Colţul cultural: Cvartetul Brandenburg

Articolul a fost vizualizat de 1,497 ori

Probabil că aţi sesizat că, în ultimul timp, am amintit frecvent numele lui MC Ranin. De cele mai multe ori în legătură cu evenimentele de la Teatrul de Artă din Deva. Acum vreau să leg înfiinţarea cvartetului Brandenburg de rolul de regizor al maestrului, la festivităţile de deschidere şi la organizarea anului baroc de la Sibiu. Pe agenda evenimentelor culturale ale Sibiu Baroc Update sunt înscrise 94 de evenimente, care se derulează în perioada februarie-decembrie 2012. Costurile proiectului sunt de aprox. 1 milion lei, iar 3/4 din sumă provin din fonduri nerambursabile. Una dintre locaţiile cele mai importante în care se vor desfăşura evenimentele este Muzeul Brukenthal, deschis publicului în anul 1817, fiind primul muzeu din România şi din centrul Europei. 

Cvartetul Brandenburg

După ce am înfiinţat în anul 2007 grupul Huniadi Cantores, au apărut, an de an, Cimpoierii din Transilvania, Corvinia, Duo Continuo, Steel Jazz Caffe, iar în 2012 Steel Blues şi cvartetul Brandenburg. Apariţia cvartetului se datorează invitaţiei făcute de maestrul MC Ranin de a cânta în deschiderea Sibiu Baroc Update şi de a susţine apoi, pe parcursul perioadei ce urmează, câteva concerte la Muzeul Brukenthal. Sigur că înfiinţarea unui ansamblu nu este simplă, dar provocarea făcută de maestru a fost irezistibilă pentru mine şi am început să caut muzicieni. După câteva refuzuri datorate calendarului respectivilor, conjuctura mi-a scos în cale pe Nicu Şulţ şi Ioana Şulţ din Alba Iulia, soţ, soţie, ce fac naveta din două în două săptămâni ca să ia ore de vioară şi violă la Viena, iar la întoarcere se opresc pe la Hunedoara pentru a repeta cu cvartetul Brandenburg.

Aş mai sublinia că cei doi muzicieni, chiar dacă au un program încărcat, în timpul verii efectuând mai multe turnee în Germania, au acceptat cu interes invitaţia mea. Am identificat-o şi invitat-o apoi pe Casiana Horopciuc de la Liceul de Muzică şi Arte Plastice „Sigismund Toduţă” din Deva şi proiectul a început. În douăzeci şi nouă aprilie vom avea onoarea să concertăm în piaţa mare din Sibiu în faţa a aproximaiv cinsprezece mii de oameni, la deschiderea Sibiu Baroc Update. Trebuie să menţionez că, prin grija maestrului MC Ranin, tot atunci vor cânta în deschidere pe scena din piaţa mare şi Cimpoierii din Transilvania.

În cadrul paradei, compusă din aproximativ o mie de artişti, vor mai participa, din partea hunedorenilor, Fanfara din Ghelari şi grupul de toboşari de la Colegiul Economic „Emanuil Gojdu” din Hunedoara. Zilele trecute am realizat cu cvartetul Brandenburg o înregistrare video pentru Hunedoara Tv şi, vizionând-o, am înţeles că am reuşit un proiect extraordinar, cu muzicieni maturi, chiar dacă la început de carieră. Repertoriul este format din lucrări compuse de Johann Sebastian Bach şi Antonio Vivaldi, compozitori celebri, ce au marcat perioada baroc-ului. Lucrările au un aer sărbătoresc, cu miros de primăvară, parcă anunţând reînvierea naturii şi a spiritului uman. Recitalul cvartetului începe cu Concertul Brandenburg nr. 2, lucrare care face parte din grupul celor 6 concerte scrise în 1721 de Johann Sebastian Bach pentru markgraful Christian Ludwig de Brandenburg.

Dacă până la Bach orchestra avea doar un rol de acompaniament în concertele grossi, în cele şase Concerte Brandenburgice orchestra realizează un dialog cu grupul concertino. Atât în Concertele Brandenburgice, cât şi în cele patru Suite (intitulate „Uverturi”, 1717-1725), descifrăm viitoarea orchestră simfonică, care va deveni principalul mijloc de exprimare în timpurile ce vor urma. Concertele Brandenburgice definesc tipul de concerto grosso din Barocul târziu, prin numărul de trei părţi (în patru dintre ele), prin alternarea mişcărilor (repede, rar, repede) şi a tonalităţilor, a doua parte fiind adusă în altă tonalitate. Continuăm apoi cu celebra Arie în G compusă tot de către Johann Sebastian Bach şi încheiem cu fantasticul Concertto Grosso în D minor, op. 3 nr. 11, scris de către preotul cu părul roşu Antonio Vivaldi.

Dezvoltându-se la fel ca şi sonata, în tipurile da chiesa şi da camera, concertul baroc italian a fost alcătuit la început ca o suită din cinci părţi, apoi s-a redus la trei – patru, după care, la începutul sec. al XVIII-lea, s-a stabilizat la trei părţi, având ca model tiparul uverturii italiene. Partea întâi şi a treia vor fi mişcări repezi sau moderate, cuprinzând o serie de expoziţii, fie complete, fie parţiale ale unei teme (de multe ori fiind vorba despre expoziţii duble sau în stil fugat), în tonalităţi diferite, legate între ele prin divertismente, iar uneori partea a treia este compusă în formă de rondo. Partea din mijloc va fi, dimpotrivă, lentă, de formă binară, cu o încărcătură emoţională pronunţată, fiind în unele cazuri înlocuită de un dans precum ciaccona sau sarabanda.

De remarcat la cvartetul Brandenburg din Hunedoara ar fi acurateţa sunetului, sincronizarea ritmică şi echilibrul general între viori, violă şi violoncel, răspunzând în mod excepţional încrederii acordate de MC Ranin. Altfel spus, prin dorinţa maestrului, artişti hunedoreni au un aport important la festivitatea de deschidere a evenimentelor culturale de anvergură din Sibiu în anul 2012.

Cvartetul Brandenburg: Nicu Şulţ – vioară; Casiana Horopciuc – vioară; Ioana Şulţ – violă; Mircea Goian – violoncel

Tags:

About Mircea Goian