Oraşul Deva vrea trafic occidental

Articolul a fost vizualizat de 2,778 ori

Mii de maşini pe oră, sute de pietoni, străzi prea înguste, parcări neregulamentare, reparaţii, blocaje – astfel se prezintă situaţia pe majoritatea arterelor importante în Deva. Dacă în zilele obişnuite se circulă greoi, totul o ia razna de sărbători, când traficul în centrul oraşului şi pe centură devine un test pentru echilibrul şoferului. Administraţia locală împreună cu poliţia rutieră propun câteva măsuri pentru decongestionarea circulaţiei rutiere.

“Acum patru săptămâni ne-am întâlnit pentru a încerca să identificăm măsurile care se cer aplicate pentru fluidizarea traficului rutier în Deva. Acum avem un proiect al Inspectoratului Judeţean de Poliţie (IJP) care va fi aplicat de la începutul lunii septembrie şi din octombrie va merge în paralel cu lucrările care vor demara în cadrul altui proiect de management al traficului. Există mai multe viziuni pentru decongestionarea traficului, se vor introduce sensuri unice în nouă zone din Deva. Ne gândim şi la identificarea unor zone unde să facem parcări subterane şi supraterane. Deva, deşi este un oraş mic, este unul aglomerat şi avem o mulţime de plângeri din partea cetăţenilor care ne cer măsuri”, spune primarul Devei, Petru Mărginean.

Astfel, miniproiectul celor de la IJP prevede introducerea, începând de la 1 septembrie, de sensuri unice noi, în principal în zona centrală a oraşului, dar şi în jurul mai multor şcoli din municipiu. Acestea sunt gândite ca nişte giratorii mai mari, sunt o parte din planul de decongestionare a oraşului şi vor fi “în probă” timp de 60 de zile: “În ce priveşte traficul, există trei factori – maşina, omul şi drumul. Dacă maşina este funcţională şi omul este apt, mai rămâne problema drumului, o problemă unde la Deva am găsit deschidere. Aveam solicitări şi de la cetăţeni, acum am răspuns şi la cea de la primărie prin care ni se cereau soluţii pentru fluidizarea traficului în oraş. Credem că introducerea de sensuri unice este cea mai bună, dar şi cea mai puţin costisitoare soluţie. După 60 de zile, în fucţie de reacţia participanţilor la trafic, vom decide dacă propunerile noastre vor rămâne definitive sau vor fi modificate”, declară inspectorul şef Liviu Dumitru.

Intersecţii cu senzori

Introducerea sensurilor unice nu este însă singura măsură care se va aplica pentru rezolvarea problemelor din trafic. Din luna octombrie, se vor începe lucrările la proiectul “Sistem integrat de management al traficului rutier în municipiul Deva”, proiect câştigat pe Programul Operaţional Regional 2007-2013. Valoarea totală a proiectului este de 17.074.678,00 lei, din care contribuţia totală de la bugetul municipiului Deva este de 667.263,20 lei. Proiectul presupune modernizarea sistemului de semaforizare actual, pentru ca intersecţiile din oraş să fie incluse în axe de corelare sau instituirea de intersecţii semaforizate noi în punctele care reprezintă puncte critice în circulaţie. Practic, acest lucru înseamnă reechiparea intersecţiilor cu echipamente capabile să funcţioneze în sistem adaptiv, semaforizarea unor intersecţii şi treceri de pietoni iniţial nesemaforizate, adică modernizarea şi extinderea sistemului de semaforizare pentru 23 de intersecţii din municipii. În plus, implementarea proiectului va asigura culegerea prin senzori a informaţiilor despre evoluţia traficului, în vederea funcţionării în primul rând în sistem adaptiv a sistemului instalat.

