momentul definitoriu ca exprimare îl are prin anii 1970 când, trăind la Timişoara, în culmea creaţiei sale, maestrul Leon Vreme abordează un tip de constructivism abstracţionist aproape figurativ. Apropierea de grupul timişorean „Sigma” îl face să aducă în atenţia publicului un anumit tip de peisaj, constituind un dialog între pictură şi culoare. Vernisajul de luni a fost o reuşită, atât prin valoarea lucrărilor expuse dar şi prin participarea numeroasă a unui public format din amatorii de artă plastică cu o prezenţă constantă, dar şi prin participarea unor persoane care frecventează accidental galeria.

Expoziţia este pentru cei interesaţi un eveniment pe care nu trebuie să-l rateze, aşa că vă facem invitaţia să treceţi pe la Galeria „Forma” din Deva pentru a admira lucrările maestrului Leon Vreme. Merită.

About Mircea Goian