INTERVIU
„N-am gasit o solutie pentru lipsa locuintelor!”
Dupa mai bine de un an de când a fost ales primar al municipiului Hunedoara si s-a lovit zilnic de sute de probleme ale locuitorilor, Nicolae Schiau se încapatâneaza sa creada ca orasul pe care-l cârmuieste va capata o culoare mai deschisa decât cea gri, cu care îl asociaza toata lumea. Primarul nu stie când se va întâmpla asta, însa spera ca Hunedoara sa capete o nuanta mai roz în urmatorii doi ani, cât a mai ramas pâna la viitoarele alegeri locale. Cu toate ca îi lipseste aproape total experienta în administratia locala, iar continutul pusculitei locale nu prea-l ajuta, fiind insuficienta comparativ cu nevoile orasului, Nicolae Schiau n-are încotro si trebuie sa gaseasca modalitati prin care sa schimbe în bine viata celor care l-au ales si sa lase în urma sa mai multe lucruri demne de lauda decât de critica.
Pâna acum, din investitiile începute în 2004 si finalizate în 2005, pot sa mentionez doar magazinul universal Profi, care a creat 25 de locuri de munca. Restul sunt proiecte începute în acest an si care vor fi finalizate în 2006. Este vorba de magazinul Kaufland, care va oferi în jur de 30 de locuri de munca si magazinul Mini - Max Discount, care, si el, va crea cam 20 de locuri de munca. Aceste doua magazine vor fi date în folosinta cel târziu în apropierea sarbatorilor de Paste de anul viitor. În categoria investitiilor se numara si complexul comercial, cu un hotel, din Piata Obor, care va oferi circa 20 de locuri de munca si va începe sa functioneze la începutul lunii septembrie. În ceea ce priveste unitatile de productie, cea mai importanta investitie, însa aflata, deocamdata, în stadiul de proiect, este construirea unei fabrici pentru jante de automobile, de catre o firma din Germania, în zona terenului de la fosta Sectie de Materii Prime de la Pestis. Aici vor fi create aproximativ 700 de locuri de munca. Suntem într-o faza destul de avansata a discutiilor cu acesti investitori, mai trebuie lamurite detaliile tehnice, iar, în mod cert, daca vor veni la Hunedoara, în 2006, vor putea sa înceapa lucrarile. Valoarea investitiilor facute, pâna acum, în Hunedoara, ar fi de aproximativ cinci milioane de dolari, daca ne gândim ca pentru un magazin de genul Profi, adica de talie mai mica, se investeste aproximativ un milion de dolari, iar pentru un hipermarket, cum este Kaufland, circa 2,5 milioane de dolari. Valoarea investitiei la fabrica de jante ar fi mult mai mare, nu stiu sa va spun exact, însa ea se va întinde pe o suprafata de 15 hectare, dintre care 3,5 hectare va fi suprafata construita. Am mai primit saptamâna trecuta înca 20 de miliarde de lei de la Guvern, pentru Parcul Industrial, cu ajutorul interventiei vicepremierului Gheorghe Pogea. Mai trebuie sa primim cei 311.000 de dolari, bani care reprezinta 65 la suta din suma pe care AVAS a primit-o, în urma vânzarii societatii Siderurgica. Acesti bani îi asteptam înca din luna aprilie a acestui an, însa, deocamdata, toata documentatia a fost trimisa de Consiliul Concurentei la Bruxelles, pentru ca acolo se aproba ajutoarele de stat. Daca am primi si acesti bani, plus înca 9 miliarde de lei în regim de decontare, am putea sa terminam minimum de lucrari la Parcul Industrial si am putea sa dam în folosinta terenurile potentialilor investitori. Însa, va mai trebui sa gasim cumva o posibilitate de a construi si sediul administrativ al parcului, pentru ca aceasta cladire este foarte necesara. În ceea ce priveste asteptarile mele, referitoare la aceasta investitie, nu pot sa spun decât ca astept sa apara prima hala de productie pe acest amplasament. Avem o suprafata de teren vânduta unei firme italiene care va fabrica componente de telefonie mobila si care ar fi trebuit pusa la dispozitie în luna aprilie. Mai avem doua terenuri concesionate, prin hotarâri de consiliu, catre doua firme din Hunedoara. Una dintre acestea va începe, în 2006, construirea unei hale pentru confectii metalice, iar cealalta a finalizat deja construirea unei fabrici de betoane si îsi desfasoara deja activitatea, dupa ce a angajat vreo 15 persoane. Îmi doresc foarte mult sa apara cât mai repede primele constructii si hale de productie în Parcul Industrial, pentru ca, apoi, sunt sigur ca vor mai veni si alti investitori. Potentialul Parcului Industrial în ceea ce priveste