Săptămâna 6 – 12 octombrie 2005, numărul 154

EDITORIAL

Cum sa furi ceva ce nu exista?

de Ştefan Ciocan


De unde au facut politicienii implicati în administratia locala averi fabuloase? Este o întrebare pe care multa lume si-o pune, stiind ca salariile bugetarilor nu sunt chiar atât de mari. Adevarul este ca de 15 ani functioneaza în România o sursa suplimentara de venituri pentru edili: comisionul. Primarii si presedintii de consilii judetene, adica oamenii care tin în mâna bugetele locale, s-au obisnuit sa se linga pe degete atunci când umbla cu „miere”. Orice lucrare de investitii finantata din fonduri publice este „purtatoare” de comision. Nimic nu se repara, nimic nu se construieste în judetele patriei fara ca o parte din banii alocati lucrarilor sa se întoarca la cel care semneaza contractul si care receptioneaza lucrarea. De aceea, în cele mai multe cazuri, investitiile facute au fost cam fara rost si doar de suprafata. Toate orasele sunt pavate cu dale din beton. De multe ori trotuarele astfel aranjate, chiar daca nu era nevoie de o cosmetizare a lor, contrasteaza cu gropile din asfaltul soselelor pe care le marginesc. În timp ce trotuare bune sunt pavate doar de dragul de a se da un ban de la buget si a se lua un comision, retelele de apa sunt ciuruite, canalizarea nu face fata la ploi, cartierele marginase ale oraselor arata jalnic, noroaiele înghit periferia. De ce trotuarele si drumurile sunt investitia favorita a edililor? În primul rând pentru ca nimeni nu poate sa aprecieze exact cantitatea de material care intra în structura lucrarilor. Fara o estimare exacta a materialelor din proiectul aprobat se pot scoate bani frumosi pentru comision. Un trotuar bun, pavat cu dale din beton, nu are nevoie de infrastructura. Dalele pot fi puse direct pe un pat de nisip. Dar în proiectul aprobat de consiliul local la sugestia edilului este prevazut un strat de sapa, sub nisip, sapa pe care nimeni nu o pune, dar care este platita din banii bugetului local. Si sa nu credeti cumva ca un strat de cinci centimetrii de sapa pe o suprafata de câteva zeci de mii de metri patrati costa putin! Aceasta sapa platita fara sa fie pusa sub pavele este metoda prin care firma care executa lucrarile scoate banii pentru comisioane. Am prezentat doar una dintre metodele prin care firmele agreate de edili pot sa scoata banii pentru comision cu complicitatea adimnistratorilor bugetelor locale.

Unde vreau sa ajung, facând o teorie a comisionului?! La tendinta tot mai accentuata a edililor de a arunca banii pe tot felul de lucrari cu rost si fara rost, numai de dragul comisioanelor care pot iesi în urma investitiilor. Din acest motiv, politicienii implicati în administratia locala nu agreeaza fondurile primite prin programe europene, fonduri care sunt strict urmarite si de unde nu pica nimic, sau mult mai putin decât din investitiile unde sunt utilizate fonduri publice. Din acest motiv sunt „pierdute” programe de finantare nerambursabila pentru diverse lucrari si sunt facute respectivele investitii cu bani de la buget. Edilii români, si judetul Hunedoara face parte din România, au identificat o noua metoda de spoliere a bugetului localitatilor sau judetelor, pe multi ani înainte. Ei reusesc astfel sa încaseze comisioane ilegale, deci sa fure, ceea ce înca nu exista, banii comunitatii pentru o perioada de 10 sau 20 de ani înainte. Metoda este foarte simpla: emiterea de obligatiuni. Prin aceste obligatiuni, institutia de administrare locala se împrumuta de la cei care cumpara obligatiunui pe o perioada stabilita si cu o dobânda data. O mare parte din bugetul pe urmatorii ani va fi grevat cu plata dobânzilor si a rascumpararii acestor obligatiuni. Dar spre bucuria edililor, banii obtinuti prin emiterea de obligatiuni pot fi cheltuiti imediat în tot felul de proiecte cu rost sau fara rost dar aducatoare de comision. Deci comisionul pentru o parte din bugetul urmatorilor 10 – 20 de ani poate fi încasat imediat de cei aflati la putere. Întâmplator, Consiliul Judetean Hunedoara tocmai a aprobat emiterea unei serii de obligatiuni si banii obtinuti pe aceste titluri de valoare vor fi investiti în drumuri. No coment!

Săptămâna 6 – 12 octombrie 2005, numărul 154