Intram printr-o curte īngusta, taiata īn doua parti de o alee destul de lata, de ciment, ce duce la cele trei trepte din fata. Scara, de o parte si de alta, este marginita de flori si iarba. Īn linistea deplina care domneste īnauntrul īncaperii, un batrānel rosteste o rugaciune īn ebraica. Foarte aproape, pe o bancuta, stau doua femei cu privirea atintita spre chipul celui care, cu īntelepciune īn glas, rosteste ruga. Īn jurul unei mese, amplasate īn mijlocul camerei, stau vreo cinci credinciosi. Fiecare tine īn māna o carte, pe coperta careia sunt inscriptionate litere ebraice. Īn odaia alaturata, printre mobilierul cumparat īn timpuri demult apuse si lānga care asteptam finalul slujbei, ne-am fi putut auzi si respiratia, daca nu ar fi ticait un ceas foarte vechi. A fost pentru prima oara cānd am calcat īn interiorul unei sinagogi. O cladire ferita de privirile indiscrete ale lumii, ascunsa undeva pe o straduta laturalnica din orasul Deva. Ne aflam īn „casa de rugaciune” a evreilor hunedoreni pentru ca acestia, ca si cei din īntreaga lume, au sarbatorit zilele acestea
trecerea īn Noul An. O sarbatoare care are un caracter diferit de cel al Anului Nou crestin. Un moment īn care evreul trebuie sa-si reevalueze viata, atāt din punct de vedere etic, cāt si religios.
Ramona Stefan
Pentru Alexandru Max credinta sa īnseamna aproape totul
Anul Nou evreiesc, sau Rosh Hashanah īn limba ebraica, este considerat si Ziua Judecatii, deoarece, īn aceasta zi, se hotaraste soarta fiecarui evreu pentru anul care urmeaza, de aici si caracterul rugaciunilor de pocainta, iertare, amintire a suferintelor, dar si de preamarire a Atotputernicului. Data acestuia variaza īn fiecare an, īntrucāt calendarul evreiesc este Iunisolar. Trecerea īn Noul An Iudaic dureaza doua zile si consta īn mai multe practici care sunt menite sa īndrepte evreii catre o dare de seama pentru trecut si catre planuri de viitor, dar si pentru īntoarcerea la Dumnezeu. Zilele īn sine sunt pline de rugaciuni si, īn mare parte, acestea sunt dedicate recunoasterii lui Dumnezeu. Traditia vorbeste despre o carte a Raiului īn care se spune ca sunt scrisi cei care au facut lucruri bune si rele. La aceasta sarbatoare, toata lumea trebuie sa dea socoteala īn fata lui Dumnezeu pentru comportarea īn timpul anului care a trecut. Totusi, evreilor li se dau cele zece zile īntre Noul An si Ziua Judecatii, Yom Kippur, pentru a se cai de pacatele pe care le-au facut. Daca sunt sinceri, se presupune ca Dumnezeu īi iarta si īn Ziua Judecatii El scrie soarta viitoare a tuturor, īn Cartea Vietii. Astfel, acestia īsi trimit unul altuia felicitari cu mesajul traditional. Ei īsi schimba aceleasi urari īn ajunul sarbatorii, cānd merg la sinagoga, īnainte de a se īntoarce la casele lor pentru cina speciala de Anul Nou.
Pocainta prin rugaciune
Pe evreii hunedoreni, atāti cāti au mai ramas, i-am gasit marti, īn prima zi de Rosh Hashanah, īn timpul slujbei. Cu fetele trecute de ani si aplecate īn carti, conform obiceiului, se rugau Creatorului pentru iertarea faptelor rele din trecut, obligāndu-se sa se schimbe īn bine īn noul an care abia a īnceput. Batrānelul despre care vorbeam, liderul comunitatii de evrei din judetul Hunedoara, sa tot aiba vreo 70 de ani. Rosteste rugile la sinagoga de mult timp, iar cu māndrie īn suflet si cu vocea calda ne marturiseste ce semnifica pentru poporul evreu trecerea īn Noul An, o sarbatoare cu o semnificatie atāt de diferita fata de cea a noastra, a crestinilor. „Primele doua zile ale Anului Nou evreiesc sunt primele ale lunii Tisrei, cānd este considerata data genezei, caci pentru noi urmeaza anul 5766. Dupa Talmud, crearea lumii a avut loc la 1 Tisrei. Rabi Eliezer sustine ca crearea lumii a īnceput cu sase zile īnainte, iar īn ziua de 1 Tisrei a fost creat omul. Īn Pirkei Avot apare o frumoasa idee-metafora, aceea ca cel care face o fapta buna īsi creeaza un īnger care are misiunea de a-l apara īn Ziua Judecatii. Astazi, se deschide o perioada de zece zile, pe care le numim Aseret Iemei Tesuva, cele zece zile de pocainta. Aceste zile ofera sansa de a face fapte bune pentru a ne prezenta īn cea de-a zecea zi, de Yom Kippur, cu sufletul curat īn nadejdea ca vom primi semnatura finala īn Cartea Vietii”, a spus Alexandru Max, presedintele comunitatii evreilor din judetul Hunedoara.
