Săptămāna 18 – 24 august 2005, numărul 147



Interese trans – politice



de Stefan Ciocan


Prietenia lui Tariceanu si a altor ministri din Cabinet cu cercurile de interese economice invocate de Traian Basescu este reala. Foarte multe afaceri dubioase au fost īncepute īn perioada 1996 – 2000 si au fost continuate de guvernul Nastase, altele īncepute de PSD-isti fiind continuate de actuala putere. Īn toate domeniile invocate de Presedinte exista dovezi privind complicitatea unor ministri īn afaceri dubioase. Marile tunuri īn Sanatate au fost date de firme apropiate de PSD, cu avizarea Colegiului National al Medicilor, condus īn perioada 2000 – 2004 de nimeni altul decāt actualul ministru, Mircea Cinteza. Piata de energie electrica este controlata de firmele unui foarte influent om de afaceri cu care actualul premier a pus la cale, cānd detinea portofoliul Economiei, retehnologizarea, paguboasa, a hidrocentralei de la Portile de Fier. Pe de alta parte, prietenia dintre Tariceanu si Dinu Patriciu īl īndreptateste pe controversatul om de afaceri sa spere īntr-o rezolvare favorabila a problemelor pe care le are cu arieratele firmei pe care o conduce. Si Peter Imre, sfetnicul de taina al premierului, are foarte mult de cāstigat din simpatia pe care seful de guvern o are fata de el si de „jocul de table” pe plaja.




Portile fericirii pentru politicienii afaceristi - cine reuseste sa le deschida are parte de cāstiguri mari si sigure

Īn perioada 1997-2004, au fost cheltuiti peste un miliard de dolari pentru retehnologizarea celor doua hidrocentrale de la Portile de Fier. Cu o darnicie suspecta, trei guverne au platit societatilor care au executat lucrarile la hidrocentrale sume mai mari decāt cele solicitate īn ofertele initiale. Īn acelasi timp, la Portile de Fier I, jumatatea sārbeasca a hidrocentralei a fost renovata cu mai putin de jumatate din pretul platit de partea romāna. Investitiile s-au derulat pe parcursul a nu mai putin de trei guvernari (Radu Vasile, Mugur Isarescu si Adrian Nastase), īn perioada 1997-2004.

Tariceanu a pus bazele afacerii

Cel care a semnat contractul si a īncredintat lucrarea firmei elvetiene SULZER a fost actualul premier, Calin Popescu Tariceanu, īn octombrie 1997. Acesta a atribuit lucrarea fara licitatie firmei elvetiene. Valoarea contractului a fost de 205,5 milioane de franci elvetieni. Premierul Tariceanu a explicat ca a fost aleasa firma SULZER deoarece aceasta a avut o oferta net superioara fata de alte trei, primite de la firme din Rusia, Japonia si Austria. Īn plus, societatea elvetiana venea cu o oferta de finantare. Surse din cadrul serviciilor secrete prezinta īnsa o alta varianta, conform careia Tariceanu a semnat contractul cu elvetienii dupa o vizita īn Tara Cantoanelor si cu cinci zile īnaintea licitatiei care fusese anuntata. De asemenea, sursa citata afirma ca, desi oferta elvetienilor era de 80 de milioane de dolari, contractul a fost īncheiat pe o suma dubla. Ulterior, SULZER a fost preluata de o companie austriaca, VA-TECH, al carei reprezentant īn Romānia a devenit Nicolae Buzaianu, omul care l-a convins pe Tariceanu sa semneze contractul fara licitatie.

PSD-ul a continuat hotia

Īn anul 2000, dupa schimbarea puterii, firma VA-TECH a depus o oferta si pentru modernizarea hidrocentralei Portile de Fier II. Initial, aceasta a fost respinsa de Eugen Pena, directorul general al Hidroelectrica. Īn februarie 2001 īnsa, acesta se razgāndeste si accepta demararea discutiilor cu firma austriaca. Pentru retehnologizarea hidrocentralei de la Portile de fier II, VA-TECH a estimat costuri īn valoare de 98 de milioane de euro. Partea romāna a oferit īnsa cu 25 la suta mai mult, adica 122 de milioane. Contractul a fost īncheiat, fara licitatie, īn august 2001, cānd Guvernul a fost chemat de Adrian Nastase din vacanta. Ulterior, fara aprobarea Executivului, a fost modificata suma din contract, ajungānd la peste 200 de milioane de euro. Tot fara aprobare a fost inclusa si renovarea hidrocentralei de la Gogosu, īn valoare de 54 de milioane de euro. La toate lucrarile prevazute s-au platit avansuri īn valoare totala de 64 de milioane de euro. Īn contract s-au adaugat īnca 16 milioane de euro pentru consultanta si o suplimentare de 10 milioane. Firma VA-TECH a primit, īn total, peste 280 de milioane de euro la o oferta initiala de 98 de milioane. Acesti bani au fost platiti pentru un proiect pe care directorul Hidroelectrica īl aprecia, īn anul 2000, ca nefiind necesar.