locurile de munca ar fi, potrivit proiectului, de aproximativ 2000. De la începutul anului si pâna în prezent, aproximativ 75 la suta dintre hunedoreni si-au platit taxele si impozitele catre bugetul local, ceea ce reprezinta aproximativ 30 de miliarde de lei. Procentul de încasare ar fi mult mai mare, daca nu ar exista cele 11 miliarde de lei, datorii neachitate de ani de zile de unele persoane. În ceea ce priveste agentii economici, aici gradul de colectare a taxelor si impozitelor este de 76 la suta, pentru impozitul pe cladiri si terenuri si de 91 la suta, daca ne referim la impozitul pe mijloacele de transport. Totusi, si aici, suntem trasi în jos, ca sa spun asa, de marile firme din Hunedoara, care se afla în faliment si au datorii de zeci de miliarde de lei. Pot sa spun ca, în 2005, spre deosebire de anii trecuti, gradul de colectare a taxelor si impozitelor este foarte mare, ajungând la circa 90 la suta. Dupa cum stiti, pâna acum, la Salubritate au fost scoase la licitatie doua pachete de activitati, dintre cele trei, ultimul urmând sa fie scos la licitatie în curând, dupa aprobarea documentelor de catre consiliul local. Pentru pachetul de precolectare, colectare, transport si depozitare a deseurilor menajere, a fost desemnat drept câstigator firma Salub SA Ploiesti. Însa, ne-am lovit de un tarif scris gresit de catre ei în oferta, pe care ei nu mai vor sa-l practice, iar noi nu vrem ca el sa fie modificat. Acum, a ramas ca, pâna în 25 noiembrie, reprezentantii acestei firme sa vina sa încheie cu noi contractul, pe tariful pe care l-au scris, initial, chiar daca e gresit. E vorba de 1,3 RON/mcub comparativ cu 13 RON/mcub, cât sustin ei ca este, de fapt, tariful pe care îl vor practica si pe care l-au scris gresit în oferta. Daca nu vor accepta primul tarif, scris în oferta lor, atunci vom anula licitatia si vom organiza alta. Nu putem lua în considerare alt tarif. RAIL presteaza, acum, serviciile de salubritate, cu un tarif de 16 RON/mcub. Ei pot sa ne dea în judecata, daca vor. Vom merge cu ei în instanta, daca aici se va ajunge. În ceea ce priveste pachetul al doilea de servicii, cele pentru colectarea selectiva a deseurilor refolosibile, la începutul acestei saptamâni a avut loc a doua licitatie pentru concesionarea acestor servicii. La licitatie s-au prezentat doua firme, Proserv SA din Hunedoara si Salub SA Ploiesti, iar în urma evaluarii ofertelor, a fost desemnata drept câstigatoare societatea din Hunedoara. Pentru concesionarea serviciului de Transport al RAIL a avut loc vineri, 18 noiembrie, o noua licitatie, la care au participat patru firme, dintre care trei au fost neeligibile. Acestea au avut probleme cu autorizatiile, iar deoarece a ramas în cursa doar o singura firma, licitatia va fi reluata, pentru a treia oara. În primul rând, îmi pare rau ca nu am reusit sa fac nimic în ceea de priveste fondul de locuinte sociale. Am încercat sa rezolv aceasta problema, am avut o initiativa de reabilitare a blocului nr. 23 din Micro 5, de pe strada Muresului, însa acest proiect nu a fost acceptat de catre consiliul local. În acest moment, nu am nici un fel de solutie pentru multele familii din Hunedoara, care nu au nici un acoperis deasupra capului. Asta este cea mai mare problema. Vom încerca, anul viitor, sa reabilitam etajele trei si patru ale blocului G2 de pe strada Muresului. Acolo sunt ocupate deja parterul si etajele unu si doi, însa multe locuinte au fost deja distruse. Am o insatisfactie si legata de faptul ca s-au întârziat foarte mult si lucrarile la Parcul Industrial, din cauza faptului ca banii au venit cu târâita. Acesta este si motivul care ne-a împiedicat sa realizam toate investitiile pe care ni le-am propus, în acest an. În plus, nu am reusit sa gasesc nici o solutie pentru groapa de gunoi a orasului, care, de la 1 ianuarie 2006, trebuie închisa, pentru ca îi expira autorizatia de mediu. În acest moment, eu îmi pun speranta în punerea în functiune a celor doua gropi ecologice de la nivelul judetului Hunedoara, prin asocierea consiliului local al municipiului cu cele ale Devei, Simeriei sau Calanului. În rest, eu cred ca am reusit sa fac cam tot ce mi-am propus, si la capitolul strazi sau spatii comerciale, însa mai putin partea de gospodarire, salubritate si transport din oras, care sunt, totusi, demarate si în curs de rezolvare. |