Ofertă imbatabilă: 60 de zile, 10 ţări, 1800 de euro!

Articolul a fost vizualizat de 940 ori

A străbătut 10 ţări, timp de două luni, cu un buget de numai 1.800 de euro! Este isprava unui devean care vrea să dovedească faptul că poţi vizita lumea şi cu bani puţini. Doar în acest an a făcut zeci de mii de kilometri de-a lungul Asiei, ba în avion, în curse low cost, ba cu scuterul, ori la pas, ca să poată admira totul mai bine. A întâlnit o mulţime de aventurieri care străbat pământul asemenea lui şi tuturor le-a arătat fotografii de acasă, din România.

Densitate umană asiatică
Marcel Marian are 40 de ani şi de câţiva ani îndrăzneşte să vadă lumea cu buget minim. Pentru 2017, totul a plecat de la o ofertă uimitoare peste care a dat în urmă cu un an. O cursă de nouă ore Dubai-Manila la un preţ de 600 de lei, dus-întors, pentru un bilet care, de regulă, costă 500 de euro. Şi de aici şi-a ţesut întregul traseu. Pentru prima locaţie, vestitul Dubai, şi-a luat şi prietena. După o săptămână, Marcel părăsea „oraşul fără istorie” şi se în­drepta către Filipine, unde a stat, în Manila, cinci zile: „Eu trebuie să mă adaptez fusului orar, pentru că simt tare diferenţa de orar şi mai trebuie să faci faţă şi climei care este foarte diferită.” Din Manila, a plecat în Taiwan şi a rămas câteva zile în Taipei: a vizitat împrejurimile, iar, de acolo, a trecut în Macau, o provincie chineză, apoi a trecut cu ferriboatul spre Hong Kong, unde nu a avut noroc de vreme bună, a plouat, deşi a fost cald. Nu e fan de precipitaţii, de înţeles din moment ce Marian este născut sub semnul focului, în zodia Berbec: „Poate să fie oricât de cald, mie îmi place soarele!”. A zburat în partea de nord a Vietnamului şi a stat în Hanoi, după care şi-a luat o excursie şi a mers în Ha Long Bay: „Într-unul dintre cele mai frumoase locuri vizitate de mine, un golf care are mii de insuliţe printre care te plimbi cu barca. E un loc de vis”, povesteşte el. La mijlocul Vietnamului, în Nha Trang, a vizitat litoralul, unde a stat câteva zile, în ploaie, de care a scăpat definitiv doar când a ajuns în sudul Vietnamului, în Ho Chi Minh, fostul Saigon, de unde a plecat către Can Tho, în Delta Me­congului, unul dintre cele mai mari râuri din lume, loc care l-a suprins pentru că se aştepta să semene cu Delta Dunării. Dimpotrivă: „Nu există niciun fel de asemănare. E, de fapt, cea mai populată parte a Vietnamului şi cea mai cultivată zonă agricolă.”
Rutieră asiatică: „Atenţie la elefanţi!”
În Vietnam, a vizitat şi celebrele tunele unde se ascundeau vietnamezii în timpul războiului, ascunzători care au devenit acum obiectiv turistic: „Mi-au povestit că au trăit în tunelele astea mulţi ani, ferindu-se astfel de bom­bardamentele americanilor, care nu reuşeau să-i scoată din galerii. E destul de dificil de intrat în ele, pentru că ele sunt făcute pentru vietnamezi, care sunt mai slăbuţi decât europenii. E incredibil cum au reuşit să supra­vieţuiască acolo, sub pământ, unde făceau mâncare, aveau spitale, trăiau.” Din sudul Vietnamului a trecut în Sihanouk, în sudul Cambodgiei, apoi în insuliţa Koh Rong şi apoi a luat o cursă până la Siem Reap, unde a vizitat celebrul complex de temple Angkor Wat: „Reprezintă, după mine, unul dintre cele mai măreţe situri arheologice antice ale ome­nirii. Cred că sunt sute de ki­lometri pătraţi pline de asemenea temple, construcţii masive rămase, cred eu, de multe mii de ani. Totul arată spectaculos acolo, inclusiv copacii aceia masivi, care se caţără pe con­strucţiile din piatră sculptată şi ale căror rădăcini parcă curg peste ziduri. Imaginile sunt incredibile, nu cred că astăzi cineva ar mai reuşi să facă aşa ceva.” O imagine i-a atras atenţia lui Marian, care este pilot de curse şi a condus în tot felul de condiţii pe mai multe continente, dar, în Cambogia, printre templele Angkor Wat, a ob­servat un semn de circulaţie inedit pentru orice european: „Atenţie trec elefanţi”. Apoi şi-a dat seama de ce: „Seara, pe acolo, pe alei, e plin de elefanţi, aşa că semnul prindea tare bine!”