“Va exista un sistem de comunicare, un soft care va coordona intersecţiile semaforizate. În cele 23 de intersecţii vizate se va monta un senzor de detecţie, care va număra maşinile din trafic şi va adapta timpii de semaforizare în funcţie de valorile din trafic. Apreciem că lucrările vor fi terminate anul viitor, în luna mai”, spune Daniela Pârvu, şef Birou Privatizare, Programe Dezvoltare din cadrul Primăriei Deva. Potrivit unui studiu de trafic comandat de autorităţile locale în 2010, cea mai aglomerată arteră a Devei este Calea Zarandului unde, între orele 7-21, rulează peste 82% din totalul autoturismelor care străbat într-o zi acest tronson. Într-o singură oră, pe aici trec 1.300 de autoturisme. Pe Bulevardul 22 Decembrie trec într-o oră de vârf 950 de maşini şi alte 160 pe Bulevardul Decebal. În punctul “Opera”, trecerea de pietoni este folosită de aproape 250 de pietoni într-o oră de vârf şi aproape 900 de maşini.

“Zebre cu buton” şi camere video

Acest lucru înseamnă că Deva va fi unul dintre puţinele oraşe din ţară care va avea în 2013 un centru de comandă şi control unic pentru coordonarea activităţilor de management al traficului şi supraveghere video. În plus, trecererile de pietoni care rămân în teren vor fi semaforizate cu sistem de acţionare cu buton pentru confirmarea cererii de către pietoni şi vor fi corelate cu celelalte intersecţii pentru menţinerea fluenţei traficului. La aceste proiecte se adaugă şi altul intitulat “Sistem de supraveghere video în zona de acţiune urbană”, care presupune instalarea a 63 de camere video în mai multe puncte aglomerate din oraş, care vor transmite date unui centru de comandă, dar şi instruirea unei echipe operative pentru acest centru. Municipalitatea vizează creşterea siguranţei cetăţenilor şi reducerea ratei criminalităţii din zona de acţiune cu minim 10%.

În Deva, vor exista 21 intersecţii în sisten sincron-adaptiv, din 23 intersecţii semaforizate unde vor fi amplasate în total 318 semafoare şi 15,1 kilometri de reţea de comunicaţii. “Rezultatul va fi reducerea cu 55,84% a timpului de deplasare în oraş şi, implicit, a consumului de combustibil şi a emisiilor de noxe, dar şi creşterea încrederii şi satisfacţiei călătorilor pentru transportul în comun”, se notează în descrierea proiectului de management al traficului.

Noile sensuri unice

Prima propunere vizează zona Primăriei Deva, unde vor fi cele mai multe schimbări: astfel, vor avea sensuri unice strada Lucian Blaga spre Piaţa Unirii, prin faţa Şcolii Generale “Regina Maria”; tronsonul din faţa Minvest, până în faţa Centrului Militar, cu continuare către intersecţia cu Lucian Blaga, la fel, pe tronsonul din faţa Liceului Pedagogic şi a Inspectoratului Şcolar se va circula într-o singură direcţie până în intersecţie, din aceasta, va porni altă interdicţie către strada Gh. Bariţiu. A doua zonă vizează o parte din strada Mihai Eminescu, începând de la Palatul Copiilor spre strada Libertăţii. Al doilea sens este propus pe aleea de la Sinagogă, prin spatele cinematografului “Patria” şi a blocurilor din zonă.

A treia propunere transformă strada Împăratul Traian în sens unic, adică tronsonul dintre Piaţa Victoriei până la ieşirea în strada Dragoş Vodă. Cea de-a patra zonă înseamnă introducerea sensului unic din strada Iuliu Maniu, colţ cu Deva Mall, spre piaţa centrală şi restabilirea circulaţiei pe ambele sensuri de la piaţa centrală spre Calea Zarandului, DN7, acolo unde acum funcţionează un sens unic. Zona cinci, pe lângă Poliţia Municipală, propune restricţii pe Strada Saturn dinspre strada Mărăşti, iar “întoarcerea” va fi pe strada Violetelor. În zona şase, vor fi trei modificări: accesul la Şcoala Generală numărul 3 din cartierul Dacia se face pe sens unic de pe strada Mihai Eminescu, la poarta de intrare a elevilor se va intra din dreapta, dinspre bulevardul Nicolae Bălcescu. Şi tot din acest bulevard pe Aleea Romanilor se va circula către complexul comercial şi piaţa din cartierul Dacia. Propunerile şapte şi opt vizează accesul la Şoala Generală 5, respectiv la Şcoala Generală 6, ambele din cartierul Micro 15. Ultima modificare intervine pe strada Pietroasa.

Tags: , ,

About Laura Oană