Noul sef al Vamii din Deva, Constantin Blaga, a fost repus în functie de noua putere dupa ce, în vremea guvernarii CDR, a fost implicat într-un scandal de trafic cu autoturisme, fiind schimbat din functie, cu toata opozitia protectorului sau, Nini Sapunaru. Surse din cadrul Directiei Generale a Vamilor sustin ca Blaga a fost numit în functie la insistentele presedintelui PNL Hunedoara, Mircia Muntean, cu care a fost coleg la combinatul din Hunedoara, la Otelaria Electrica Numarul 2, si cu care este în prezent partener la diverse afaceri imobiliare. De fapt, seful Vamii de interior Deva nu poate fi numit legal în functie pentru ca are statutul de „vames debutant” si nu de „expert vamal”, asa cum cere legea.
Institutia „poftita” de toate partidele
Constantin Blaga a fost seful Vamii de interior Deva în perioada 1996 1999, fiind schimbat din functie în urma unui scandal de proportii legat de traficul de autoturisme de lux. În aceasta perioada mai multe persoane au fost trimise în judecata pentru importul ilegal de masini. Acestia au fost acuzati de faptul ca au obtinut scutiri de taxe vamale pe baza unor certificate de revolutionari. Vama Deva, condusa în acea perioada de Constantin Blaga, a întocmit acte pentru importul si înmatricularea autoturismelor traficate, fara sa verifice daca actele pe baza carora se solicita scutirea de taxe vamale sunt valabile. În majoritatea cazurilor, scutirile de taxe vamale au fost eliberare pe baza unor certificate de revolutionar detinute de diverse persoane, fara nici o legatura cu titularii de drept ai adeverintelor. Cu toate acestea, doar traficantii au fost cercetati si trimisi în judecata, lucratorii vamali fiind tratati cu „blândete” de justitie.
Masini de lux pentru VIP-uri
Dosarele traficantilor de autoturisme de lux au fost finalizate de politistii hunedoreni în urma cu aproape un an. Câtiva dintre acestia au fost trimisi deja în judecata si chiar condamnati. Cu toate ca pe raza judetului Hunedoara se poate vorbi de o advarata retea de înmatriculari în regim de scutire de taxe vamale a unor masin de lux, doar câtiva traficanti au fost cercetati si condamnati. Un politist de la Serviciul de Cercetari Penale, care a dorit sa-si pastreze anonimatul, a declarat: „Reteaua nu a fost decapitata, atâta timp cât au cazut doar micii traficanti. Capii erau mult mai sus, anume în conducerea vamii si la nivel politic. Altfel nu se puteau obtine atâtea certificate false de revolutionar”. Traficantii foloseau pentru scutirea de taxe vamale adeverinte de revolutionari eliberate de Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor. Cu toate ca avea obligatia de serviciu sa verifice autenticitatea adeverintelor eliberate de SSPR, seful Vamii Deva nu a facut acest lucru, aprobând importul în regim de scutire vamala a peste 150 de autoturisme de lux. Mai mult decât atât, cea mai mare parte a persoanelor care se prezentau la vama nu erau titularii certificatelor de revolutionari si împuterniciti ai acestora. „Acest lucru era normal sa fie semnalat de seful vamii, în conditiile în care scutirile erau obtinute pe baza unor certificate, de multe ori false, de un grup mic de persoane, care si-au facut din traficul de masini o afacere”, sustine aceeasi sursa din IPJ Hunedoara.
Ancheta întreprinsa de organele de cercetare penala a fost superficiala, fiind trecute cu vederea fapte care duceau la conducerea vamii, sau la alti politicieni implicati în traficul cu autoturisme. În unele cazuri traficantii au fost trimisi în judecata si condamnati, în timp ce pentru alte cazuri, similare, aceleasi persoane au primit solutii de neîncepere a urmaririi penale. Masura dubla, cu care au judecat procurorii hunedoreni, a fost în functie de pozitia sociala a beneficiarilor autoturismelor importate ilegal.
Mircia Muntean a reusit sa traga sfori si la Vama Deva
Legea 42, pentru unii muma, pentru altii ciuma
Peste 150 de autoturisme au trecut pe sub „nasul” vamesilor din Deva în regim de scutire de taxe vamale în baza Legii 42/1990, privind drepturile revolutuinarilor din Decembrie 1989. Profitând de prevederile legii prin care revolutionarii aveau dreptul sa importe un autoturism în regim de scutire de taxe vamale, în judetul Hunedoara s-a dezvoltat o adevarata retea de traficanti cu ramificatii în lumea politica si cu complicitatea sefilor vamii. Din Deva au plecat în toata tara autoturisme de lux, unele dintre acestea ajungând la persoane sus - puse din sfera politicului sau chiar din politie. Majoritatea revolutionarilor au vândut dreptul de
a-si cumpara un autoturism fara sa plateasca taxe vamale, contra unor sume de bani. Acestia împuterniceau prin procura speciala o persoana, în general necunoscuta de ei, care se ocupa în numele lor de formalitatile din vama si apoi vindea autoturismul, fara ca revolutionarii sa aiba cunostinta mai departe de ce se întâmpla cu masina importata pe numele lor. Directia Generala a Vamilor, condusa de Nini Sapunaru, protectorul lui Constantin Blaga, a emis în anul 2001 un ordin prin care a stabilit actele necesare pentru scutirea de taxe vamale a autoturismelor importate de revolutionari. Printre actele prevazute în ordinul respectiv era o adeverinta de la SSPR care atesta calitatea de revolutionar. Acest ordin netezea calea traficantilor pentru realizarea formalitatilor vamale aruncând raspunderea în curtea SSPR. Cu toate astea faptul ca un grup restrâns de persoane se prezentau în numele a sute de revolutionari, cu sute de adeverinte, ar fi trebuit sa atraga atentia sefilor de la vama cu privire la afacerea care începea sa se dezvolte. Seful Vamii Deva, Constatin Blaga, nu s-a sesizat cu privire la numarul mic de traficanti care foloseau adeverintele SSPR eliberate pe diverse nume, ascunzându-se dupa ordinul emis de prietenul sau, Nini Sapunaru.
Vama a verificat autenticitatea adeverintelor
Seful Vamii Deva, Constantin Blaga, sustine ca scutirea de taxe vamale pentru autoturismele importate de revolutionari a fost perfect legala. „Am primit adrese de la Directia Generala a Vamilor prin care am fost anuntati ca
s-a semnat un protocol între SSPR si vama pentru scutirea de taxe vamale a autoturismelor importate de revolutionari. De asemenea, am verificat, personal, în mai multe rânduri, chiar daca nu era treaba mea, adeverintele emise de SSPR si prezentate în vama de importatori”, ne-a declarat seful vamii din Deva. Acesta a mai spus ca nu are cunostinta despre ce s-a întâmplat cu autoturismele dupa ce au fost vamuite.
SSPR nu are oameni
Secretarul de stat Petrisor Morar, cel care conduce Secretariatul de Stat Pentru Problemele Revolutionarilor (SSPR), a declarat ca s-a dispus reverificarea tuturor persoanelor care au beneficiat de drepturi în baza legii 42. „Verificarile merg însa foarte greu, pentru ca nu exista personal suficient, care sa studieze fiecare dosar si fiecare adeverinta eliberata de fosta conducere a SSPR.