Proiectul “troleibuzul” prinde contur

Articolul a fost vizualizat de 2,513 ori

“Green Line HD” este ultimul proiect mare de dezvoltare zonală de interes public al Consiliului Judeţean, pentru a cărui realizare instituţia se asociază cu municipiile Deva şi Hunedoara. Autorităţile spun că noul mijloc de transport va reduce la jumătate cheltuielile de deplasare între cele două localităţi şi va da un impuls pozitiv pieţei muncii.

Înlocuirea autobuzelor şi microbuzelor cu troleibuze, pe ruta Hunedoara – Deva, va fi un proces de durată, dar care va avea efecte economice, sociale şi de mediu mai mult decât pozitive, după cum spun autorităţile

Consiliul Judeţean vrea o legătură mai strânsă între Deva şi Hunedoara, oraşe care stau şi la baza conurbaţiei “Corvina”. Proiectul este gândit în aşa fel încât să fie cofinanţat din programe europene care promovează dezvoltarea sistemelor de transport ce funcţionează cu energie verde. Autorităţile vor să utilizeze curent electric ieftin pentru funcţionarea troleibuzelor. “Dorim să construim şi să înfiinţăm o linie de troleibuz între Deva şi Hunedoara, care să aducă un plus de confort în acest transport, să aducă un preţ înjumătăţit – sperăm noi – pentru că vom folosi curent electric mai ieftin, pe care îl vom produce tot noi în cadrul acestui proiect, pe conducta de apă de la Deva şi cea de la Hunedoara, împreună cu energia produsă de instalaţia de la Aqualand Deva, unde încălzirea bazinelor se face prin cogenerare şi unde se produce şi o anumită cantitate de curent electric. Acesta are un cost de trei ori mai mic decât cel pe care îl cumpărăm de la Electrica”, explică vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Tiberiu Balint. Pentru administrarea acestui proiect, se va înfiinţa o societate care va asigura derularea sa: „Noi nu vrem să facem profit din această legătură, aşa că preţul va fi unul scăzut. Credem că astfel vom încuraja piaţa muncii, pentru că Deva oferă locuri de muncă, în timp de locuitorii municipiului Hunedoara au mare nevoie de acestea”, spune vicepreşedintele CJ. Potrivit documentaţiei, se doreşte realizarea unui sistem public de transport interurban de persoane între cele două oraşe, accesibil tuturor locuitorilor din această zonă, la un preţ ce va cuprinde numai costurile de funcţionare ale serviciului de transport şi care „va duce la fluidizarea/accesibilitatea forţei de muncă în zona municipiilor Deva şi Hunedoara, în beneficiul tuturor locuitorilor din această zonă”.

Preţ mic, eficienţă mare

Acordul de asociere între cele trei părţi are în vedere „faptul că pentru cei mai mulţi utilizatori, în special navetişti, costul transportului este insuportabil, devenind astfel o problemă socială importantă a zonei”. Proiectul a fost votat recent de consilierii locali deveni, care şi-au dat astfel acordul pentru asocierea cu cele două unităţi administrative pentru realizarea investiţiei: „Este o iniţiativă a colegilor de la Consiliul Judeţean şi este normal ca două oraşe mari precum Deva şi Hunedoara să aibă şi o linie de troleibuz, pentru că avem în vedere scăderea costurilor celor care fac naveta între cele două municipii între care nu există transport feroviar. Conurbaţia se construieşte încet – încet, pe cale naturală”, spune primarul Devei, Petru Mărginean. În expunerea de motive a proiectului se explică: „Obiectul acordului de asociere este dezvoltarea unui sistem de transport public de călători, curat şi eficient din punct de vedere energetic, prin promovarea proiectului „Green Line HD”. Astfel, linia de troleibuz face legătura între cele două mari oraşe ale judeţului, dar mijloacele de transport preiau călătorii şi de pe principalele artere din Deva şi Hunedoara. Linia de troleibuz are un traseu deja conturat – prin Hunedoara de pe Bulevardul Dacia, pe Bulevardul Republicii şi apoi Bulevardul Traian. În Deva, de pe Calea Zarandului, se pleacă către Bulevardul Decebal şi pe Bulevardul 22 Decembrie în timp ce, între cele două municipii se merge pe DN7, între Deva şi Sântuhalm şi apoi pe DJ 687, între Sântuhalm şi Hunedoara. Se apreciază că, în prezent, sunt peste o mie de persoane care fac naveta zilnic între cele două oraşe ori pentru a ajunge la muncă, ori pentru cumpărături sau a ajunge la cursuri. Pentru un navetist, costul lunar al abonamentului se apropie de 250 de lei, iar cei care folosesc maşina personală cheltuie dublu doar pe combustibil.

