
|
REPORTAJ
Oamenii de pe malul Stixului de Ramona Stefan
Noapte de noapte, cānd orasul doarme linistit, cātiva oameni vegheaza, stau īn fata unor telefoane, atenti la apelurile celor īn nevoie. Dispecerii politiei si ai salvarii sunt acele voci fara chip care declanseaza operatiunea salvarii de vieti. Viata nocturna a orasului e tumultuoasa, iar situatiile limita sunt la tot pasul. Fara serviciile de urgenta, viata citadina īn secolul XXI este de neconceput, chiar daca aceste servicii sunt īnca departe de cele din „lumea civilizata”.
Dispecerii serviciilor de urgenta trebuie sa-si dea seama īn cāteva secunde daca au sau nu de-a face cu o solicitare reala Este suficient un apel telefonic, pentru ca echipajul sa intervina. Nu de putine ori apelurile sunt false. Dispecerii trebuie sa aiba foarte multa rabdare pentru ca apelurile care sosesc pe numerele de urgenta 981 si 961 transforma dispeceratele īn birou de consiliere, de informatii, sau īn agentie matrimoniala. Meseria de dispecer la ambulanta, pompieri sau politie, pe lānga rezistenta la stres si la programul prelungit, presupune si un al saselea simt. Asta pentru ca operatorul trebuie sa-si dea seama, īntr-un timp foarte scurt, daca apelul pe care l-a primit vine din partea unei persoane care are īntr-adevar nevoie de ajutor, sau este doar o farsa care va pune pe drumuri, inutil, echipajele de interventie. Tocmai de aceea apelantului īi sunt cerute informatii suplimentare, cum ar fi numele, adresa exacta sau un numar de telefon. Daca cel de la celalalt capat al firului se eschiveaza īn a da aceste informatii, dispecerii au un indiciu foarte clar pentru a hotarī daca este vorba despre ceva serios sau au de-a face cu glumeti. O decizie corecta poate salva viata unui om, dar dispecerii nu-si pot permite sa greseasca, de aceea de multe ori echipajele pleaca la cazuri inexistente. De asemenea, si blocarea liniei telefonice de urgenta, pentru glume proaste, poate avea consecinte tragice. Pe umerii oamenilor „de la capatul firului” apasa o responsabilitate extrem de mare care se adauga la oboseala din timpul celor 12 ore de tura, īn care se pot primi īn medie 40 de solicitari la care se mai adauga si zecile de apeluri false. La limita dintre pacaleala Si disperare Am vizitat dispeceratul ambulantei īntr-o zi de marti. Se pare ca am adus un dram de noroc , pentru ca īn acea zi a fost mai putina vānzoleala ca de obicei. Cu toate acestea, telefonul suna la intervale destul de scurte de timp. Operatorul de serviciu raspunde prompt la unul dintre apelurile primite. Īn receptor se aude glasul unui pusti de vreo 17 ani care īi spune ca s-a lovit la cap. „Ma doare la cap, foarte tare”. „Unde locuiti?, īl īntreaba centralista. „Īn Deva, pe strada Alunisului”. Deci exista suspiciunea ca tānarul se joaca cu telefonul īntrucāt imediat dupa ce i se cere un punct de reper pentru a gasi locatia īn care se afla, care, evident, nu exista, acesta īncheie conversatia adresānd injurii operatoarei. Apelul este doar un singur exemplu al glumetilor care dau tot „ce-i mai bun” din ei. Operatoarea ne povesteste ca formule de genul „cāt e ceasul”, „ce mai faci”, „ce ai māncat”, sau „cum te cheama” aude frecvent la celalalt capat al firului. Telefoanele continua sa sune aducānd cu ele aceleasi aberatii. La scut timp, telefonista primeste un alt telefon. Este vorba despre o femeie īn vārsta, dupa voce, care, disperata, anunta ca sotul ei s-a lovit la cap. Interlocutoarea mentioneaza adresa exacta unde trebuie sa ajunga masina salvarii, numele si numarul de telefon. Este clar ca de data acesta cineva īntr-adevar are nevoie de ajutor. „Macar datele importante trebuie sa le aflam si noi īn momentul īn care cineva ne solicita. De ce īntrebam? - ca multi ne spun: Unii joaca bine teatru Pe lānga spiritul de care trebuie sa dea dovada īn momentul īn care „triaza” solicitarile false de cele adevarate, exista momente, īn care „farsorii” reusesc sa-si joace atāt de bine rolul, īncāt apelul pare adevarat. Spre exemplu, dispecera ne povesteste despre un apel sosit īn miez de noapte de la o doamna, care, la prima vedere, a fost seriosa, si care pretindea ca este de la Manastirea Prislop, unde o tānara īnsarcinata are nevoie de ajutor. „Ne-a spus ca doamna este gravida si a venit la manastire sa se roage si i-a venit timpul sa nasca. A spus ca este stareta de la manastire. Ne-a dat si numele si un numar de telefon. Merg colegii nostri de la Hateg si au fost pusi īntr-o postura proasta, pentru ca nu au gasit nimic. Era un apel fals. Din nou, o masina a fost blocata aiurea”. Alerte „arzatoare” si la pompieri Teoretic, numerele de urgenta ar trebui folosite doar de cei care au nevoie de ajutor. Numai ca este suficienta o jumatate de ora, petrecuta īn dispeceratul Grupului de Pompieri „Iancu de Hunedoara” pentru a ne lamuri de contrariul acestei reguli. Aici numarul apelurilor false īnregistrate pe o singura tura este mult mai mare decāt la salvare. Operatorul de serviciu ne spune ca media pe 24 de ore este de cinci sau chiar sase sute de apeluri false. Sunt zile īn care se īnregistreaza si peste o mie(!). Pompierii ne povestesc ca sunt terorizati de o „clienta fidela” a lor care a depasit toate recordurile. Īn 17 august, īntre orele 9 si 11, femeia a sunat de 182 de ori. Deja dispecerii cunosc numarul 0743.278. 6.. „Vorbeste trivial. Ne face īn toate felurile. Noi am descoperit cine este persoana asta. A fost si amendata, dar se pare ca nu o intereseaza. Suna īn fiecare zi; si astazi a sunat cam de vreo 11 ori. Degeaba īncerci sa-i explici la om ca aceasta linie este pentru situatii de urgenta, speciale, unde lumea are nevoie de noi; nu-l intereseaza si īncepe sa ne faca īn fel si chip. La un incendiu, daca īntārziem un minut poate ca nu e atāt de mult, dar atunci cānd exista o interventie la o descarcerare, unde o secunda conteaza cānd e vorba de viata omului, se pune problema ca omul respectiv care suna contribuie la decesul persoanei”. Pompierii mai spun ca un numar mare de telefoane false vine de la centrele de plasament pentru ca la celalalt capat al firului se aud glasuri de copii. „Normal, ca daca sunt lasati nesupravegheati, suna la noi”. Cele mai multe telefoane de acest gen sunt primite noaptea si de la telefoane publice sau telefoane mobile. Pompierii īsi aduc aminte de cele mai paguboase alarme false. Anul trecut, un barbat a anuntat ca la „Izvor” este un incendiu. „Nu stiam la care Izvor, am plecat de la Deva la Izvorul Rece si au plecat de la Orastie la Izvor. Si am fost degeaba, pentru ca solicitarea preluata a fost falsa”. |
