Troleibuz între Deva şi Hunedoara, obiectiv pentru 2015

Articolul a fost vizualizat de 9,983 ori

Proiectul care va lega Deva de Hunedoara şi printr-o linie de troleibuz va costa, potrivit estimării preliminare, 50 de milioane de euro şi va fi realizat cu fonduri europene. Reprezentanţii Consiliului Judeţean spun că înfiinţarea liniei de troleibuz va duce la scăderea costului transportului între cele două oraşe cel puţin la jumătate, dar va permite şi crearea de locuri de muncă şi va reduce considerabil noxele şi poluarea produsă de combustibilii fosili.

Deva şi Hunedoara au nevoie de o soluţie pentru transport în comun mult mai ieftină şi mai eficientă decât varianta auto (constituită de microbuze şi autobuze)

Deva şi Hunedoara au nevoie de o soluţie pentru transport în comun mult mai ieftină şi mai eficientă decât varianta auto (constituită de microbuze şi autobuze)

Linia de troleibuz dintre Hunedoara şi Deva va fi realizată cu bani europeni. Proiectul, intitulat acum doi ani “Green Line HD”, reia o intenţie existentă încă de pe vremea administraţiei comuniste şi este cuprins şi în Strategia de dezvoltare a judeţului Hunedoara. “În luna martie va fi finalizat studiul de fezabilitate pentru acest proiect, iar apoi, pe măsură ce se clarifică actele de finanţare ale Uniunii Europene, cu prima ocazie îl vom depune pentru finanţare. Lucrurile ar fi trebuit să fie clare până în 15 ianuarie, pentru ca noi să ştim unde trebuie să îl depunem şi să scriem cererea de finanţare. Deocamdată, Ministerul Fondurilor Europene nu a finalizat strategia de absorbţie a fondurilor”, declară Tiberiu Balint, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Hunedoara.

“Într-un an de la semnarea cererii de finanţare”

Proiectul prevede reabilitarea sistemului de iluminat public din cele două mari oraşe ale judeţului şi completarea reţelei pe porţiunea de drum interurbană care, deocamdată, nu este deservită de un sistem de lumini stradale. El include staţii, dar şi un depou pentru autovehicule. “Hunedorenii trebuie să ştie că vor avea troleibuz într-un an de la semnarea cererii de finanţare. Acest lucru nu depinde de noi, însă lucrările ar trebui să fie gata într-un an sau în cel mult 14 luni. Aş putea să spun că lucrările vor fi gata într-un an şi jumătate, însă, dacă abia peste un an va fi evaluat proiectul, sigur că acesta nu poate fi gata în câteva luni. Însă, cu proceduri de licitaţie cu tot, noi ne-am putea încadra într-un termen de un an şi jumătate. Ne dorim şi noi ca linia de troleibuz să fie funcţională până la sfârşitul anului 2015, însă acest lucru nu depinde doar de autorităţile judeţene”, explică vicepreşedintele CJ Hunedoara. Un alt proiect, paralel cu cel de realizare a liniei de troleibuz, prevede reabilitarea traseului rutier Sântuhalm – Călan. Autorităţile judeţene spun că şansele ca proiectul “Green Line HD” să fie declarat eligibil sunt mari, în condiţiile în care municipiul Ploieşti, de exemplu, a reuşit în exerciţiul bugetar anterior (2007-2013) să realizeze o linie de troleibuz intra-urbană în valoare de 88 de milioane de euro. “Impactul asupra mediului, asupra afacerilor, a locurilor de muncă, dar şi a economiei în zonă va fi categoric pozitiv”, adaugă Tiberiu Balint.

Biletul de călătorie: de trei ori mai ieftin

În acest moment, aproximativ 1.000 de hunedoreni fac zilnic naveta între Hunedoara şi Deva, dar autorităţile judeţene spun că, după ce linia de troleibuz va deveni funcţională, numărul celor care vor folosi noul mijloc de transport va creşte de şase ori, ajungând la 6.000 de călători în fiecare zi. Preţul unui bilet va scădea şi el, cel puţin la jumătate, dar nu este exclus ca acesta să coste chiar şi numai 2 lei, în condiţiile în care pentru a ajunge în reşedinţa de judeţ, astăzi, un hunedorean trebuie să scoată din buzunar 6 lei. Sistemul public de transport interurban va fi accesibil tuturor hunedorenilor, graţie preţului care va include numai costurile de funcţionare a serviciului. Pentru realizarea liniei de troleibuz, denumită de autorităţi “Green Line HD”, Consiliului Judeţean va lucra în parteneriat cu administraţiile publice locale din Deva şi Hunedoara. Obiectul acordului de asociere este “dezvoltarea unui sistem de transport public de călători, curat şi eficient din punct de vedere energetic”. De aceea, proiectul promovează dezvoltarea unui sistem de transport care funcţionează cu energie regenerabilă. El va facilita şi dezvoltarea naturală a celor două mari oraşe care stau la baza conurbaţiei Corvina: Deva şi Hunedoara. Pentru a obţine curentul electric necesar pentru funcţionarea liniei de troleibuz, autorităţile vor apela la un sistem de generare a energiei electrice, folosind conductele de apă ale celor două oraşe. Acestei surse de energie i se va adăuga, cel mai probabil, şi energie produsă de instalaţia de la Aqualand Deva, unde încălzirea bazinelor se face prin cogenerare, preţul fiind de trei ori mai mic, în comparaţie cu valoarea plătită de autorităţile locale pentru curentul furnizat în reţeaua tradiţională. Autorităţile locale spun că linia de troleibuz va crea noi locuri de muncă încă din faza realizării lucrărilor.

3,5 tone de combustibil arse zilnic

Proiectul va fi realizat în mai multe etape. Prima dintre acestea presupune realizarea infrastructurii pentru transportul cu troleibuze: reţea electrică, stâlpi de susţinere, o staţie de redresare cu atelier de întreţinere şi reparaţii. Cablurile electrice şi de televiziune montate aerian vor fi introduse în subteran. A doua fază implică înfiinţarea serviciului care va realiza efectiv transportul şi va gestiona infrastructura necesară, cel mai probabil un parteneriat public-privat. Linia de troleibuz va fluidiza circulaţia forţei de muncă şi, într-o oarecare măsură, şi circulaţia rutieră, în condiţiile în care mulţi hunedoreni fac naveta cu maşinile între cele două oraşe. Linia de troleibuz va face legătura între cele două mari oraşe ale judeţului, dar va prelua şi călătorii şi de pe principalele artere din Deva şi Hunedoara.

În Hunedoara, troleibuzul va circula pe Bulevardul Dacia, pe Bulevardul Republicii şi apoi pe Bulevardul Traian, iar apoi pe DJ 687, către Sântuhalm şi, în cele din urmă, pe DN7, către Deva. În municipiul reşedinţă de judeţ, linia va parcurge Calea Zarandului, Bulevardul Decebal şi Bulevardul 22 Decembrie. Ulterior, proiectul ar putea fi continuat către Călan şi Simeria, însă şi primarii din Valea Jiului ar fi interesaţi de înfiinţarea unei linii de transport ecologic.

În acest moment, potrivit autorităţilor, pentru transportul între Deva şi Hunedoara, se consumă zilnic 3,5 tone de combustibil.

About Ada Beraru