La „trecerea” dintre ani, evreii se īndreapta catre sinagoga pentru a rosti „Avinu Malkenu”, adica „Tatal Nostru, Regele Nostru”, si „Sma Koleinu” (Asculta vocea noastra). Acestea sunt rugile specifice slujbei de Rosh Hashanah, dupa care fiecare se īndreapta spre casele lor, unde se organizeaza o masa festiva, specifica poporului ebraic, cu supa de carne sau rasol.
Mai tārziu aflam ca, dupa traditia evreiasca, Rosh Hashanah nu este de fapt Anul Nou. Sarbatoarea marcheaza mai degraba crearea lumii si, dupa parerea celor mai multi, este ziua cānd a fost creat primul om.
Suflatul īn Sofar sau minunea lumānarilor
„Cel mai important obicei este probabil suflatul īn sofar”, ne spune batrānul Max. „Este un fel de corn de berbec īn care se sufla dupa un anumit ritual, asa sa īntelegeti”, adauga omul. De fapt, sofarul a fost de-a lungul istoriei sunetul cu care li se atragea atentia evreilor. Ca atare, are menirea sa atraga atentia asupra faptului ca Noul An se apropie. Īn sofar, evreii sufla cānd merg la sinagoga, īn timpul slujbei. Sunetele sofarului sunt diferite si simbolizeaza modurile de a plānge; tot ele reprezinta Creatorului propriile emotii ale fiecaruia. Potrivit traditiei, Anul Nou trebuie sarbatorit īntr-un spirit de optimism. Traditia spune ca pentru un an dulce, evreii trebuie sa manānce mere si miere. „Ziua Judecatii este cea mai importanta. Īntreaga zi este interzis sa manānci, sa bei, sa folosesti machiaj, parfum sau lotiune, sa te speli si chiar sa folosesti mijlocul de transport, masina sau trasura, cum era mai demult. Nu e voie sa faci foc, nu e voie sa lucrezi īn acea zi. Ea se īncheie tot cu suflatul īn sofar”, mai spune Alexandru Max. Cele mai multe obiceiuri care se practicau de Anul Nou Evreiesc
s-au pierdut īn negura timpului. Evreii nu sarbatoresc Craciunul, iar pentru ei sarbatoarea Pastelui are o semnificatie distincta si dureaza opt zile. Celebrarea „Luminii”, sau „Hanuca” īn ebraica, este o alta sarbatoare īnsemnata pentru evrei. „Ea are loc īn luna decembrie si se comemoreaza faptul ca īn timpul asediului templului din Ierusalim nu s-a putut asigura uleiul care ardea īn candela din templu. Asa ca īn fiecare zi trebuia asigurat un recipient de ulei. Fiindca nu s-a putut iesi sa se procure uleiul, s-a īntāmplat o minune, uleiul necesar pentru o zi a ars opt zile, cāt a durat asediul”, povesteste batrānul.
Īn fiecare seara de Hanuca, se aprinde o lumānare pentru amintirea minunii. Lumānarile se pun īntr-un sfesnic care se aprinde odata cu lasarea noptii si se asaza la geam sau īn pragul usii. Ceremonia nu mai este pastrata astazi, prin cele mai multe locuri. Īnainte ritualul se desfasura īn familie sau īn sinagogi.
Multi au fost, putini au ramas
Din comunitatea evreiasca a judetului Hunedoara fac parte, astazi, aproximativ 150 de membri. Grupul este afiliat la Federatia Comunitatilor evreiesti din Romānia si are, totusi, o activitate religioasa: „Sāmbata si la marile sarbatori care au loc īn decursul unui an, ne strāngem īntr-o sala pentru ca sinagoga nu am mai deschis-o de peste 30 de ani. Suntem prea putini, nu mai exista aripa tānara si nu mai avem īnlocuitori. Suntem cu totii destul de īn vārsta. Īmi amintesc ca īnainte de 40, īn Deva erau peste opt sute de suflete, iar īn judet aproape trei mii de evrei, dar pe vremea aceea comunitatile erau independente si nu exista un for local. Īn Valea Jiului erau mai multi ca la Deva. Acum numarul nostru, al celor care am mai ramas, scade din ce īn ce mai mult”, spune Alexandru Max, liderul Comunitatii evreilor din judetul Hunedoara. Din
aceste motive, din cele patru sinagogi existente īn judetul Hunedoara, nici una nu mai este īn functiune. „Avem la Hunedoara una, care a fost īnchisa deoarece acolo mai este un singur evreu. Īnchisa a fost si cea de la Hateg, la Orastie se fac lucrari, sinagoga de acolo este considerata monument istoric, dar nu functioneaza”, īncheie Alexandru Max.