Colţul cultural: Menestrelii, la final de an

Articolul a fost vizualizat de 2,078 ori

2011, an de criză. Ca şi cum aş spune întunecatul an 1348. Atunci a izbucnit ciuma neagră şi apoi, în tot secolul al XIV-lea, au murit 27 de milioane de oameni. Acum, nu ştiu, pentru că încă nu s-a încheiat secolul. Cu toate acestea menestrelii, trubadurii, truverii, jonglerii au bucurat inimile oamenilor ca şi cum nimic nu ar fi în neregulă.

Suntem în anul cinci de la începutul aventurii medievale pe care, inspirat de Dumnezeu, am iniţiat-o în 2007. Proiectul funcţionează cu Huniadi Cantores, Duo Continuo, Corvinia şi Cimpoierii din Transilvania la cote maxime. Toate grupurile, formate din artişti hunedoreni şi deveni, au cântat pe scenele unor oraşe din Ardeal, Banat, Moldova şi, pentru prima dată, la Bucureşti şi Berlin. Pot concluziona că arta medievală este o ofertă tentantă pentru comunităţile care acordă atenţie turismului.

Am cântat, în luna august, la Braşov, Râşnov, Bran, Făgăraş, Feldioara, în cetăţile Bârsei, şi am observat zeci de mii de turişti care cumpărau şi consumau din plin, cu o plăcere maximă, tot ce ofereau operatorii specializaţi: de la spectacole de artă medievală cu lupte, turniruri, animaţii cu foc, jonglerii, muzică, poezie, la mâncare tradiţională, băutură, până la achiziţionarea de obiecte realizate la faţa locului de către meşteşugari iscusiţi. Găsim în acest moment, în fiecare oraş care îşi recunoaşte identitatea medievală, câte un grup de tineri organizaţi în ordine cavalereşti care, cu mare plăcere, studiază obiceiurile şi activităţile de atunci şi realizează spectacole cu specific medieval.

În ultimii ani există un curent din ce în ce mai puternic care promovează arta medievală. Ştim că pe teritoriul ţării noastre nu au existat ordine cavalereşti autohtone şi dacă vrem să vorbim despre ordine ne putem referi doar la cele religioase. Cu toate acestea, viaţa la curţile domnitorilor, dar şi în războaiele frecvente, asocierile care se făceau cu familii regale europene au creat o mixtură de obiceiuri şi preocupări marcate de cultura europeană.

Este exact ceea ce doresc să promoveze artiştii care sunt preocupaţi de viaţa în perioada medievală. Revenind la activitatea grupurilor hunedorene, nu pot să nu remarc grija pentru redarea cât mai autentică a lucrărilor muzicale cu ajutorul instrumentelor realizate după modelul celor din secolele XV-XVI, a costumaţiilor, dar şi reproducerea lucrărilor cuprinse în Codex Cajoni, o culegere scrisă de un călugăr franciscan din Transilvania în secolul al XVII-lea.

Momentul de vârf din acest an, în ceea ce priveşte activitatea grupurilor hunedorene, a fost concertul susţinut de Duo Continuo şi de Huniadi Cantores la Ateneul Român, foarte apreciat de publicul prezent în Sala Mică a magnificului edificiu cultural. Apoi ar mai fi de remarcat participarea Cimpoierilor din Transilvania la Berlin la un festival al porţilor deschise, în care ICR Berlin a fost partener alături de alte 22 de ţări.

România a organizat evenimentul “Dracula – mit sau realitate” şi Cimpoierii din Transilvania au completat spectaculos atmosfera creată de filmele artistice şi documentare despre renumitul conte. Pe lângă ineditul proiect aş vrea să remarc faptul că artiştii au fost contactaţi de către specialiştii de la ICR fără ca cineva să intervină, alegerea fiind făcută cu ajutorului Internet-ului. Spun acest lucru pentru a mai dărâma mitul că ieşirile în străinătate prin ICR se fac doar pe Pile, Cunoştinţe, Relaţii. În cazul cimpoierilor totul a funcţionat corect, cinstit.

Tot Cimpoierii din Transilvania au asaltat cetăţile Bârsei, susţinând un număr de 15 concerte în cadrul Turnirului Cetăţilor, o adevărată manifestare în care turismul cultural este slujit cu profesionalism. O reală surpriză pentru menestreli a fost publicul din Moldova, de la Paşcani, care a luat contact pentru prima oară cu muzica medievală şi care a ovaţionat minute în şir, în picioare, la finalul concertului. Chiar dacă au avut mai puţine concerte, muzicienii de la grupul Corvinia au reuşit să încânte spectatorii de la Sibiu, Deva şi de la Făgăraş. Nu pot să nu remarc festivalul de artă medievală al Cetăţii Transilvane care a avut printre artiştii invitaţi şi opt grupuri de cavaleri şi menestreli din ţări cu tradiţie bogată în domeniul artei medievale.

Anul 2007 a lăsat amprente culturale puternice peste brandul medieval de la Sibiu. Aici au fost prezenţi Cimpoierii din Transilvania şi Corvinia. Am remarcat interesul tot mai mare acordat finanţării proiectelor din fonduri specializate, semn că absorţia în domeniul turismului cultural începe să funcţioneze. Cred că fenomenul cultural medieval se dezvoltă în România în paralel cu industria turismului şi chiar dacă se fac previziuni sumbre pentru viaţa economică în anul 2012, am semne că prin proiectele finanţate, divertismentul cu caracter medieval nu va avea de suferit.

Dar, până la anul de graţie 2012, să ne bucurăm de ce am realizat din punct de vedere spiritual până acum. Cruciada cavalerilor, menestrelilor, trubadurilor, truverilor şi jonglerilor este abia la început. La mulţi ani!

About Mircea Goian