Săptămana 24 – 30 noiembrie 2005, numărul 161

REPORTAJ

Apaprod, din bine, în mai bine




Un deziderat al vietii moderne este ca fiecare produs sa aiba caracteristici naturale si ecologice. Aceste cerinte sunt deja asigurate de societatea Apaprod Deva pentru serviciile oferite beneficiarilor sai. Pentru Apaprod Deva, calitatea nu este un element aleatoriu, ci rezultatul unei politici si unei structuri elaborate si dezvoltate pas cu pas pe parcursul perioadei de existenta a societatii, ce are la baza o structura careia îi este asigurata permanent soliditatea. Firma a fost înfiintata în urma cu patru ani si are ca obiectiv principal de activitate productia, transportarea si distribuirea apei potabile, precum si preluarea apelor menajere si evacuarea lor prin statiile de tratare. Populatia alimentata cu apa de catre societatea Apaprod Deva prin distributie directa si prin redistribuire este de aproximativ doua sute de mii de locuitori. Faptul ca apa „bruta” este preluata din Râul Mare Retezat face ca procesul de tratare a acesteia sa fie foarte usor, rezultatul fiind un produs cu o duritate foarte mica si cu putine impuritati, o apa care respecta acele calitati de a fi „incolora, inodora, insipida”.



Societatea Apaprod Deva a devenit operatorul regional care asigura productia, transportarea si distribuirea apei potabile, pe raza a opt comunitati locale mari, din judetul Hunedoara, printre care Deva, Hunedoara, Hateg, Calan, Simeria, Orastie si Brad. Societatea a fost înfiintata în luna iunie 2001 prin asocierea Consiliului Judetean Hunedoara cu alte consilii locale din judet, cu un capital subscris si varsat de o suta de milioane de lei si în care aproape 80 la suta din numarul actiunilor sunt detinute de Consiliul Judetean si câte doua procente de consiliile locale Sântamarie Orlea, Hateg, Calan, Bacia, Simeria, Bretea Româna, Ilia si Dobra, cu scopul de a administra bunurile, activitatile si serviciile aferente sistemului public de captare, tratare si transport al apei potabile pentru localitatile de pe Valea Streiului si Valea Muresului în interesul populatiei, având ca obiectiv principal de activitate gospodarirea resurselor de apa din sistemul regional Strei Mures. În prezent, societatea Apaprod Deva administreaza trei statii de epurare a apei, la Sântamarie Orlea, Hobita –Râu Barbat si Criscior.

Cea mai pura apa


Statia de tratare a apei de la Sântamarie Orlea face parte din sistemul public de captare, tratare si transport al apei potabile pentru localitatile de pe Valea Streiului si Valea Muresului. Statia a fost pusa în functiune în 1986; apa preluata din lacul Hidrocentralei Hateg pe Râul Mare priza Sântamarie Orlea este tratata în statie si transportata la beneficiar. Statia este situata pe malul stâng al Râului Mare, imediat în avalaj de baraj. Pentru a livra beneficiarilor sai un produs care sa le satisfaca pe deplin cerintele, anul acesta, pentru statia Sântamarie Orlea s-au alocat sume importante de bani cu scopul de a dubla capacitatea de tratare a apei, a amenaja si dota laboratorul chimic si bacteriologic cu aparatura de ultima generatie. Potrivit directorului general al societatii Apaprod Deva, Victor Arion, aici a fost schimbata instalatia de tratare a apei privind sulfatul de aluminiu si instalatiile de var, montându-se instalatii cu randament ridicat unde tractarea se face în mod automat în functie de parametrii apei brute. De asemenea, au fost înlocuite si filtrele cu nisip cuartos, instalatii care, potrivit directorului Apaprod Deva, nu au mai fost schimbate din anul 1987. „Daca la începutul anului 2005, functionam cu statia de alimentare apa cu o capacitate maxima a uzinei, astazi functionam cu o capacitate de 40 la suta. Toate aceste eforturi au dus la cresterea semnificativa a calitatii apei. Avem norocul ca apa noastra trece prin patru baraje, decantoare naturale. Este o apa de munte si de suprafata, lucru care îi ofera calitatea”, a declarat Victor Arion. Statia de tratare a apei de la Batiz a fost trecuta în conservare, urmând a fi repusa în functiune doar în perioade critice. Dupa spusele directorului Apaprod Deva, în prezent, la Batiz, functioneaza doar un laborator de prelevare a probelor pentru zona adiacenta conductei de aductiune.





