Editorial: Masterplanul pe transporturi, o caricatură a Guvernării Ponta

Articolul a fost vizualizat de 1,536 ori

Orice document emite, orice plan concepe, oriunde are iniţiative, Guvernul Ponta produce dovezi. Dovezi ale unei guvernări fuşerite, lipsită până la os de competenţă, organizare şi viziune. Imensul aparat administrativ care guvernează România, decapitat sub actuala guvernare, se propagă haotic sub povara obligaţiilor ce-i revin României ca stat membru al Uniunii Europene. Cu alte cuvinte, ne facem de ruşine copios, dar ăsta nu e răul cel mai mare! Răul primordial este că, pe mâna acestei guvernări, ţara retrogradează economic cum nu a făcut-o nici pe vremea lui Văcăroiu, când un român ajunsese să câştige un salariu mediu de 90 de dolari pe lună.

Cu ce se legitimează guvernarea premierului Ponta? Ultima capodoperă se numeşte Masterplanul de Transport al României pentru perioada 2014-2020. Documentul, care ar fi trebuit să fie Biblia dezvoltării transporturilor româneşti în următorii 15 ani, e o manea trasă în ţiplă. Asta au trimis guvernanţii la Comisia Europeană.
Nu trebuie să fii expert ca să te prinzi că planul României de transport e varză. Altfel cum ai putea recomanda în document achiziţia de automotoare electrice pentru linii ferate unde nu se pune problema electrificării? Sau de unde a fost luată prognoza că, în 15 ani, aeroportul Craiova va deveni primul pe ţară (după Bucureşti), surclasând cu sute de mii de călători pe an Clujul sau Timişoara. Nici dacă două cartiere de bucureşteni vor zbura de la Craiova nu-i sigur că se va împlini premoniţia.
Ce să mai vorbim de reţeaua rutieră? Toată lumea a observat mutaţia incredibilă de tactică care a pus stăpânire pe ministrul de resort Rus de când semnează condica în Guvernul Ponta. Deşi părea un politician serios, ministrul Rus s-a pus în haina unui gogoman în clipa în care a pledat pentru acest Masterplan de piei de cloşcă. Toată lumea a remarcat ceea ce domnia sa părea că nu vede. Şi anume că autostrăzile de pe axele prioritare europene s-au transformat peste noapte în drumuri expres. În schimb, Guvernul a planificat autostrăzi pe reţeaua secundară de transport. Prin urmare, Guvernul Ponta vede autostrăzi între Braşov şi Bacău, sau între Piteşti şi Craiova, dar propune doar drum expres între Sibiu şi Piteşti, când acest tronson este, practic, singurul lipsă de pe teritoriul ţării din proiectul prioritar european 7, fostul coridor IV paneuropean, un drum intens cerut şi de Comisia Europeană, dar şi de transportatorii de la noi, precum şi de Dacia. Invenţia a uluit Comisia Europeană. Pentru că nu i-au putut lua la castane în cap, oficialii europeni au emis patru recomandări pentru ajustarea manelei rutiere propuse de Guvernul Ponta. În esenţă, printre rânduri, aceste recomandări ne spun că am ignorat total priorităţile europene şi interesul economiei, că am ajustat din pix cifrele ca să picăm pe datele finale şi că până în 2020 să terminăm cu prostiile şi să construim autostrada A1 Sibiu-Piteşti. În forma prezentată, să avem pardon, dar acest Masterplan nu face doi bani şi cam asta ar fi finanţarea de care s-ar bucura din partea UE.
Şi ştiţi care e culmea în toată această nouă deconspirare a faptului că suntem pe mâna unei guvernări catastrofale? Diferenţa de preţ dintre un kilometru de autostradă şi unul de drum expres este de circa 10-15 la sută, nu mai mult! Zece-cincisprezece la sută în plus pentru autostradă, adică pentru o capacitate de transport mai mare cu 50 la sută, în condiţii de viteză restricţionată la 130 de kilometri pe oră. Păi nu e asta o guvernare antiromânească?!

About Adrian Sălăgean