“Autostrada” trebuie reparată la primăvară

Articolul a fost vizualizat de 1,687 ori

Drumul dintre Hunedoara şi Sântuhalm este grav avariat pe sensul spre Deva. De vină sunt lucrările făcute pentru dublarea canalului colector al reţelei de canalizare a municipiului Hunedoara, începute în primăvara lui 2010 şi finalizate în urmă cu câteva zile.

Edilii judeţului promit că, la primăvară, pe sensul de mers dinspre Hunedoara spre Sântuhalm nu vor mai fi denivelările care sunt acum

Şoferii care circulă pe drumul dintre Hunedoara şi Sântuhalm au scăpat de îngustările lungi şi dese ale traseului, dar au dat peste altă neplăcere: denivelările la fel de lungi şi la fel de dese. Hidroconstrucţia S.A. Deva, societatea care execută o parte dintre lucrările programului ISPA de reabilitare a reţelelor de apă şi canalizare din Hunedoara şi Deva, a finalizat operaţiunile de dublare a capacităţii canalului colector al municipiului de pe Cerna. Iniţial, era vorba că acestea vor dura doar un an. “Surprizele” de tot felul întâlnite pe parcurs au dublat durata lucrărilor, la fel ca în cazul altor obiective cuprinse în cadrul proiectului.

Lucrare provizorie

O mare parte dintre lucrările programului ISPA, în valoare totală de aproximativ 60 de milioane de euro, este finalizată. Dintre cele trei mari contracte de lucrări (la care se daugă şi contractul de consultanţă), două sunt deja finalizate. Este vorba despre lucrările de reabilitare a reţelelor de apă, a staţiilor de tratare, depozitare şi pompare a apei din Deva şi Hunedoara, laolaltă cu reţelele de canalizare. Cel de-al treilea contract de lucrări efective, referitor la staţiile de epurare a apei, a fost “transferat” pe fonduri de coeziune, cu termen de finalizare decembrie 2012, din cauză că, pe programul ISPA, finanţat din fonduri de pre-aderare, nu a putut fi finalizat, după ce compania turcească ce câştigase iniţial licitaţia de execuţie s-a dovedit a fi incapabilă să ducă proiectul la bun sfârşit.

“S-au finalizat sau sunt foarte aproape de finalizare primele două contracte de lucrări din cadrul programului ISPA. Per total, până acum, s-au efectuat lucrări în valoare de 39 de milioane de euro, la care se adaugă TVA. Canalul colector al cărui traseu se suprapune pe o parte a şoselei dintre Hunedoara şi Sântuhalm a fost şi el finalizat, iar lucrarea actuală de asfaltare nu este conform standardelor. Noi (ApaProd – n.red.) am emis deja o notă de corecţie pentru lucrările de reasfaltare, iar termenul până la care executantul trebuie să se conformeze este de un an”, spune directorul societăţii ApaProd Hunedoara – Deva, Victor Arion.

“Dacă ştiam din timp… “

Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ), Mircea Moloţ, spune că tot disconfortul provocat vreme de doi ani şoferilor care folosesc ruta Hunedoara – Sântuhalm a apărut din cauza unei modificări de proiect. “Proiectul iniţial referitor la canalul colector nu trecea pe traseul şoselei. El a fost modificat ulterior, iar dacă noi ştiam acest lucru, şi anume faptul că acel canal colector va trece pe traseul drumului, nu ne-am fi hazardat să modernizăm şi să lărgim acea cale rutieră. Avem însă la dispoziţie o provedere contractuală clară, care obligă constructorul să readucă drumul la starea iniţială. Lucrarea de asfaltare făcută în această toamnă este doar una provizorie. Noi am fost cei care nu am vrut să fie făcută acum lucrarea definitivă, din cauza condiţiilor meteorologice. Lucrarea făcută în această toamnă este una provizorie, urmând ca la primăvară, când vor fi condiţii optime, operaţiunile de asfaltare să fie refăcute, iar stratul asfaltic să fie cât se poate de bun. Costurile vor fi de aproximativ 250.000 de euro, cheltuială care este prevăzută în proiect. De la bugetul Consiliului Judeţean nu vom fi nevoiţi să alocăm niciun leu pentru această lucrare de refacere”, spune Mircea Moloţ.

Un drum cu o istorie zbuciumată

Ideea modernizării şi lărgirii la două benzi pe sens a drumului de la Hunedoara la Sântuhalm a apărut în campania pentru alegerile locale din 2004. În august 2005 s-a întocmit un proiect care viza atât lărgirea drumului cât şi a podurilor din zona Blooming, iar în acest sens Consiliul Judeţean Hunedoara a încheiat un parteneriat cu o firmă reprezentată de Sever Mureşan. Un an mai târziu, acelaşi Consiliu Judeţean anula parteneriatul pe motiv că firma în cauză nu a depus garanţiile bancare necesare. În toamna lui 2006, CJ a emis obligaţiuni bancare şi a obţinut mare parte din suma necesară modernizării drumului, investiţia ridicându-se la 15,4 milioane de lei (adică 4,4 milioane de euro la cursul mediu euro-leu din acel an). În noiembrie 2007, pe parcursul campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare, drumul a fost inaugurat fără să fie finalizat sută la sută, dar numit, la acea vreme ca “autostrada Deva – Hunedoara”.

Utilitatea sa însă a fost clar resimţită de orice participant la trafic, chiar dacă, pe porţiuni destul de lungi, prima bandă e un pic mai îngustă decât cea de-a doua, având doar 2,5 metri lăţime. Problema a fost provocată şi de faptul că, în anii ’90, mulţi proprietari de terenuri din Cristur şi Peştiş, de exemplu, au primit suprafeţe de teren care se întindeau până în dreptul axului drumului deja existent, o anomalie cum numai în România poate apărea.

Tags:

About Ciprian Iancu