Se impun noi destinaţii pentru şcolile pustii

Articolul a fost vizualizat de 1,720 ori

După decizia de reorganizare administrativă a unităţilor de învăţământ din judeţul Hunedoara, survenită în urmă cu trei ani, câteva zeci de şcoli au rămas goale. Pentru ca acestea să nu se degradeze iremediabil, autorităţile caută soluţii şi vor să găsească noi destinaţii imobilelor care altădată serveau educaţiei a mii de elevi.

Clădirea fostei Şcoli Generale Nr. 1 din Hunedoara s-ar putea transforma într-un centru modern pentru sprijinirea şomerilor din oraş şi din întreaga zonă

În urma reorganizării şcolilor din municipiul Hunedoara, fosta Şcoală Generală Nr. 1 din oraş a rămas pustie. Reprezentanţii AJOFM au cerut acest spaţiu de la Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS) şi spun că – dacă vor primi aprobările necesare – nu vor schimba destinaţia în totalitate, ci vor face şi cursuri de formare în incinta fostei şcoli. Şeful AJOFM Hunedoara, Vasile Iorgovan Velichi, afirmă că are banii necesari pentru reabilitarea spaţiului, care va avea nevoie inclusiv de branşamente separate pentru apă, electricitate şi gaz, însă nu poate începe lucrările până când nu primeşte avizul de la MECTS. „Deocamdată, nu avem avizul de administrare directă a spaţiului de la Hunedoara de la Ministerul Educaţiei. Suma estimată de Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Hunedoara pentru reabilitarea parterului Şcolii Generale Nr. 1 din municipiul Hunedoara este de 200.000 de lei, însă, pentru a putea face această investiţie, trebuie ca Agenţia să obţină oficial spaţiul respectiv în administrare directă sau în comodat, pentru cel puţin 15 ani”, precizează Iorgovan. Acesta mai spune că actualul sediul al Agenţiei Locale pentru Ocuparea Forţei de Muncă Hunedoara (ALOFM) are acoperişul deteriorat, iar arhiva este depozitată în pod, într-un spaţiu impropriu. În plus, Hunedoara este singurul sediu local important al Agenţiei care nu are un spaţiu pentru pregătirea teoretică a şomerilor şi a celorlaltor categorii de beneficiari de servicii, în condiţiile în care sediul actual din zona Centrul Vechi nu este suficient de mare pentru amenajarea unor săli de curs.

Noul sediu, gata în şase săptămâni

Şeful AJOFM Hunedoara spune că, dacă Ministerul Educaţiei va acccepta să pună la dispoziţie instituţiei pe care o conduce parterul din incinta fostei şcoli generale din Hunedoara, două săli vor fi amenajate în regim de arhivă, iar alte două clase vor fi destinate cursurilor de formare profesională. „Am reuşit să amenajăm spaţiile necesare pentru desfăşurarea cursurilor la Brad, Orăştie, Simeria, Haţeg, Deva, în timp ce la Petroşani avem unul dintre cele mai moderne centre de formare profesională din ţară, care deserveşte toată Valea Jiului, iar noi achităm transportul cursanţilor din localităţile învecinate. La Hunedoara se vor desfăşura anual 12-14 cursuri, pentru beneficiari din municipiul Hunedoara şi din oraşul Călan. Deoarece spaţiul din incinta şcolii nu permite organizarea de ateliere pentru partea practică, aşa cum avem la Petroşani sau la Deva, vom apela la agenţi economici”, explică Vasile Iorgovan. Şeful AJOFM susţine că dispune de logistica necesară pentru utilarea spaţiului din incinta Şcolii Generale Nr. 1 din Hunedoara, pentru că mare parte din echipamentele IT ale instituţiei au fost înlocuite, în baza unor proiecte europene sau din fonduri ale Agenţiei, dar instituţia a păstrat vechile computere, care pot fi utilizate acum de cursanţi. Reprezentanţii AJOFM spun că, din momentul în care ar avea acceptul Ministerului Educaţiei pentru preluarea parterului Şcolii Generale Nr. 1, nu ar dura mai mult de o lună şi jumătate pentru reamenajarea spaţiului şi refuncţionalizarea
acestuia.

Centre sociale sau de pregătire agricolă

Potrivit juristului Inspectoratului Şcolar al Judeţului Hunedoara, Nicolae Bota, Episcopia Devei şi Hunedoarei a cerut şi ea două suprafeţe de teren care aparţin unor grădiniţe din Deva şi pe care ar urma să fie construite lăcaşe de cult. Şi autorităţile din Simeria au făcut Ministerului Educaţiei, prin Inspectoratul Şcolar al Judeţului Hunedoara, propunerea de schimbare a destinaţiei unor şcoli. Este vorba despre Şcoala Generală clasele I-IV din Cărpiniş care, potrivit unei hotărâri a Consiliului Local Simeria, va fi transformată în centru social-cultural. Secretarul Primăriei Simeria, Adrian Todor, spune că o decizie similară a fost luată şi în cazul şcolilor primare din Săuleşti şi Simeria Veche, care ar urma să primească aceeaşi destinaţie, în timp ce şcoala generală din Uroi va deveni, potrivit hotărârii Consiliului Local, centru de pregătire agricol. Pe de altă parte, deşi purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Judeţului Hunedoara, Marta Mate, spune că proprietari ai acestor imobile sunt consiliile locale, reprezentanţii autorităţilor locale susţin că demult ar fi dat o altă destinaţie imobilelor, care sunt goale de trei ani, însă pentru unele cereri aşteaptă şi acum avizele de la Minister.

Nemulţumiţi din cauza tergiversărilor

„Dacă aceste clădiri ar fi proprietatea noastră, am putea face ce dorim în ele, fără a mai cere aprobări de la Ministerul Educaţiei. Ele sunt prinse în actele contabile ale administraţiilor locale, dar, mai nou, se procedează la transmiterea întregului inventar către Inspectoratele Şcolare. Când noi vrem să facem ceva nu primim aprobările Inspectoratului Şcolar, care dă vina pe Minister. Aşa ne furăm unul altuia căciula şi ne învârtim într-un cerc vicios, din care nu reuşim să ieşim. La şcoala din satul Ruşi, de exemplu, solicitarea pentru refuncţionalizarea spaţiului, cu o nouă destinaţie, a fost făcută acum trei ani şi nici până în ziua de azi nu am primit un răspuns. Un caz similar avem la Băţălar şi un altul la Covragiu, unde imobilul în care altădată funcţiona şcoala a fost solicitat de Episcopie în urmă cu mai bine de un an, dar instituţia nu a primit nici acum un răspuns”, explică viceprimarul din Bretea Română, Ioan Beica. În această comună mai funcţionează, potrivit edilului-şef, două grădiniţe şi două şcoli. Mai mult, autorităţile locale din diferite localităţi ale judeţului se arată nemulţumite şi de faptul că, după ce au făcut investiţii considerabile în unele unităţi de învăţământ, acestea au rămas părăsite şi încep să se deterioreze, aşa că aşteaptă ca Ministerul Educaţiei să trimită cât mai repede răspunsuri consiliilor locale care vor să schimbe destinaţia şcolilor de altădată, pentru ca acestea să nu ajungă ca, lăsate în părăsire prea mult timp, să se degradeze şi să se prăbuşească.

Tags:

About Ada Beraru