Exclusiv Replica – Cronica unei tragedii în Retezat

Articolul a fost vizualizat de 775 ori

Lipsa de pregătire, iresponsabilitatea părintească, ghinionul? Ce i-a ucis pe copiii-alpinişti?

MAIN Cătălin Berenghi explică tatălui Getei că singura opțiune pentru viață e părăsirea imediată a zoneiTragedia din Retezat a înmărmurit o ţară întreagă. Lumea alpinismului este în doliu după ce cei doi copii au murit striviţi sub tonele de nămeţi. În timp ce salvamontiştii şi jandarmii s-au străduit să le coboare trupurile de pe munte, procurorii şi poliţiştii anche­tează persoanele implicate sub acuzaţia de omor din culpă.
Premisele unei ascensiuni fatale
Tragedia din Masivul Retezat s-a petrecut în timpul unei excursii de trei zile organizate de tatăl alpinistei Dor Geta Popescu, grupul de turişti ur­mând să escaladeze Vârful Peleaga, la 2.509 m altitudine. Specialiştii şi auto­rităţile spun că ar fi trebuit să se ţină cont de avertizările meteo. Dor Geta Popescu şi Erik Gulacsi, de 13 şi 12 ani, recunoscuţi în lume pentru rezultatele obţinute în alpinism, făceau parte dintr-un grup de 7 de persoane, minori şi adulţi, care îşi propusese să ajungă pe Vârful Peleaga din Masivul Retezat. Excursia era anunţată şi organizată de Clubul Montan Altitudine din Râşnov, condus de tatăl Getei, cu mult timp înainte şi făcea parte din Circuitul „7 munţi din grădina Carpaţilor“. Potrivit programului afişat pe site-ul clubului, pentru ziua de sâmbătă, când turiştii au fost surprinşi de avalanşă, plecarea s-a făcut la ora 08.00, pe traseul Cabana Pietrele – Cabana Genţiana – Curmă­tura Bucurii – Lacul Bucura, 2040 m – Custura Bucurei – Vârful Peleaga, 2509 m – Căldarea Berbecilor – Lacul Bucura – Cabana Pietrele, pe un traseu de 7-9 ore. Deşi meteorologii au anun­ţat că vremea se înrăutăţeşte şi că există pericol de avalanşă în munţi, orga­nizatorul excursiei a decis ca, totuşi, excursia să continue.
SOS avalanşă!
Acţiunea de salvare a început sâm­bătă, în jurul orei 14,30, când salvamon­tiştii hunedoreni au fost anunţaţi că a avut loc o avalanşă. Forţele de salvare şi autorităţile au început mobilizarea. Totul s-a finalizat duminică, după ora 17, când salvamontiştii au predat tru­purile copiilor celor de la Medicina Le­gală. Apelul telefonic dat de Cătălin Be­renghi din grupul Christian Adventure a dat alarma la dispeceratul Salvamont de la Râuşor: „Semnalul era slab, se întrerupea, am reuşit să înţelegem că e o avalanşă cu victime între Şaua Bu­curii şi Vârful Peleaga şi am dat drumul acţiunii”, explică Ovidiu Bodean, şeful salva­montiştilor hunedoreni. Se for­mează echipele şi se trimit în munte către Cabana Pietrele şi Genţiana patru salvamontişti din Salvamont Uricani, patru din Petroşani, şase din Hune­doara. Informaţiile sunt contradictorii tocmai din pricina legăturilor slabe – iniţial se vorbeşte de un grup de cinci alpinişti prinşi de avalanşă, dintre care  doi copii sunt decedaţi, apoi se discută despre un grup de 51 de alpinişti, dintre care o parte au fost loviţi de zăpadă. De-abia după ora 17 se elucidează misterul – sunt două grupuri: unul de şapte persoane, lovit de avalanşă, cu două victime şi cinci răniţi şi al doilea grup care aparţine unei şcoli de ghizi montani care au şi intervenit pentru salvarea răniţilor.
Muntele a vrut doar vieţi de copil
Între timp, se află că fetiţa decedată este Dor Geta Popescu (13 ani), de­ţinătoarea a nu mai puţin de opt re­corduri mondiale de vârstă la alpinism de altitudine, multiplă campioană la escaladă, sora celebrei alpiniste Coco Popescu. Băiatul decedat este Erik Gulacsi (12 ani), alpinist şi el, coleg de club cu tânăra dispărută. Brusc, ştirile se inflamează. Pe munte, primul loc de interes este Cabana Codrin, de unde au plecat alpiniştii împreună cu pro­prie­tarul Ciprian Costa. Cei de aici sunt îngrijoraţi şi nu dau declaraţii presei. La nici zece minute de mers, forţele de ordine şi-au stabilit „tabăra”: sunt au­tospeciale şi zeci de pompieri, jandarmi şi cadre medicale. Toţi aşteaptă co­borârea răniţilor.
Martor: Ţipetele au acoperit zgomotul avalanşei
„Am auzit ţipetele unei femei: „Aaaa!!! Ajutor! Ajutor! Avalanşa! Au avut noroc că bătea vântul de jos în sus şi am auzit. A fost şansa celor cinci. Avalanşa nu am auzit-o deloc”, poves­teşte Cătălin Berenghi, unul dintre ghizii-salvatori.
