Aur din gunoi şi invenţii de mii de euro

Articolul a fost vizualizat de 5,221 ori

Elevii implicaţi în Campania “Descoperă” au intrat cu entuziasm în sezonul de vară al competiţiilor, realizând mici “invenţii” inedite şi de mare utilitate. Printre acestea se numără roboţi, circuite plastice, celule solare cu orientare automată, un alimentator wireless pentru calculator, video-microscopul, “fântâna reversibilă” sau robotul hidraulic. În plus, elevii “au scos apă din piatră seacă” sau chiar mai mult: ei au obţinut aur din deşeuri electronice care urmau să ajungă la gunoi. 

Un video-microscop care ar costa 1800 de euro a fost realizat cu doar 10 euro şi multă ingeniozitate, în laboratorul de la “Traian Lalescu”

Potrivit profesorului de fizică şi informatică Mircea Nistor, copiii au muncit în săptămânile anterioare la pregătirea unora dintre cele mai interesante proiecte, pe care le-au finalizat sau pe care le vor duce la bun sfârşit în următoarele zile. “Piesa de rezistenţă” a proiectelor este “trusa de electronică”, o “invenţie” foarte ieftină, care rezolvă o mare parte a dotării laboratoarelor şcolare cu numai câţiva lei.

“În cazul trusei a mai rămas de pregătit documentaţia şi de selectat un set de experimente edificatoare pentru calităţile ei. Trusa de microcontrolere – un alt proiect – demonstrează cât de accesibile pot fi astăzi microcomputerele (cum este Arduino). Trebuie să realizăm cutia trusei şi documentaţia, dar şi să selectăm demonstraţiile cele mai potrivite pentru a participa la concursuri. Roboţelul cu Arduino este gata, iar copiii mai au de lucrat pentru «finisarea» documentaţiei”, explică îndrăgitul dascăl care “face minuni”, în sensul cel mai adevărat al cuvântului, în atelierul său de info-fizică, de sâmbăta dimineaţa. Celelalte grupe de proiecte includ circuite plastice, celule solare cu orientare automată, un alimentator pentru calculator, aparatul pentru măsurarea forţei electromagnetice şi transmisia electromagnetică a energiei. De asemenea, copiii din campania “Descoperă” (împotriva abandonului şcolar) au lucrat pentru îmbunătăţirea tablei inteligente cu mouse wireless, un proiect mai vechi de-al lor, au confecţionat ei singuri un video-microscop şi au realizat o serie de aparate care permit realizarea de experimente de fizica fluidelor: “fântâna reversibilă”, “submarinul”, presa şi robotul hidraulic, dar şi manipulatorul flexibil pentru roboţi.

La şcoală, de drag şi cu gura căscată

“Fântâna reversibilă, de exemplu, este o fântână «paradoxală» din punct de vedere fizic. Este vorba de două pet-uri puse cap în cap, dintre care unul se umple cu apă. Prin paiul de sus apa ţâşneşte mai sus decât pleacă. Lucrul ăsta, din punct de vedere fizic este teoteric imposibil sau cel puţin paradoxal. E aproape o capcană. Am prezentat asta la o întâlnire cu profesorii, la Bazna, unde am fost rău: i-am întrebat cum este, totuşi, posibil să funcţioneze. Şi eu mă chinuisem vreo două săptămâni să-i dau de cap, după ce am găsit experimentul pe Internet. Secretul este că paiele sunt perforate cu compasul, iar în momentul în care coboară apa din vasul de sus, printr-un pai intră aer şi se amestecă cu apa. Ea are densitate mai mică, iar apa ţâşneşte prin paiul de sus împroşcată”, se amuză Mircea Nistor, care le-a pus şi copiilor mintea la treabă, arătându-le cât de frumoasă poate fi fizica aplicată.

