Colţul cultural: Şcoala altfel

Articolul a fost vizualizat de 1,628 ori

Pot să spun că sunt încântat de proiectul “Şcoala altfel”. Cel puţin din perspectiva colegiului economic „Emanuil Gojdu” din Hunedoara, unde am fost prezent zilele trecute împreună cu Duo Continuo. 

Am fost invitat de către domnul director Anişor Pârvu şi de către doamna profesor Olguţa Bleoca, consilier educativ, să particip la o manifestare inedită şi, în acelaşi timp, utilă, ce serveşte cauzei pe care o susţin de mult timp. Este vorba de prezentarea altui fel de oferte culturale elevilor. Spuneam nu demult că prea nu facem nimic şi îi lăsăm pe alţii să manipuleze gustul tinerilor, după cum au interesul. Totuşi, ceva se întâmplă şi efectul constatat este convingător, mulţi dintre elevii participanţii având reacţii excelente.

Iată câteva informaţii despre ce s-a întâmplat la “Gojdu” în săptămâna destinată pentru o altfel de şcoală: cea mai „cool” oră de… fiecare profesor, propunând teme foarte atractive, care nu sunt incluse în programa şcolară, ora de artă, ora de oratorie, ora de spiritualitate, ora de cercetăşie, ora de sănătate, de la muzica medievală, la rock simfonic, cu invitaţii Mircea Goian şi Nicolae Szekely, literatura de azi cu invitaţi: poetul Daniel Dăian, dramaturgul şi prozatorul Ioan Drăgoi; dezbateri/ARDOR, iniţiere în cercetăşie, simpozion naţional “Spiritualitate, Ştiinţă şi Cultură”, întreceri sportive, karaoke, vizionare de filme, tradiţii şi obiceiuri de Paşte, ora în natură, ora de istorie, ora de sănătate, vizite, excursii, drumeţii educative, care presupun obligatoriu desene, fotografii, articole, reportaje, realizate „sur place”, filmul zilei, Green Fashion – pregătirea ţinutelor pentru parada Eco, parcul ECO – amenajarea zonei verzi a şcolii, întreceri sportive, ora de autocunoaştere şi dezvoltare personală, alegerea carierei, ora de sănătate, teste, jocuri de rol, vizite de orientare profesională, întreceri sportive, expoziţii de fotografie, grafică, pictură, spectacol de teatru, prezentarea unui obicei folcloric, vizionare de scurt metraje realizate de către elevi, prezentarea jurnalelor claselor; parada Green Fashion, finale sportive.

Toate aceste lucruri au fost organizate la sugestia elevilor, multe dintre ele fiind chiar realizate de către ei. La Gojdu au fost activi peste 700 de de elevi şi senzaţia mea, în timp ce mă îndreptam spre amfiteatrul unde aveam să susţin concertul-lecţie, era că sunt într-un stup în care albinele alergau în toate părţile ca să adune polenul, simbolizat de această dată prin cultură, sport şi ecologie. Într-o sală se spunea poezie, în alta o trupă rock se agita să adune publicul, unii vizionau filme, alţii prestau activităţi de cercetăşie, într-un laborator se juca teatru. Am aflat că elevii s-au înscris pe liste de participare la activităţile preferate şi au fost, se pare, puţine situaţiile în care alegerile au fost nepotrivite. Împreună cu Nicolae Szekely am vorbit despre vihuela şi despre fidula, instrumente la care se cânta în secolul al XV-lea, apoi despre Renaşterea din Transilvania, despre colecţia Codex Cajoni şi despre cultura muzicală din Europa de acum şase sute de ani.

Am cântat câteva lucrări transilvănene şi, apoi, la cele renascentiste din Italia şi Franţa, am chemat pe câţiva elevi curajoşi să ne acompanieze la instrumente de percuţie arhaice, lucru realizat cu mare plăcere. Succesul a fost deplin, cei 70 de elevi participanţi la această secţiune aplaudând susţinut prestaţia muzicală. Am continuat transmiterea informaţiilor despre orchestra simfonică şi compartimentele de instrumente care o compun, câteva noţiuni despre corul gregorian şi am prezentat apoi pe ecran trupa olandeză de rock simfonic Within Temptation, într-un superb concert.

Altfel spus, am combinat informaţii de specialitate cu momente muzicale practice atractive. Am discutat apoi despre manifestările medievale la care participăm şi am remarcat faptul că, din păcate, hunedorenii nu realizează că trăiesc într-un oraş cu istorie medievală. Poate că ei, tinerii, vor fructifica acest lucru în perioada următoare. Am prezentat mai multe informaţii despre programul muzical, deoarece am fost implicat direct în realizarea lui, dar coordonatoarea proiectului de la colegiul economic „Emanuil Gojdu”, doamna, profesor Olguţa Bleoca, a vorbit vădit impresionată despre reacţiile unor elevi la finalul zilei, subliniind faptul că sunt deja mai mulţi interesaţi de concerte, de poezie sau de spectacole de teatru. Este un început şi cred că toţi profesorii de la „Gojdu” au fost zilele acesta mulţumiţi că au făcut mai mult decât se cere în programa şcolară şi nu oricum, ci având parteneri sinceri, interesaţi. Felicitări şi cât mai multe programe reuşite.

Tags:

About Mircea Goian