Colţul cultural: Constantin Andrei, chitara clasică şi alte preocupări (II)

Articolul a fost vizualizat de 2,994 ori

Domnul Constantin Andrei face parte din prima generaţie licenţiată de absolvenţi de chitară clasică din România. Este în prezent profesor universitar doctor la Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. A concertat la Hunedoara în cadrul festivalului “Toamna Muzicală Hunedoreană” de mai multe ori. Pe lângă activitatea de muzician, domnul Constantin Andrei este şi dascăl, dar şi organizator de evenimente de ţinută. Continuăm în acest “Colţ cultural” interviul a cărui primă parte a fost publicată săptămâna trecută, la aceeaşi rubrică.

Am semnalat cu mulţi ani în urmă apariţia inedită şi prestaţia de mare rafinament a grupului “Trio Andrei”, însemnând Constantin, Aurelian şi Adrian Andrei. Este întâmplare sau emulaţie de familie faptul că trei fraţi cântă la chitară clasică şi nu oricum?

trio-andreiEste mai degrabă o emulaţie, practic o insuflare firească de la fratele cel mare la cel mic a frumuseţii şi nobleţii sunetului de chitară. De la unul la celălalt, frăţeşte, s-a transmis dragostea şi interesul pentru acest instrument. Spuneam de Aurelian Andrei, fratele mijlociu, că este titularul clasei de chitară de la Liceul de muzică ” Dinu Lipatti” din Bucureşti, în ceea ce-l priveşte pe Adrian Andrei, fratele mai mic, pot spune că ne mândrim cu el, odată fiind studentul meu la AMGD Cluj-Napoca, iar în al doilea rând este şi un compozitor apreciat şi recunoscut pe plan naţional şi internaţional pentru muzica sa scrisă pentru chitară. După o experienţă internaţională desfăşurată în Canada şi Emiratele Arabe, în prezent este profesor de chitară la Şcoala de Muzică nr. 3 din Bucureşti. A scris numeroase lucrări pentru chitară, dar şi pentru formule camerale, lucrări care au fost şi sunt publicate de edituri ca: MPC, STARBORN MUSIC, ARPEGGIONE, EDITION d’Oz, GUITARISSIMO, etc. Aş cita aici o frază dintr-o cronică de concert a maestrului Emiliu Dragea, care mi se pare importantă pentru formaţia “Trio Andrei”: “…Trio Andrei – se constituie într-o formaţie a cărei unicitate structurală şi interpretativă o plasează în vârful ansamblurilor camerale româneşti. Afirmaţia noastră este motivată nu numai prin originalitatea timbrală a ansamblului, ci şi prin calitatea mesajelor, sensibil exprimate în orice limbaj muzical. «Trio Andrei» are o ţinută artisică de nivel ridicat. Tocmai de aceea succesele avute pe scenele de la Ateneul Român, Filarmonicile din Cluj, Satu-Mare, Bistriţa, Oradea, Piatra-Neamţ şi Castelul Corvineştilor din Hunedoara, spun multe despre valoarea unui ansamblu de prestigiu…”.

Sunteţi dascăl, artist şi un foarte meticulos organizator de evenimente. Festivalul Internaţional de Chitară “Transilvania” de la Cluj-Napoca, pe care îl organizaţi, a depăşit de mult nivelul unor manifestări din Europa. Vă rog să ne spuneţi câteva lucruri despre această manifestare.

Festivalul Internaţional de Chitară “Transilvania” este un eveniment anual aflat la cea de-a XII-a ediţie, prin intermediul căruia sunt promovate standarde culturale calitative şi competitive în rândul tinerilor muzicieni, în vederea perfecţionării constante şi sistematice a activităţilor specifice de formare şi excelenţă profesională şi de cultivare a interesului pentru muzică. Scopul evenimentului este facilitarea accesului cultură, pentru toate categoriile sociale, prin oferirea de activităţi culturale precum recitaluri de chitară clasică, seminarii şi conferinţe, şi prin susţinerea tinerilor chitarişti talentaţi aflaţi la începutul carierei muzicale. Festivalul are patru componente, care acoperă tot atâtea laturi ale educaţiei artistice: recitaluri de chitară şi de muzică de cameră, concursuri internaţionale de chitară şi de muzică de cameră cu chitară, cursuri de măiestrie, seminarii şi conferinţe.

Recitalurile de chitară ale unor interpreţi de renume mondial sunt susţinute în fiecare seară de interpreţi consacraţi, dar şi de tineri interpreţi care s-au remarcat pe scenele concursurilor de chitară din ţară şi din străinătate.

Astfel, în deschiderea fiecărui recital, un tânăr chitarist român este promovat ca interpret, oferindu-i-se posibilitatea de a-şi face debutul pe marile scene de concert şi de a fi cunoscut şi remarcat de publicul larg.

De asemenea, ultima etapă a concursului de chitară a categoriei fără limită de vârstă este susţinută sub formă de recital-concurs. Recitalurile vizează atât planul socio-cultural, urmărind promovarea chitarei ca instrument, cât şi oferirea unor etaloane de înaltă clasă tinerilor chitarişti. Concursurile de chitară se adresează participanţilor de orice vârstă din ţară şi din străinătate: Concursul Internaţional al Tinerilor Chitarişti se adresează participanţilor cu vârsta până la 18 ani şi are ca scop iniţierea tinerilor în domeniul chitarei clasice, descoperind şi încurajând tinerele talente. Concursul Internaţional de Chitară Clasică – fără limită de vârstă – este una dintre cele mai importante componente ale festivalului, oferind tinerilor chitarişti profesionişti oportunitatea de a fi evaluaţi de o comisie de experţi şi de a interacţiona cu diferitele şcoli de chitară din ţară şi din străinătate. Concursul este structurat în trei etape, ultima etapă fiind un recital-concurs. Concursul Internaţional de Muzică de Cameră reprezintă inovaţia festivalului, fiind primul şi singurul concurs de formaţii camerale de chitară clasică din ţară.

Concursul este divizat pe două categorii de vârstă pentru o evaluare corectă a participanţilor şi se adresează şi formaţiilor camerale care includ şi un alt instrument decât chitară clasică. Cea de-a treia componentă a festivalului, cursurile de măiestrie, are ca scop promovarea unor standarde europene de calitate şi crearea de forme de emulaţie favorabile pentru dezvoltarea dimensiunii interculturale europene. Cursurile sunt susţinute zilnic de profesori de talie internaţională, individual cu fiecare cursant, sub formă de lecţie deschisă şi conferinţe şi expoziţii de instrumente susţinute de specialişti în domeniu, şi sunt adresate în special tinerilor profesori, interpreţilor şi publicului avizat.

About Mircea Goian