Tone de combustibil, zilnic

Proiectul are mai multe etape de realizare. Prima dată se va construi şi realiza infrastructura pentru transportul cu troleibuze, ceea ce implică reţea electrică, fir de contact, stâlpi de susţinere, o staţie de redresare cu atelier de întreţinere şi reparaţii, iar etapa a doua prevede înfiinţarea serviciului public care va realiza efectiv trasportul şi va gestiona infrastructura necesară. În plus, se va reface toată reţeaua de iluminat public între cele două localităţi. Pentru realizarea proiectului, angajaţii primăriilor trebuie să identifice stâlpii de iluminat stradal din Deva şi Hunedoara amplasaţi pe străzile pe care este convenit traseul „Green Line HD”, plus o bandă de teren de 1,5 metri necesară pentru relocarea cablajelor existente. Toate acestea, odată identificate, vor fi date în administrarea Consiliului Judeţean şi puse la dispoziţia proiectului. „Toate cablurile electrice şi de televiziune de pe stâlpi le vom duce în subteran, vom curăţa un pic cerul, ca să zicem aşa. Dacă luăm în calcul şi partea de ecologie, cred că vom avea beneficii majore, pentru că, în ziua de astăzi, peste 1,8 tone de combustibil se ard zilnic între Deva şi Hunedoara, vă daţi seama numai ce poluare se produce astfel, ca să nu mai vorbim de economisirea rezervelor naturale. Cu linia de troleibuz nu se va mai întâmpla acest lucru”, crede Tiberiu Balint. Autorităţile judeţene cred că înjumătăţirea preţului şi confortul transportului îi va determina pe mulţi să renunţe la maşinile personale şi să folosească troleibuzele. „Ne-am gândit la acest proiect având în vedere posibilitatea accesării unor aplicaţii de finanţare din fonduri europene nerambursabile acordate pentru dezvoltarea unor sisteme de transport ecologic şi eficiente energetic”, explică vicepreşedintele CJ Hunedoara. Autorităţile judeţene vor să acceseze în 2014 noua linie de finanţare europeană, dar pentru a avea siguranţa obţinerii fondurilor nerambursabile trebuie însă să aibă totul pregătit din timp. Proiectul va fi implementat în perioada 2014-2020 şi deocamdată nu există o estimare a costurilor.

Troleibuz de conurbaţie

Preşedintele Consiliului Judeţean Hunedoara, Mircea Ioan Moloţ, a anunţat că se ia în calcul atât construirea acestei linii de troleibuz care să facă legătura între municipiile Deva şi Hunedoara, dar şi a unui traseu mai lung, pentru localităţile din Valea Jiului: „Proiectul a apărut odată cu discuţiile despre realizarea conurbaţiei. Atunci, vorbeam despre un traseu ca un cerc, care unea Deva de Hunedoara, Călan şi Simeria şi apoi închiderea la Deva. Să sperăm că acesta va fi primul tronson, între Deva – Hunedoara, şi am făcut o asemenea propunere şi primarilor din Valea Jiului, care s-au arătat deschişi”.
Proiectul liniei de troleibuz este prins şi în Strategia de dezvoltare a judeţului Hunedoara, unde se prevede introducerea transportului ecologic în conurbaţia Deva – Hunedoara – Simeria. “Green Line HD”, pentru care Consiliul Judeţean Hunedoara este lider de proiect, poate degreva bugetele locale prin accesarea de fonduri de la Uniunea Europeană pentru transportul în comun. Autorităţile vorbeau de ceva ani de înfiinţarea unui operator regional de transport, încă de la demararea planului de amenajare a teritoriului zonal interorăşenesc Deva-Simeria-Hunedoara. Se pare că UE agreează operatorii unici de transport în comun, precum operatorul judeţean Apa Prod, pe motiv că asemenea mijloace ar putea fi folosite de populaţia cu venituri mici, iar biletele ar putea fi, la nevoie, subvenţionate. De fapt, introducerea troleibuzelor între Deva şi Hunedoara reia o discuţie veche de zeci de ani, existentă încă de pe vremea regimului comunist.

Tags:

About Laura Oană