Un test în plus pentru elevi: evaluarea competenţelor

Articolul a fost vizualizat de 1,677 ori

Elevii din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a vor susţine, în luna mai, noi examene: evaluările naţionale. Dacă la începutul anului Ministerul Educaţiei anunţase că toţi elevii din clasele amintite vor susţine testele respective, acum conducerea instituţiei a revenit asupra deciziei şi a hotărât să organizeze aceste evaluări doar în centre pilot. În judeţul Hunedoara testele vor fi susţinute în şase unităţi de învăţământ, ai căror elevi vor face parte din eşantionul necesar pentru evaluarea învăţământului românesc. 

Elevii din câteva şcoli hunedorene vor trece prin examinări susţinute doar cu scopul de a evalua nivelul învăţământului

În judeţul Hunedoara au fost alese câte două şcoli, pentru fiecare dintre cele trei nivele de studiu. Pentru clasa a II-a se va desfăşura între 22 şi 23 mai la Şcoala Generală General Berthelot şi la Liceul Pedagogic „Sabin Drăgoi” din Deva. Testările pentru elevii de clasa a IV-a vor fi susţinute în data de 9 mai, la Colegiul Naţional „Iancu de Hunedoara” şi la Şcoala Generală din Luncoiu de Jos, cele două unităţi de învăţământ făcând parte dintr-un eşantion naţional de 136 de şcoli. Evaluările naţionale pentru elevii de clasa a VI-a vor fi organizate în 16 mai, la Şcoala Generală din Certeju de Sus şi la Colegiul Tehnic „Transilvania”, la nivel naţional fiind selectate pentru examen alte 86 de şcoli.

Potrivit normelor metodologice, modelele de subiecte ar fi trebuit afişate pe site-ul ministerului până în 30 noiembrie 2011, însă acestea nu sunt disponibile nici în luna martie 2012.

Ministerul Educaţiei anunţă, însă, că la clasa a II-a, subiectele vor conţine două secţiuni: prima va urmări testarea competenţelor de scris-citit, în vreme ce a doua va viza competenţe de matematică. Rezultatele obţinute la evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a vor fi folosite, apoi, de învăţători, pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare, consemnarea lor în portofoliul educaţional al elevului, dar şi pentru informarea părinţilor referitor la nivelul atins de copil.

Nu se vor da note

Evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a va include limba română, limba maternă, pentru elevii care studiază în limbile minorităţilor naţionale şi matematică. Evaluarea nu va fi urmată de notarea lucrării, aşa cum se întâmplă în mod obişnuit, ci se va finaliza printr-o notă sau printr-un calificativ sumativ. După aplicarea testelor, rezultatele acestora vor fi centralizate şi, pe baza lor, va fi realizat unui scor mediu naţional al performanţelor elevilor pe competenţele fundamentale. Rezultatele vor fi utilizate şi pentru realizarea unor studii şi cercetări de diagnoză a sistemului de învăţământ primar. Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a are ca scop optimizarea învăţării, elaborarea, acolo unde este cazul, a planurilor individualizate de învăţare şi orientarea şcolară către un liceu sau o anumită specializare. Testele conţin două secţiuni, corespunzătoare aşa-numitelor probe transdisciplinare care vor fi evaluate: limbă şi comunicare, respectiv matematică şi ştiinţe. Evaluarea lucrărilor se va face într-un singur centru de evaluare, care urmează să fie stabilit cu câteva zile înainte de examen.

“La aceste teste nu se vor da note, deoarece testările vor fi susţinute pentru ca specialiştii să poată evalua atingerea competenţelor de bază şi vor putea fi folosite la eventuala adaptare a curriculei. În loc de note, se va analiza îndeplinirea unor itemi. Directorii de la şcolile-pilot au fost anunţaţi încă de la începutul anului, metodologia este cunoscută, aşa că elevii, dar nici dascălii lor, nu vor fi luaţi prin surprindere”, explică purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Judeţului Hunedoara, Livia Vlad. Potrivit acesteia, la testările pentru evaluarea competenţelor vor lua parte câteva sute de elevi. Livia Vlad adaugă că testul naţional pentru evaluarea competenţelor nu adaugă un stres în plus, nici elevilor nici învăţătorilor sau profesorilor acestora: “Nu este vorba despre o evaluare a volumului de cunoştinţe, ci a dobândirii anumitor competenţe. De aceea, nici nu se fac pregătiri suplimentare. Nu este o probă de trecere la un nivel superior, ci o măsură prin care părintele, copilul şi dascălul pot să observe unde se află pe o scală la nivel naţional. Evaluarea secvenţială (a anumitor şcoli-pilot) se va face doar în acest an”, mai precizează purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Judeţului Hunedoara.

Tags: ,

About Ada Beraru