Unica variantă pentru viaţă: să-ţi laşi copilul mort pe munte
Cristian Portan, unul dintre cei aflaţi în grupul de 50 de ghizi de la Şcoala Christian Adventure, povesteşte: ”Era sâmbătă, la prânz, ne aflam pe Colţii Pelegii cand am auzit strigătele. Am desemnat o echipă de trei persoane, am coborât echipaţi, auzeam strigătele, am coborât, dar tot nu-i vedeam, distanţa era foarte mare. Am ajuns până în căl­darea muntelui unde era zona dreaptă, acolo am văzut cinci persoane în picioare şi două persoane întinse. Ne-au spus că au două persoane decedate şi ne roagă să sunăm la 112. Copiii erau, într-adevăr, fără semne vitale şi de atunci am început să-i convingem că zona trebuia evacuată. Erau debusolaţi total şi nu intraseră în modul de supravieţuire. Părinţii nu au vrut să-şi lase copiii acolo, ne-au tot rugat să-i ajutăm să-i care, ceea ce era imposibil. Nu mai aveau nici ei echipament, şi-l pierduseră în zăpadă, doi aveau sânge pe faţă, nu puteau sta bine pe picioare, aveau dureri la spate şi genunchi. Trebuia să plecăm de acolo, începea să se întunece, era tot mai frig şi ceaţă tot mai densă”. Cătălin Berenghi, cel care a sunat la 112, a trebuit să ducă muncă de convingere cu oamenii pentru a-i scoate în creastă: „Dacă nu eram noi acolo, se putea lăsa cu mai multe victime! Am fost singura lor şansă, dacă copiii ar fi supravieţuit, i-am fi scos de acolo. Salvatorii ajungeau acolo, din vale, în minim şase – şapte ore. Noi am avut truse de prim ajutor, saci de dormit speciali, nişte hamace speciale pentru cărat oameni. Copiii erau morţi, nu mai aveai cum să-i ajuţi, trebuiau luate decizii rapid, pentru că se lăsa ceaţa şi nu mai vedeai la cinci metri, nu vedeau poteca, nici marcajele, eram singurul care ştiam zona şi pe unde să o luăm”, povesteşte Cătălin, fost soldat în Legiunea Străină.
Salvarea unor părinţi cu suflete moarte
Cristian Porţan: „Eram decişi să-i scoatem (pe supravieţuitori – n.n.), am urcat cu ei pe altă parte, cu zăpadă moale şi la fiecare pas zăpada pocnea şi vibra în jurul meu. Mergeam din piatră în piatră, la un moment dat s-au terminat pietrele si aşteptam să văd dacă se rupe şi cu noi de undeva. Am avut noroc. Părinţii… îi tot pierdeam,  aveau contact cu realitatea, apoi se pierdeau. Când am început să urcăm, unul dintre părinţi s-a oprit şi ne-a întrebat dacă nu putem să ne întoarcem să facem ceva pentru fiul lui”, spune tânărul cu ochii plini de lacrimi. Ulterior, pe drumul spre Cabana Gentiana, grupul s-a întâlnit cu  salvamontişii şi jandarmii. Ovidiu Popescu, tatăl Getei, a ajuns la Spitalul din Hunedoara, alături de alte două femei din grup: „În urma consulturilor de specialitate, cele două femei nu pun niciun fel de probleme ca şi conduită terapeutică, bărbatul a rămas internat la secţia Chirurgie, este echilibrat temporo-spaţial, echilibrat psihic şi a suferit un politraumatism policontu­zionat”, spune dr. Horia Talfeş de la UPU Hunedoara.
Duminică dimineaţă, în zorii zilei, 18 salvatori şi cinci jandarmi montani pleacă să recupereze trupurile copiilor. Se anunţă demararea anchetei: „Poliţiştii efectuează cercetări într-un dosar penal sub acuzaţia de ucidere din culpă, se audiază persoanele implicate”, explică agent principal Laura Bradu, de la IJP Hunedoara.
Lovitura centrifugă fatală a zăpezii umede
Nici şeful Serviciului Judeţean Salvamont Hunedoara, Ovidiu Bodean, nu înţelege ce raţiuni au dus către creste grupul de şapte alpinişti într-o zi cu risc mare de avalanşă. „După două zile de ninsori puternice, era strat de un metru de zăpadă proaspătă. Noi am dat avertizări în fiecare zi şi pentru Retezat şi pentru Parâng. Cu experienţa pe munte a celor şapte, nu ar fi trebuit să iasă pe creastă. S-au abătut de la traseu şi avalanşa s-a declanşat sub picioarele lor. Poteca făcută de ei a secţionat practic zăpada. Asta a fost o zăpadă umedă, care i-a presat, te compresează ca la un tăvălug. Are, dacă vreţi, miş­carea maşini de spălat – compresează şi amestecă. Asta a fost”, spune Ovidiu Bodean, ridicând din umeri. Niciunul dintre grupuri nu a anunţat salvamontul că va urca pe munte.
O ipoteză tulburătoare
Medicii legişti au anunţat luni că moartea alpiniştilor Dor Geta Popescu şi Erik Gulacsi a fost fulgerătoare: copiii au suferit multiple traumatisme cranio-cerebrale pentru că nu purtau căşti de protecţie. Ar fi scăpat dacă ar fi purtat?