Pe hârtie – Comerţul cu pensiuni, o afacere de milioane de euro

Articolul a fost vizualizat de 1,806 ori

Recesiunea a dus în ultimii ani la o diminuare notabilă a solicitărilor de cazare şi masă în domeniul turismului şi agroturismului. În timp ce unii întreprinzători s-au repliat şi încearcă să rămână pe piaţă, alţii vor să renunţe şi îşi scot la vânzare hotelul sau pensiunea de care dispun. Site-urile de imobiliare abundă de anunţuri în care sunt ofertate unităţi de cazare şi masă de tot felul. Interesant de observat este că, deşi criza este cea care impune vânzarea obiectivelor şi, prin urmare, cei care vând sunt mai mult sau mai puţin strânşi cu uşa, preţurile acestor hoteluri şi pensiuni este de cele mai multe ori la valori extrem de ridicate, care depăşesc un milion de euro. Astfel, în Geoagiu Băi, o pensiune de peste 500 mp cu teren de 700 mp este estimată la 650.000 de euro, dar preţul este negociabil.

În municipiul Hunedoara, în schimb, preţurile cresc, iar o pensiune cu 1.000 de mp suprafaţă utilă şi 3.800 de metri pătraţi de teren ajunge la aproape un milion de euro. Iar în staţiunile montane sunt chiar şi mai scumpe. Astfel, o vilă în Parâng, de 1.500 mp, se vinde cu 1,5 milioane de euro, dar în preţ este inclus şi terenul generos, în suprafaţă de 12.000 metri pătraţi. Există, însă, şi variantele ieftine. Pentru cei care se mulţumesc cu o afacere la poalele muntelui, adică în Lupeni, proprietarul unui hotel anunţă o “mega-afacere în turism” şi scoate la vânzare proprietatea pentru 400.000 de euro negociabil. În zona Nucşoara, o cabană ce necesită ceva reparaţii, poate fi achiziţionată cu 28.500 de euro, preţ care include şi terenul aferent. Şi chiar şi în Cinciş preţurile sunt acceptabile.

Nici în zona Văii Jiului preţurile nu sunt mici. Un motel situat în Vulcan, în suprafaţă de 556 mp, este ofertat la 500.000 de euro plus TVA. Avantajul motelului, spune anunţul, este poziţionarea sa optimă faţă de staţiunile Straja şi Parâng.

Comparabil cu Prahova

Interesant de observat că preţul cerut pe hotelurile şi pensiunile hunedorene nu este diferit cu mult de preţul acestor obiective scoase la vânzare în zone ce dispun de un vad turistic incomparabil mai mare. Astfel, la Cheia, pe Valea Prahovei, un motel cu două etaje şi mansardă, 1600 de metri pătraţi, care dispune, pe o suprafaţă de 12.000 de metri pătraţi de trei lacuri, păstrăvărie şi restaurant, se vinde cu 570.000 de euro plus TVA. La fel, o pensiune turistică la Buşteni, 600 de metri pătraţi, amplasată în zona telecabinei, este ofertată la aproape 400.000 de euro.

Este adevărat că un hotel pensiune din Sinaia, 2500 metri pătraţi, poate fi achiziţionat la preţul de 2,5 milioane de euro. Potrivit experţilor imobiliari, numărul tranzacţiilor cu astfel de obiective este redus din mai multe motive. În primul rând, pesimismul economic descurajează investiţiile în astfel de obiective. Pe urmă, preţurile cerute sunt extrem de mari, dată fiind conjunctura financiară în care creditarea este în prezent subturată în România datorită recesiunii.

În fine, un alt motiv este speculativ şi ţine de aşteptarea celor care vor să cumpere, în ideea că preţurile au în continuare un trend negativ şi vor putea, astfel, achiziţiona obiectivul mai ieftin peste şase luni.

Tags:

About Adrian Sălăgean