Afaceri cu energie electrica

Īn schimbul bunelor afaceri pe care le-a facut cu retehnologizarea grupurilor energetice de pe Dunare, Nicolae Buzaianu a reusit sa acapreze o mare parte din piata de energie electrica, liberalizata recent. Firmele lui Buzaianu actioneaza ca o capusa pentru Hidroelectrica. Acestea cumpara energie electrica produsa prin forta apei la preturi foarte mici si o revānd īn sistemul energetic la preturi ridicate, comparabile cu energia obtinuta īn termocentrale, la costuri mult mai mari. Pentru a putea actiona īn continuare pe piata energiei electrice, īn conditii paguboase pentru statul romān si Hidroelectrica, firmele lui Nicolae Buzaianu au nevoie de protectia mai vechiului sau prieten, Calin Popescu Tariceanu.

Tutunul dauneaza grav bugetului

Peter Imre, partenerul de table al premierului si reprezentantul īn Romānia al companiei Philip Morris, a negociat cu ministrul Ionut Popescu noul sistem de accizare la produsele din tutun, care favorizeaza companiile multinationale īn detrimentul producatorilor de tigari ieftine. Ordonanta de urgenta adoptata de guvern pentru modificarea Codului Fiscal a schimbat, printre altele, si sistemul de accizare a produselor din tutun. Aceste modificari au declansat un adevarat scandal pe piata de tabac din Romānia, datorita modului inechitabil īn care se stabileste nivelul accizei pentru tigari. Īmpotriva Ministerului Finantelor si, implicit, a Executivului, au fost formulate acuzatii privind favorizarea celor care comercializeaza tigari scumpe, adica a companiilor multinationale din domeniu. Dupa noul sistem promovat de guvern, accizarea tigaretelor se face printr-o cota fixa si una calculata ca procent din valoarea acestora. Adica, la 1000 de tigarete acciza datorata statului se calculeaza cumulānd la o suma fixa de 9,10 euro, o alta suma reprezentānd 30% din valoarea produselor. Valoarea obtinuta nu poate fi, īnsa, mai mica de 19,92 euro/1000 de tigarete, care, potrivit legii, reprezinta „acciza minima”. Valoarea minima nu influenteaza acciza calculata īn cazul tigarilor scumpe, dar majoreaza acciza īn cazul tigarilor ieftine. Astfel, noul regim de accizare majoreaza acciza la tigarile de lux cu 2000 de lei/pachet, īn timp ce la tigarile ieftine acciza creste cu 5000 de lei/pachet. Astfel, prin actul normativ adoptat de Guvernul Romāniei s-a creat un regim de concurenta neloiala, fiind favorizati anumiti producatori de tigari scumpe, cel mai important pe piata fiind Philip Morris, condus de Peter Imre, prietenul premierului.





Patriciu, prietenul la nevoie te cunoaste

Dinu Patriciu (foto) are interese mari īn sfera guvernarii si cultiva prietenia veche cu Tariceanu nu numai din motive sentimentale. Magnatul liberal al petrolului īncearca de mult sa-l determine pe ministrul Finantelor sa scoata la vānzare, pe piata de capital, obligatiunile Petromidia pe care le-ar putea rascumpara la un pret mai mic. Asta, īn conditiile īn care datoria Petromidia catre stat, īn valoare de 600 de milioane de dolari, a fost convertita de guvernul PSD īn obligatiuni scadente la zece ani, cu posibilitatea convertirii lor īn actiuni. Daca ministrul decide sa scoata o cantitate mare de titluri de valoare pe piata, valoarea acestora va scadea; īn plus, daca Patriciu nu le rascumpara la scadenta, statul poate sa ajunga actionar majoritar la Petromidia; īn schimb, daca actiunile vor fi scoase la vānzare pe bursa si sunt cumparate de mai multi investitori, prin disiparea acestora, magnatul liberal ramāne actionar majoritar chiar daca nu le rascumpara.