evantai sau film (3)
La pas, prin paradis
Din Cambodgia, a trecut în Ma­laezia, în Kuala Lumpur, oraş unde a mai fost şi în 2016, a făcut doar un mic tranzit, de o zi. De aici a ajuns în Laos şi a stat câteva zile în fosta capitală Luang Prabang, o veche capitală bu­distă, considerată bijuteria coroanei şi printre cele mai remarcabile orăşele din lume, datorită amestecului de tradiţii chinezeşti, cu patiserii şi brutării franceze, vile coloniale, temple aurii şi locuinţe-bărci care străbat Mekongul. „Am stat o vreme pe malul Mekongului, apă care străbate Laosul, o ţară muntoasă, acoperită cu vegetaţie. E un loc extraordinar, cu sate uitate de lume şi o linişte care te învăluie. Categoric, aici vreau să mă întorc şi să poposesc ceva timp”. Apoi, a ajuns în Bali, un loc care i-a plăcut extrem de mult înainte şi şi-a propus să revină. Zis şi făcut, şi-a rezervat 10 zile: „E cel mai frumos loc pe care eu l-am văzut. Până acum! De data asta, am vizitat o plantaţie de cafea unde se face celebra cafea „kopi luwak”, care e preparată după ce acele maimuţe mănâncă boabele, se „recoltează” excrementele, se spală, usucă, se macină şi aşa se obţine cea mai scumpă cafea din lume. Am savurat şi eu o ceşcuţă de cafea şi vă pot spune că îşi merită renumele.” A plătit 15 lei pentru o ceaşcă, în con­diţiile în care o cafea normală, la preţurile locale, se vinde cu echi­valentul unui leu! Şi tot în Bali, a des­coperit locul visurilor: „Am ajuns şi la Cascadele de la Sekumpul, sunt nişte cascade superbe în inima junglei, la care mi-a fost greu să ajung, cu scuterul, pe un drum îngust. E cel mai frumos loc dintre cele mai frumoase locuri pe care eu le-am văzut. Stai sub o ploaie fină de apă care vine peste tine de la peste 100 de metri, de pe trei torente abundente. Cred că de fiece dată când vin în Asia nu voi rata insula Bali, pentru că sunt multe de văzut”, este convins deveanul.

evantai sau film (4)
Dubai-ul poate fi şi ieftin
Trebuia să se întoarcă în Filipine, de unde avea zborul spre casă: „Atunci am încercat ceva nou şi pentru mine: iniţial, am vrut să vizitez o insulă care s-a dovedit a fi prea turistică pentru gustul meu. Am căutat cel mai ieftin zbor spre o insulă din Filipine, era Cebu, dar nu mi-a convenit să stau la oraş. Aşa că am mărit harta pe telefon, am închis ochii şi am pus degetul pe o insuliţă la nord de Cebu, Malapascua. Era un mic punctuleţ care de-abia se vedea şi mi-am zis: „Fie ce-o fi, eu mă duc acolo!”. A durat drumul ceva pentru că au o singură şosea de-a lungul insulei, care este folosită şi de mijloacele tradiţionale de transport, adică bicicletele cu ataş. Am aşteptat bacul şi am trecut pe această insuliţă şi am descoperit paradisul. Locuiau pe ea doar câteva persoane şi plimbarea de-a lungul ei a durat pe jos două ore. Eram pe plaja pustie şi efectiv mi-au dat lacrimile când am văzut atâta frumuseţe: nisipul alb, fin, apa limpede şi fără valuri!”, povesteşte cu nostalgie călătorul. S-a întors, din Filipine, în Dubai, unde a avut noroc de o cazare extraordinară: „Am stat la etajul 66, în Dubai Marina, cel mai frumos cartier din Dubai, după părerea mea, cu o vedere superbă asupra insulei palmier.” Practic, se întorcea în locul de unde plecase către aventură. „Dubai-ul mă suprinde încă, de fiecare dată când mă întorc. Ridici privirea şi poţi spune un singur cuvânt: incredibil! În mod normal, Dubai-ul nu este ieftin, dar există portiţe pentru călători ca noi care nu au conturile pline. Se poate merge şi un pic mai ieftin. Sunt câteva trucuri: de exemplu, poţi alege o cursă WizzAir care pleacă direct de la Cluj şi e ieftin: dus-întors, e undeva sub 100 de euro, ceea ce e foarte bine! Trebuie căutat din timp şi comparate ofertele. Pentru cazări, există zona veche a Dubai-ului, unde  preţurile sunt OK, adică în jur de 110, 120 de lei pe noapte pentru o cameră dublă. Dacă preferi un hotel mai bun, într-o zonă mai centrală, preţurile cresc îngri­jorător. Pentru mâncare, noi căutăm tot restaurantele din zona veche a Du­baiului sau supermarketurile unde poţi mânca un pui la 7 lei”, ne sfătuieşte Marcel, care crede că un buget la 500 de euro pentru o astfel de săptămână în Dubai este decent şi suficient.

