Ce bonusuri extrasalariale mai primesc angajaţii români?

Articolul a fost vizualizat de 2,062 ori

Deşi pare hilar să vorbim de bonusuri extrasalariale într-o perioadă de criză în care chiar şi salariile se asigură cu greu de angajator, există însă companii care merg mai departe pe politica de a oferi propriilor salariaţi bonusuri. Care sunt însă cele mai folosite beneficii extrasalariale pe timp de criză ne spune un studiu realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC) România. 

1. Activităţi de socializare

Potrivit Pwc România, anul trecut, 73% dintre companiile respondente au declarat că includ în pachetul de beneficii extrasalariale activităţile de socializare, adică team-building-uri sau petreceri organizate cu diferite ocazii. Chiar dacă nu este un beneficiu palpabil, angajatorii au observat că astfel de întâlniri cresc gradul de coeziune între angajaţi, ceea ce duce, mai departe, la conturarea sentimentului de afiliere la grup.

2. Tichete de masă

Tichetele de masă fac parte din categoria beneficiilor „sociale” şi se află pe primele locuri nu doar în topul celor mai oferite, ci şi în topul celor mai dorite beneficii. În plus, tichetele de masă au un avantaj esenţial pentru angajator – sunt deductibile fiscal, ceea ce înseamnă că sunt mai puţin costisitoare pentru companii.

3. Abonament la clinică medicală privată

Anul trecut, procentul de companii care ofereau aceste beneficii a crescut de la 46%, valoarea calculată pentru anul 2010, la 58%.

4. Cadouri pentru ocazii speciale

Numărul companiilor care acordă cadouri pentru ocazii speciale, cum ar fi ziua de naştere a angajatului, de sărbători sau la aniversarea companiei, a crescut din 2010 până în 2011. Astfel, datele studiului arată că jumătate dintre companiile chestionate acordă acest beneficiu, comparativ cu 46%, în 2010.

5. Răcoritoare şi cafea

Ca şi tichetele de masă, aceste beneficii sunt încadrate în categoria beneficiilor „sociale”. 44% dintre companii suplimentau anul trecut veniturile angajaţilor prin această metodă. În aceeaşi categorie intră şi deschiderea unei cantine în sediul companiei, unde angajaţii pot mânca fără să plătească.

6. Descoperire de cont

Compania oferă posibilitatea de a face o descoperire de cont în condiţii mai avantajoase. Lucrurile stau în felul următor: compania angajatoare negociază cu diverse instituţii financiare partenere condiţii favorabile pentru angajaţii proprii, la contractarea unor servicii financiare, precum descoperire de cont, carduri de credit, operaţiuni bancare sau împrumuturi. Anul trecut, 40% dintre companii includeau acest beneficiu în planul salarial al angajaţilor.

7. Asigurare de viaţă sau de accident

Aici trebuie menţionat următorul aspect: sunt acordate preponderent acelor angajaţi care se supun mai mult decât ceilalţi riscurilor acoperite. Mai clar, este vorba despre agenţii de vânzări, care poartă sume mari de bani, şoferi sau angajaţi care călătoresc des în interes de serviciu. Tocmai din acest motiv, în ultimii cinci ani, ponderea companiilor care au oferit acest beneficiu a fost constantă, de aproximativ 40%.

8. Activităţi sportive

Compensaţie de vremuri bune, nu se bucură de aprecierea salariaţilor pe timp de criză. Anul trecut, doar două din zece companii îşi trimiteau angajaţii la fitness.

9. Subvenţionarea transportului

Pentru angajaţii care îşi petrec cea mai mare parte a timpului în afara biroului, subvenţionarea transportului este obligatorie, iar angajatorii se limitează să le ofere doar lor acest beneficiu.

10. Plan de pensie privată facultativă

Anul trecut, doar 7% dintre angajatori plăteau lunar aceste contribuţii pentru angajaţi. Pensiile facultative sunt un tip de compensaţie care se materializează într-un orizont lung de timp.

Tags: , ,

About Adrian Sălăgean