Nici Sanatatea nu se simte prea bine

Problemele īn sistemul sanitar au fost principalele argumente ale Aliantei DA cānd se afla īn opozitie. Marile afaceri facute de guvernul Nastase īn acest domeniu au fost aspru criticate. Din bugetul Sanatatii, si asa mult sub necesitati, sunt alocate sume importante pentru diverse firme producatoare sau distribuitoare de medicamente. De asemenea, laboratoarele particulare au fost favorizate de guvernul Nastase, principalul exemplu fiind laboratoarele Euromedic. Pentru a favoriza firmele care se ocupa cu distributia de medicamente, fosta guvernare a „inventat” cāteva programe de sustinere a unor boli cronice, cum ar fi: diabetul, bolile cardiace, SIDA etc. Īn cadrul acestor programe sunt distribuite gratuit sau compensat medicamente specifice bolilor respective. Medicamentele au fost achizitionate la preturi mult mai mari decāt se putea face, pe criterii clientelare. Cu toate ca a criticat aspru, cānd se afla īn opozitie, aceste practici, ministrul Sanatatii, Mircea Cinteza (foto), nu a refacut contractele de furnizare a medicamentelor īn cadrul acestor programe. O afacere mult discutata īn perioada fostei guvernari este afacerea Euromedic. Printr-o hotarāre de guvern, Adrian Nastase a reusit sa modifice legislatia sanitara, astfel īncāt cele patru laboratoare deschise de Euromedic īn Arad, Petrosani, Constanta si Bucuresti sa beneficieze de plati preferentiale. Trebuie mentionat ca laboratoarele respective primeau o suma fixa din bugetul Sanatatii, indiferent de cāte analize efectuau. Spre exemplu, laboratorul din Petrosani primea īn jurul a sapte miliarde de lei pe luna, īn conditiile īn care alte laboratoare din judet beneficiau de la CJAS de cel mult un miliard de lei pe an. Pentru a putea sa faca legal aceste deconturi, Ministerul Sanatatii, condus īn acel moment de Daniela Bartos, a inventat asa numitele „centre medicale de excelenta” care aveau un regim financiar privilegiat, putānd primi de la CAS sume fixe, indiferent de numarul serviciilor prestate. Trebuie mentionat ca toate modificarile de legislatie si negocierile pentru achizitiile de medicamente s-au facut cu avizul Colegiului National al Medicilor, condus īn acea perioada de actualul ministru, Mircea Cinteza, care a girat astfel neregulile din sistem. Dupa instaurarea noului guvern, formal a fost renegociat contractul cadru cu Euromedic. Astfel, firma privilegiata nu a mai primit o suma fixa, ci s-a stabilit un sistem de decontari īn care pretul serviciilor efectuate de laboratoarele Euromedic sunt din start majorate cu 70 la suta. Dupa primele luni de decontari īn acest sistem, surse din cadrul CNAS arata ca Euromedic nu a pierdut nimic. De altfel, Presedintele Euromedic Romānia, Zahal Levy, a recunoscut ca firma sa a facut lobby pe lānga autoritati īnainte de īncheierea contractelor, dar a spus ca astfel de discutii se poarta īn mod frecvent īn tarile occidentale. „Nu as fi īncheiat un astfel de contract daca nu m-as fi asigurat ca pot sa-l duc mai departe”.


„Tariceanu si Nastase, īnca doua confirmari ale faptului ca banii nu au culoare politica. Ei se fac īnsa ca nu stiu ca ne putem lipsi de astfel de certitudini”



Batalie pe opt procente din Petrom

Traian Basescu a facut referire si la batalia dintre Liviu Luca si Dan Voiculescu privind ordonanta care-i īmproprietareste pe angajatii Petrom cu opt procente din actiunile societatii. Īn strategia de privatizare a Petrom era prevazuta o clauza speciala, anume ca opt la suta dintre actiuni vor fi vāndute angajatilor la acelasi pret cu cel platit de investitorul care va achizitiona pachetul majoritar. Anul trecut, compania austriaca OMV a cumparat 51% din Petrom, īn urma unei tranzactii de cinci milioane de euro. Pretul pentru cele opt procente acordate angajatilor urma sa fie de circa 0,05 euro pe actiune. Scandalul a fost declansat īn aceasta vara, cānd Asociatia Salariatilor (PAS) din Petrom, condusa de magnatul-lider sindical Liviu Luca, a cerut sa-i fie vāndute cele opt procente din actiuni. Initial, ministrul Economiei a emis un proiect de hotarāre prin care aviza vānzarea actiunilor. Ulterior, la initiativa vicepremierului George Copos, proiectul de hotarāre nu a trecut, pe motiv ca actiunile se concentrau īntr-o singura māna, cea a liderului sindical Liviu Luca. Īn final, discutarea problemei a fost amānata pāna īn toamna, dar interventia Presedintelui pune din nou gaz pe foc, spunānd ca īn repetate rānduri cineva a introdus īn sedintele de guvern ordonanta cea veche, desi nu avea avizele tuturor ministerelor, creānd astfel o presiune asupra guvernului sa adopte ordonanta īn forma care īl avantajeaza pe Luca.





Săptămāna 18 – 24 august 2005, numărul 147