Merţanu de Asia
Atunci când e benefic „să-ţi iei lumea-n cap”
Întreaga călătorie a fost plănuită pe Google Maps, iar între locaţii, cursele de avion au fost îndelung căutate pentru a se încadra între 100 şi 150 de lei. Marian Marcel şi-a făcut un buget de cazare pentru locaţiile vizitate (altele decât Dubai) de maxim 10 euro pe noapte, preţ la care, spune el, a descoperit nişte gazde incredibile, în principal cu ajutorul site-ului airbnb.com, unde sunt oferite apartamente în regim hotelier: „Vă dau cuvântul meu că am avut condiţii bune peste tot, locuri curate, duş cu apă caldă. Ba, mai mult, în Ho Chi Minh pentru 10 euro pe seară am primit un apartament nou-nouţ, la etajul 19, cu o privelişte superbă”. După un deceniu în care are parte de vacanţe exotice, Marcel a reuşit performanţa de a fi unul dintre cei mai umblaţi români, cu 53 de ţări vizitate. „De fapt, în 2017, aveam în plan să mai merg în încă două ţări, dar paşaportul meu s-a umplut de vize şi efectiv nu mai aveau loc. Până şi vameşii se uitau la mine,  cred, cu admiraţie. Am cunoscut o mulţime de oameni frumoşi în excursia asta, mai ales când am mers pe traseele mai puţin cunoscute. Acolo sunt cei mai interesanţi călători, alături de care stai câteva ore şi te simţi ca între prieteni. Poate nu credeţi, dar sunt incredibil de mulţi oameni care călătoresc ca mine. În toată Europa este o cultură, se cheamă „Anul sabatic”: cei care termină şcoala, de regulă, pleacă un an în lume şi toţi îmi spun că această călătorie le-a schimbat viaţa, i-a schimbat, le-a deschis mintea. M-am întâlnit cu un neamţ care plecase de mai bine de un an din Germania. Mi-a arătat blugii cu care începuse drumul – omul slăbise 40 de kilograme!”
Instinct de turistBali, cascadele de la Sekumpul
„Tuturor le povestesc despre România! De Vorţa a auzit jumătate de planetă! Pentru mine, România rămâne cel mai frumos loc, peste Bali şi nu sunt ironic când spun asta”, dă asigurări deveanul. Cu toate zecile de kilometri bătuţi prin Asia, peste Marcel nu a dat niciun necaz, nu a trăit nicio peripeţie care să-l facă să spună: Pe aici, nu mai trec! Dimpotrivă: „Oamenii sunt mult mai buni în realitate decât pare, cred că avem o imagine mult mai proastă a lumii decât este în realitate. Este total altfel! Ţi se spune că e periculos în Egipt, dar eu merg de ani de zile acolo şi nu am păţit nimic, deşi nu stau în resorturi. Eu cred că am şi deprins un soi de abilitate de a simţi oamenii şi un instinct pentru locurile unde să merg, am învăţat să evit problemele. În toată excursia mea în Asia am fost o singură dată în încurcătură, când am ajuns prea târziu la ţărm şi nu am mai putut lua bacul. Mă gândeam ce voi face până a doua zi în acel sătuc uitat, dar, în cinci minute, am găsit un loc special pentru cei întârziaţi ca mine. Dezamăgiri am mai trăit – de obicei, se întâmplă în legătură cu locurile care sunt cele mai populare pe Internet, precum Piramidele din Egipt”. Nu a ajuns bine la birou, că şi visează la viitoarea călătorie: „Aş dori să merg în Afganistan! Îmi doresc enorm să văd America Centrală, dar deocamdată merg unde îmi permit. Vreau să văd locuri noi, dar mă întorc în cele care mi-au plăcut mult, cu mare drag. Sunt mult mai relaxat când ajung în locuri pe care deja le cunosc. Cred că nu o să mă las niciodată de treaba asta, îmi place foarte mult ceea ce fac şi tot ce îmi doresc este să pot pleca mai multă vreme împreună cu prietena mea”, visează Marcel, care şi-a propus să îşi scrie experienţele pe un blog: cine îşi doreşte să citească detalii despre călătoria în Asia sau despre cum poţi călători cu buget redus poate accesa “marianadventure.ro”. Şi totuşi… unde nu ar merge niciodată? Iar Marcel Marian are răspunsul pregătit: „Nu există un asemenea loc!”