Primarii au bani doar pentru reparaţii, nu şi pentru asfaltări

Articolul a fost vizualizat de 2,275 ori

În majoritatea comunelor hunedorene primarii anunţă că anul acesta vor face reparaţii de drumuri, pentru că banii nu le ajung pentru modernizarea lor. Sumele primite de la Consiliul Judeţean sunt insuficiente, iar banii de la guvern încă nu au fost alocaţi. Deocamdată, banii pentru asfaltări vor ajunge, în medie, pentru distanţe de numai câteva sute de metri în fiecare comună.

Anul acesta, prea puţine primării de comune îşi vor permite asfaltări în toată regula pe distanţe mai mari de 200 de metri

Anul acesta, prea puţine primării de comune îşi vor permite asfaltări în toată regula pe distanţe mai mari de 200 de metri

Primarul din comuna Buceş, Achim Mărcuş, spune că va folosi cei 100.000 de lei repartizaţi de Consiliul Judeţean din sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru a repara şi pietrui drumurile din zonele Cornăţel şi Şerbaia. Pentru asfaltare, ar fi nevoie de sume mult mai consistente, iar edilul-şef al comunei Buceş aşteaptă o decizie a Guvernului de alocare a unor sume mai consistente pentru lucrări de modernizare a unor drumuri începute în urmă cu patru-cinci ani. Este vorba despre asfaltarea unor porţiuni de drum cum sunt cele din localităţile Grohoţele, Stănija, Porcurea şi Tarniţa, porţiuni care totalizează 6,4 kilometri.

Şi primarul din Bucureşci, Mircea Ghilean, a primit tot 100.000 de lei, bani cu care intenţionează să continue asfaltarea a două străzi din comună, însă numai după ce va discuta în prealabil cu consilierii locali şi se va pune de acord cu aceştia. Primarul spune că alte priorităţi ar fi terminarea lucrărilor la drumul care face legătura cu Geoagiu, dar şi asfaltarea pantelor abrupte din Curechiu şi Şesuri. „E vorba despre porţiuni care iarna se strică din cauza gerului şi a ninsorilor, iar vara ploile torenţiale spală pietrişul şi aşa ajungem să băgăm banii în gropi!

Avem mereu de făcut reparaţii, aşa că o asfaltare pe o distanţă de 3-4 kilometri în cele două localităţi ar fi mult mai avantajoasă, în comparaţie cu veşnicele reabilitări”, explică primarul. Mircea Ghilean adaugă că pentru asfaltarea porţiunilor de drum în pantă din localităţile Curechiu şi Şesuri ar avea nevoie de cel mult 400.000-500.000 de lei, având în vedere că drumurile ar fi cu o singură bandă. Primarul speră ca, în urma unor rectificări, autorităţile să mai aloce şi alte sume pe parcursul acestui an.

Îşi pun speranţele în Guvern

Comunei Băiţa i-au fost repartizaţi 100.000 de lei (1 miliard de lei vechi). Cu aceşti bani primarul Damian Diniş anunţă că vrea să facă o asfaltare de un kilometru în Barbura. Cum suma nu îi va fi suficientă, consilierii locali vor trebui să mai aloce încă aproximativ 160.000 de lei, cel mai probabil din bugetul local, pentru ca lucrarea să poată fi dusă la capăt. Şi la Băniţa, primarul Ioan Burlec vrea să facă o asfaltare, deşi suma de care dispune este mult mai mică: doar 44.000 de lei.

Şi în Băniţa ar fi vorba tot despre o asfaltare totală de cel mult un kilometru, având în vedere că banii nu ajung pentru o distanţă mai mare. Este vorba despre două porţiuni de drum comunal, din cătunele Coteşti şi Jigoreasa. Primarul Ionel Burlec afirmă că lucrările de modernizare au fost începute anterior, iar cu banii pe care i-a primit speră să le poată continua, dacă va primi ceva fonduri şi de la Guvern, în baza Hotărârii de Guvern 577. Viceprimarul din Băniţa adaugă că, în funcţie de lucrările adiacente necesare, cum sunt cele de consolidare a terasamentului, un kilometru de drum asfaltat poate să coste între 200.000 şi 400.000 de lei.

Asfaltări de 0,2 kilometri

Nici la Cerbăl autorităţile locale nu stau mai bine cu banii. Primarul de aici a primit 100.000 de lei, bani cu care spune că va reuşi să asfalteze doar 0,3 kilometri, pentru a continua un proiect început acum doi ani. Este vorba despre un proiect de modernizare a 5,6 kilometri de drum, pe ruta Socet – Poiana Răchiţelii. Edilul-şef din Cerbăl, Miron Ticula, adaugă că până acum a reuşit să asfalteze doar 200 de metri de drum, folosind în exclusivitate bani de la Consiliul Judeţean Hunedoara. „Suma de 100.000 de lei ne va ajunge, cel mai probabil, ca să mai asfaltăm încă 300 de metri. Însă trebuie să verific devizele, distanţa este doar una aproximativă. Oricum, bugetul local nu îmi permite să mai fac niciun fel de alocări pentru drumuri. Singurele noastre speranţe sunt banii de la nivel judeţean sau naţional”, spune Miron Ticula.