Sisteme moderne prin ISPA si SAMTID


Societatea Apaprod gestioneaza proiectul ISPA de reabilitare a retelelor de apa din Deva si Hunedoara, aflat în derulare, program finantat partial de Europa Occidentala, cu credite nerambursabile de peste 50 de milioane de euro. De asemenea, Apaprod Deva a devenit si operatorul unic pentru un proiect similar, cu fonduri europene, SAMTID, program al Uniunii Europene destinat oraselor mici si mijlocii. De altfel, Apaprod este operatorul unic pentru toate sistemele de alimentare cu apa din orasele care cer finantare. Victor Arion a spus ca, în cadrul acestor proiecte, se doreste reabilitarea si retehnologizarea sistemelor de alimentare cu apa si canalizare si se vor construi doua statii de epurare. „Pe lânga aceste programe de finantare, comunitatile locale împreuna cu noi trebuie sa gaseasca si alta sursa, astfel încât tot sistemul de alimentare cu apa si canalizare sa fie reabilitat. Daca vrem sa intram în Uniunea Europeana, atât operatorul cât si beneficiarii trebuie sa învete sa respecte acest sistem public de servicii. Este vital pentru integrarea noastra în Uniunea Europeana sa stim sa pretuim cantitatea de apa consumata precum si cantitatea de apa pe care o evacuam”, a mai spus directorul Apaprod Deva. Prin programele de investitii se doreste ca serviciile publice de alimentare cu apa si canalizare sa fie realizate pentru consumatori la standardele europene de calitate.

Calitatea, sustinuta de angajati


Dezideratul societatii, de a asigura un produs calitativ superior, de a satisface cerintele consumatorilor si de a îmbunatati continuu sistemul de management al calitatii, a condus la masuri analitice si constructive pentru realizarea acestui obiectiv. Astfel, un colectiv de specialisti din cadrul societatii a elaborat un Manual al Calitatii, respectiv procedurile si procesele de realizare, monitorizare, management si de asigurare a resurselor. Astfel, în urma desfasurarii auditului la fata locului, societatea Apaprod Deva a fost certificata cu standardul ISO 9001. Stategia în domeniul calitatii a firmei Apaprod Deva este sustinuta de toti angajatii societatii, în numar de 807. Acestia sunt obligati sa respecte în munca lor metodele de lucru folosite pentru construirea, implementarea si mentinerea sistemului calitatii, proceduri care sunt specificate în Manualul Calitatii. Societatea Apaprod Deva, la ora actuala, are opt puncte de lucru si functioneaza pe departamente si compartimente în locul serviciilor si birourilor. Conform afirmatiilor directorului general, Victor Arion, angajatii firmei au sarcini si responsabilitati bine stabilite. „La noi, un maistru trebuie sa stie ca raspunde de calitatea retelei de la kilometrul 1 la kilometrul 2, nu mai mult. Dispunem de o fisa a postului clara si precisa pentru ca fiecare sa stie ce trebuie sa faca. Îmbunatatirea calitatii serviciilor oferite beneficiarilor nostri este responsabilitatea fiecarui angajat. Avem un plan de afaceri care, daca va fi respectat, va face ca operatorul sa fie profitabil si sa presteze servicii la nivel european”, încheie directorul Apaprod Deva.









Săptămana 24 – 30 noiembrie 2005, numărul 161