EDITORIAL
Īntre baroni si arendasi
de Ştefan Ciocan
Timp de patru ani am tot vorbit despre baronii locali, chiar daca termenul care-i definea nu era cātusi de putin relevant pentru comportamentul lor. Īn istorie am avut cātiva baroni, care au lasat urme adānci atāt asupra vietii spirituale, cāt si sociale. Baronul Brukental, īntemeietorul celebrului muzeu din Sibiu, sau mai aproape de noi, īn zona Hateg, baronii Nopcsa, Palovicsini sau Tornya au fost īntemeietori de scoli, ctitori de biserici, de biblioteci si de alte edificii culturale. Odata cu schimbarea regimului Nastase, protectorul acestor autointitulati „baroni”, am sperat ca vom scapa de personajele persiflate cu titluri feudale si de comportamentul lor antisocial. Daca am crezut ca hotia, minciuna, infatuarea, paranoia, au disparut odata cu puterea PSD-ista, ne-am īnselat amarnic. „Baronii” pesedisti au fost īnlocuiti de „arendasii” liberali. Termenul de arendas mi se pare mai potrivit pentru a defini comportamentul unora ca Mircia Muntean, Mircea Molot, Florin Oancea, Dan Radu Rusanu... si lista poate continua. Ce a fost arendasul, īn istoria Romāniei? Acel personaj, sinistru, care s-a ridicat prin minciuna, linguseala, si multa prefacatorie de la starea umila, la un rang social superior. Acesta nu avea īnsa bazele spirituale pentru a putea sa salte cātusi de putin pe scara sociala. Īn general, arendasul este incult, si cu cāt este mai lipsit de cei sapte ani de acasa, cu atāt este mai arogant. Arendasul nu se da īn laturi de la nici o nelegiuire care poate sa-i aduca un profit personal, care poate sa-i sporeasca averea strānsa pe baza muncii populatiei oropsite. Arendasul preia cāte o mosie si se comporta fata de oamenii care populeaza mosia respectiva aidoma unui stapān de sclavi, uitānd de unde a plecat. Īn scurt timp, arendasul care si-a agonisit averea din banii cotribuabililor, furānd fara rusine din impozitele platite cu mari sacrificii de oamenii de rānd, devine un stapān autentic al zonei. Pune māna pe tot ce-i poate spori averea. Terenuri, cladiri, afaceri. Prietenii lui, adica cei care olatesc dijma fara sa protesteze, devin privilegiati. Ei beneficiaza de gratiile arendasului primind lucrari din bani publici sau diverse alte favoruri. La rāndul lor, acesti privilegiati varsa o parte din cāstiguri īn buzunarul arendasului pentru ca altfel pierd bunavointa acestuia. Mosia pe care o conduce arendasul devine pe zi ce trece proprietatea acestuia. Populatia va fi tot mai saraca si pe cāt va creste saracia, pe atāt arendasul va poza īn marele conducator, „scotānd ochii” supusilor cu tot felul de realizari la care acestia oricum nu au acces. Un exemplu īn acest sens este intentia conducerii municipiului Deva de a construi un bazin de īnot acoperit si un patinoar. Cine va avea acces la aceste edificii edilitare? Tot arendasii si clica din jurul lor. Bietul cetatean din Micro 15, care face slalom printre noroaie si gunoaie, care trebuie sa-si tina cada plina, pentru ca nu stie exact cānd va ramāne fara apa, nu-si va permite luxul de a se scalda īn piscina lui Mircia Muntean, construita probabil de o firma a unui prieten apropiat, cu instalatii livrate de viceprimarul Florin Oancea, la preturi „fara concurenta”. Dar si locuitorul din Micro 15, Viile Noi sau orice alt cartier al Devei plateste taxe si impozite. Si el are dreptul sa traiasca civilizat īn orasul arendat de Mircia Muntean si gasca lui.
|