„Voi încerca să scot lucrarea pe SEAP acum, să văd dacă prind un constructor pe un contract multianual”, adaugă primarul, îngrijorat de durata pe care riscă să se întindă proiectul, în lipsa alocărilor de la Guvern, în baza HG 577. Ruta amintită face legătura cu cel mai îndepărtat sat din comuna Cerbăl, Poiana Răchiţelii, dar şi cu drumul judeţean.

Constructorii fug de tronsoane infime

Printre localităţile hunedorene care au primit bani de la Consiliul Judeţean Hunedoara pentru infrastructura rutieră se numără şi două primării de municipii: Brad şi Orăştie. Ambele oraşe au primit câte 100.000 de lei pentru reparaţii sau modernizări de drumuri. La Brad, viceprimarul municipiului, Aurel Circo, spune că banii – primiţi cu mare dificultate şi abia în ultimul moment – îi vor ajunge administraţiei locale pentru asfaltarea a doar 500 de metri de drum. „Continuăm proiectul început anul trecut, un contract pe Drumul Comunal 16, care asigură legătura cu Ruda Brad. În 2012 am reuşit să turnăm covor asfaltic pe o distanţă de 800 de metri. Anul acesta vom continua cu încă o jumătate de kilometru”, afirmă viceprimarul. Acesta mai spune că anul trecut Primăria Brad a obţinut de la Consiliul Judeţean 300.000 de lei pentru drumuri, sumă la care s-a adăugat 100.000 de lei, din bugetul autorităţii locale.

„Pentru o jumătate de kilometru pe care vrem să îl asfaltăm anul acesta, va trebui să suplimentăm cu ceva bani de la noi. Din păcate, nici constructorul nu prea vrea să vină cu tot arsenalul de utilaje-gigant, pentru a asfalta un tronson atât de redus, chiar dacă are contract, deoarece dislocarea şi transportul utilajelor în zonă generează cheltuieli consistente. De fapt, pentru a termina lucrarea, am fi avut nevoie de la Consiliul Judeţean de 1.200.000 de lei, dar vom adiţiona contractul. Este evident că nu ne vom încadra în termenul de finalizare, prevăzut pentru acest an”, menţionează Aurel Circo.

El adaugă că un singur kilometru de drum în zonă costă, conform tarifelor standard, între 500.000 şi 700.000 de lei, în funcţie de configuraţia terenului şi de zidurile de sprijin necesare. Acesta mai spune că drumul către Ruda Brad este o investiţie pe care autorităţile locale vor să o realizeze pentru a promova un obiectiv turistic din zonă: situl arheologic “Treptele romane”. Porţiunea de drum amintită se întinde pe o distanţă de numai 3,3 kilometri, din care 800 de metri au fost asfaltaţi anul trecut.

Variantă: programele pentru infrastructură

Şi primarul din Gurasada vrea să facă reparaţii, dar şi asfaltări ale câtorva străzi din comună, deşi deocamdată dispune de numai 100.000 de lei, bani primiţi de la Consiliul Judeţean. Edilul-şef Silviu Nan spune că, în acest moment, 90 la sută dintre drumurile comunale din Gurasada sunt asfaltate. Ar mai fi rămas doar o distanţă de trei kilometri (drumuri şi străzi), pentru care ar fi necesară suma de 1.500.000 de lei.

„Mă bucur că tocmai am terminat de asfaltat 10 kilometri de drum în Boiu de Jos şi Boiu de Sus, în baza unui proiect integrat, pe Măsura 322, care a cuprins deschiderea unui centru after-school nou şi modernizarea căminelor, în valoare totală de 2,5 milioane de euro. Vom vedea de unde obţinem restul banilor necesari, pentru asfaltarea celor trei kilometri care ne-au mai rămas nemodernizaţi, dar probabil că nu vom termina anul acesta”, precizează Silviu Nan. Acesta mai spune că nu aşteaptă bani de la Guvern, în baza HG 577, pentru că unitatea administrativ-teritorială pe care o reprezintă nu a fost inclusă în programul de finanţare care a început în urmă cu câţiva ani, iar anul acesta se vor aloca bani cu precădere pentru proiectele deja realizate, dar pentru care încă nu au fost achitate lucrările efectuate anterior.

Tags: ,

About Ada Beraru