Un video-microscop care ar costa 1800 de euro a fost realizat cu doar 10 euro şi multă ingeniozitate, în laboratorul de la “Traian Lalescu”

“Submarinul”, care se vinde ca material didactic contra unor sume de 10-20 de euro, a fost construit de beneficiarii “Descoperă” dintr-o simplă pipetă veche, din cauciuc şi o sticlă din plastic de numai câţiva bani. El le demonstrează copiilor chiar principiul de funcţionare al submarinului cu rezervoare de lestare (cu aer). Mircea Nistor spune că foarte multe dintre obiectele realizate de copiii pe care îi coordonează sunt puse la vânzare pe site-urile de profil de pe Internet contra unor sume care ajung chiar până la aproape 2.000 de euro, preţuri despre care Mircea Nistor spune că nu se justifică în niciun fel.

“Este şi cazul presei hidraulice – două seringi de dimensiuni complet diferite, care constituie un amplificator de forţă, cu care poţi mişca chiar şi un obiect de 3-4 kilograme. Robotul hidraulic este construit tot din seringi, în timp ce video-microscopul, care poate costa până la 1.800 de euro, noi l-am construit cu cel mult 10 euro, confecţionând un simplu suport pentru o cameră web plasată direct pe obiectivul microscopului şi realizând softul necesar pentru spectrul nostru de interes”, adaugă profesorul.

Şcoala, noul El Dorado

Grupa de fete care face parte din Campania “Descoperă” s-a gândit să realizeze un proiecţel electronic eco: un orăşel electronic “plantat” pe o platformă cu iarbă naturală, alimentat de panouri solare, cu leduri care se aprind la ferestere şi pe străzi, omuleţii fiind realizaţi din rezistori şi condensatori. Pentru asta, fetele au căutat pe Internet machete de case vechi, urmând să realizeze din carton structura centrului istoric al oraşului miniatural al circuitelor. Cât de drag le este copiilor să vină la şcoală a şasea zi pe săptămână se citeşte pe feţele lor: nu o dată, ei rămân cu gura căscată în faţa “miracolelor” pe care Mircea Nistor îi învaţă să le realizeze.

Un video-microscop care ar costa 1800 de euro a fost realizat cu doar 10 euro şi multă ingeniozitate, în laboratorul de la “Traian Lalescu”

Nu e de mirare, aşadar, că liceenii au fost încântaţi să obţină minuscule foiţe de aur de pe plăcile de electronică ale calculatoarelor vechi, care erau cât pe ce să ajungă la gunoi, fiind considerate lipsite de valoare. Deşi cea mai mare parte a deşeului electronic este alcătuit din plastic şi plumb, totuşi acesta conţine şi metale preţioase, cum sunt cuprul, argintul, ba chiar şi aurul. “În urmă cu mulţi ani, am anunţat elevii Colegiului Naţional de Informatică «Traian Lalescu» să nu arunce la gunoi aparatele electrice şi electronice stricate, ci să le aducă la şcoală, pentru ca eu să recuperez ceea ce ar mai putea fi folosit pentru micile noastre «invenţii» şi pentru confecţionarea de material didactic. Culmea este că eram pregătit să le arunc, pentru că am făcut un contract cu cei de la RoRec, luasem ceea ce credeam că ne va fi util la atelierele de fizică şi informatică, iar de pinii auriţi am uitat. Mă gândeam să mai scap de electronicele stricate, pentru că nu mai am unde le pune, când mi-am amintit că putem încerca să vedem ce ne iese, dacă încercăm să desfoliem pinii de aurul cu care sunt «îmbrăcaţi»”, povesteşte profesorul de fizică şi informatică Mircea Nistor.

Pudră de aur, de la gunoi

Iniţial, copiii au încercat să separe mecanic foiţa de aur de pe partea metalică mai puţin valoroasă, scoţând pinii, unul câte unul de pe plăcile vechi de calculator (“motherboard”), punându-i într-un borcan cu bile de la rulmenţi vechi, reciclaţi, care a fost amplasat pe un motoraş în mişcare. Borcanul avea să se rotească pe principiul morii cu bile, în loc de apă, lovind pinii şi exfoliind aurul, însă pentru că recipientul de sticlă s-a spart, echipa de încercare nu a reuşit să obţină pudra de aur mult dorită. Perseverent, Mircea Nistor a venit cu o a doua variantă: obţinerea chimică a aurului de pe deşeurile electronice, folosind o substanţă puternic corozivă, acid azotic şi acid clorhidric, denumit mai pe înţelesul celor care nu se pricep la chimie “apă regală”.

