“Sosomobilul”, motorul pentru zăpadă

Articolul a fost vizualizat de 1,787 ori

E spectacol în Straja, nu doar pe pârtiile staţiunii: un motociclist coboară panta muntelui şi motorul portocaliu se afundă până la coarne în zăpada proaspătă. Enduristul chiuie. Ambalează KTM-ul transformat şi şenila aruncă o cascadă de zăpadă în urma sa. Recent, Sorin Sandu din Valea Jiului a “inventat” motocicleta pentru zăpadă. Şi-a numit primul prototip “Sosomobil” şi acum a devenit cel mai rapid om de pe pârtiile din staţiunea din Munţii Vâlcan.

sosomobil 2Sorin Sandu coboară din şaua motocicletei de zăpadă. În zăpadă până la brâu, e fericit. Cu toate că motoarele KTM fac spectacol şi pe zăpadă, riderul s-a gândit să înfrunte pe şenile iarna anului 2015. A găsit soluţia perfectă pentru ca un împătimit al enduro-ului să se poată bucura de ieşirile pe teren până şi iarna: la un motor mai vechi de teren, a înlocuit o roată cu o talpă de schi, iar în spate a montat o şenilă de ATV.

“Avem aici Sosomobilul 1, un prototip care este încă în probe, pe care sper să-l transformăm în Sosomobil 2 şi 3, bineînţeles, pentru că tot timpul este loc de mai bine, de ceva mai performant. Suntem împătimiţi ai enduro şi ne deranjează să nu ne putem da când vrem. Atunci am găsit o soluţie, să putem continua peripeţiile prin pădure şi pe munţi”.

De fapt, Sorin Sandu este unul dintre cei mai cunoscuţi practicanţi de enduro din judeţ, iar prietenii îl strigă Soso. Este tatăl campioanei de enduro Sorina Sandu. Iarna, toată familia stă în staţiunea Straja, la câţiva metri de pârtie, aşa că enduristul s-a gândit să-şi transforme un KTM de teren într-un vehicul care se descurcă foarte bine pe zăpadă. “Motorul este un KTM XC500, de 500 de centimetri cubi, are 72 de cai, motor la care am pus o şenilă de ATV şi, în garaj, i-am făcut adaptările pentru a mă putea da pe zăpadă. Are 170 de kilograme cu tot cu confecţia adăugată. Am lucrat la el două săptămâni, în perioada sărbătorilor de iarnă, bineînţeles, foarte criticat de familie, care, de multă ori, mă aştepta cu masa caldă, ca orice familie care se respectă”, zâmbeşte enduristul. În doar două săptămâni, împreună cu câţiva prieteni, Soso a reuşit să scoată prototipul pe munte.

sosomobil 3

KTM-ul de pârtie

La prima încercare pe zăpadă, întinzătorul de lanţ s-a dovedit defect, aşa că motorul pe şenilă s-a întors în garaj. După reparaţii, enduristul şi-a turat motocicleta pe zăpada Văii Jiului, mergând cu ea chiar şi în nocturnă. Sosomobilul urcă şi coboară pante înzăpezite fără niciun fel de problemă şi prinde chiar şi 100 de km pe oră. În zapadă! “La nicio sculă nu-i place zăpada apoasă. E rău când prinzi strat mare, că nu mai poţi înainta”, explică riderul înzăpezit până-n brâu. Un băiat de la cabană îi sare în ajutor şi cu o lopată degajează talpa din faţă a motorului, apoi Marian îi ridică doar un pic talpa de schi care înlocuieşte roata din faţă.
Soso ambalează motorul şi zăpada ţâşneşte în timp ce îşi face pârtie prin neaua din marginea pârtiei. “Hai, tată!”, îl încurajează din potecă Sorina, care îl ajută să scoată motorul pe pârtie. Soso se avântă din nou pe munte, deşi ceva bate ritmic: “S-a întins lanţul! Nimic ce nu se poate repara rapid”. Enduristul, care ştie toate traseele dure din Valea Jiului şi contribuie vara la coşmarul riderilor înscrişi la Romaniacs, a creat motocicleta specială de zăpadă după ce a văzut un model în Statele Unite. Pentru că era prea scump pentru un rider autohton, Sorin Sandu s-a decis să se descurce singur. De Crăciun, şi-a botezat vehiculul “Sosomobil”, şi-a turat invenţia… pe zăpadă şi l-a urcat pe munte.

sosomobil 1“Dincolo, în SUA, un asemenea vehicul costă în jur de şase mii de dolari, fără taxe şi transport. M-am inspirat din ideea lor şi, înainte de Crăciun, mi-am confecţionat piesele, iar montajul l-am făcut chiar de sărbătorile de iarnă. E vorba de aderenţă – cu cât suprafaţa de contact e mai mare, aderenţa este mai bună şi plăcerea este mai mare.

Pot merge cu el, în general, pe orice munte, în funcţie de condiţiile zăpezii: să fie nea frumoasă sau tare, îngheţată, ca să nu ne afundăm. De asta când mergem pe munte este bine să fim minim doi, ca să ne putem ajuta atunci când trebuie. Nu e deloc fun să te dai singur”.

Unul dintre puţinii rideri care au încercat Sosomobilul este chiar fiica motociclistului, campioana la enduro Sorina Sandu: “Este invenţia tatălui meu şi sunt foarte mândră de el pentru că a făcut asta, e foarte frumos. Ne bucurăm de iarnă şi aşteptăm primăvara cu drag, să ne putem da şi noi cei care nu am montat şenile”. Sorin Sandu are de gând să-şi breveteze invenţia şi să scoată şi alte variante îmbunătăţite ale Sosomobilului.

About Laura Oană