Profesorul spune că acesta este singurul compus care atacă aurul, în afară de cianură, la care copiii nu ar fi avut acces. “Adevărul e că varianta chimică – în cazul acesta apa regală, pe care ne-au împrumutat-o cei de la atelierul de chimie – este foarte scumpă, mult mai scumpă decât cea mecanică, dar şi decât valoarea aurului obţinut. E aşa… doar pentru plăcerea lor, pentru că, altfel, o asemenea investiţie de separare a aurului nu ar fi profitabilă”, adaugă profesorul, încântat şi el de surpriza care se poate citi pe feţele copiilor.

“O jumătate de kil” de aur, la o tonă de pini

Curioşi, pentru realizarea acestui experiment, o parte dintre elevii profesoarei de chimie Luminiţa Nistor – implicată şi ea în susţinerea de ateliere în cadrul Campaniei “Descoperă” împotriva abandonului şcolar – au venit în laboratorul de fizică pentru a vedea la videomicroscop cum colegii lor “fizicienii” au scos – nu apă din piatră seacă – ci aur din gunoi. Profesorul Mircea Nistor adaugă că este posibil ca pinii care au un aspect alb strălucitor să fie argintaţi, în timp ce cuprul reprezintă, fără îndoială, câteva procente bune din totalul plăcilor vechi de computer.

Pasionatul profesor al Colegiului Naţional de Informatică “Traian Lalescu” i-a învăţat astfel pe elevi că electronicele aparent lipsite de valoare pot fi recliclate şi întrebuinţate din nou, dar pot conţine şi elemente precum metalele preţioase, care ajung pur şi simplu aruncate la tomberon.

Mircea Nistor spune că dintr-o tonă de pini de pe plăcile electronice numai bune de dus la gunoi, poate fi obţinut o jumătate de kilogram de aur. În tot acest timp, copiii se distrează făcând calcule: cât aur ar putea obţine din toate deşeurile care le trec prin mână şi în cât timp laboratoarele şcolii ar face din ei nişte oameni bogaţi.

“Campania Descoperă” sprijină elevii dezavantajaţi

“Descoperă” este campania prin care 60 de copii din Hunedoara sunt sprijiniţi să înveţe experimental ştiinţele (fizică, biologie, chimie, informatică) în laboratoare dedicate, prin intermediul asociaţiei APAC Hunedoara. Campania face parte din proiectul “O şansă europeană pentru copiii români” şi îi are ca grup–ţintă pe elevii dezavantajaţi din Hunedoara, cunoscută ca zonă cu şomaj ridicat, venituri mici şi familii destrămate, după plecarea multor părinţi la muncă, în străinătate. “Descoperă” doreşte ca, prin activităţile sale, să-i atragă pe copii la şcoală şi să prevină abandonul.

Campania se derulează pe parcursul a trei ani, cu începere din septembrie 2010, şi face parte din proiectul “O şansă europeană pentru copiii români”, fiind finanţată de Uniunea Europeană (prin Fondul Social European) şi de Guvernul României. Ea include activităţi de recuperare şcolară (acolo unde este cazul) pentru 60 de copii, proveniţi din familii cu venituri mici sau dezorganizate, cu vârste cuprinse între 8 şi 16 ani, învăţarea experimentală a ştiinţelor (fizică, biologie, chimie şi informatică), dar şi excursii şi tabere tematice.

Proiectul “O şansă europeană pentru copiii români”, din care face parte Campania “Descoperă”, se derulează prin intermediul a şase organizaţii neguvernamentale din ţară şi din străinătate. Scopul său este acela de a reduce riscul de abandon şcolar în rândul a 800 de copii defavorizaţi din mai multe regiuni ale ţării, dintre care 60 numai din Hunedoara.

Tags: ,

About Ada Beraru