Săptămâna 26 ianuarie – 1 februarie 2006, numărul 169

REALITATEA HUNEDOREANA


Optimism de presedinte

de Ciprian Iancu

Mircea Molot, presedintele Consiliului Judetean Hunedoara, spune ca este optimist în ceea ce priveste o serie de proiecte de infrastructura programate pentru acest an în zona. Asta cu toate ca proiectele lansate sunt mai mult decât curajoase si deosebit de costisitoare.



Anul trecut, dupa certuri aprige cu colegii din conducere, Mircea Molot a reusit sa treaca prin Consiliul Judetean o hotarâre prin care a fost aprobat un parteneriat cu Asset Management System Bucuresti, societate reprezentata de controversatul om de afaceri Sever Muresan (condamnat în strainatate pentru frauda, înca judecat la noi pentru devalizarea Bancii Dacia Felix). Firma bucuresteana reprezinta în aceasta afacere grupul luxemburghez Fibelfin. Pe scurt, întelegerea este urmatoarea: Consiliul Judetean vrea aeroport la Saulesti (între Deva si Simeria), plus sosea modernizata între Hunedoara si Sântuhalm. Valoarea totala a investitiei pentru cele doua obiective este de aproximativ 40 de milioane de euro, din care bugetul judetului acopera 20 la suta, restul urmând sa fie asigurat de partenerul privat. În schimb, acesta va avea drept de exploatare a aeroportului vreme de 20 de ani. Cu toate ca mai sunt si acum voci care contesta oportunitatea cheltuirii a 800 de milioane de RON pe un aeroport, Mircea Molot insista pe idee, argumentând ca unul dintre motivele pentru care Hunedoara nu reuseste sa atraga multi investitori importanti este lipsa unui astfel de obiectiv. Tronsonul de sosea Hunedoara – Sântuhalm este cel mai important din judet deoarece leaga orasul care da numele judetului de resedinta, Deva. Aici 500 de milioane de lei noi sunt necesari pentru o investitie ce le va usura cu mult viata mai ales navetistilor.


Înca la stadiul de hârtii

Dupa cum declara Molot, construirea aeroporului de la Saulesti (între Deva si Simeria) si demararea lucrarilor de modernizare a soselei Hunedoara – Sântuhalm sunt înca la stadiul formalitatilor, cu toate ca cele doua proiecte au fost anuntate cu surle si trâmbite înca din toamna lui 2004. „Avem garantia partenerului strain depusa, iar acum suntem în faza obtinerii avizelor necesare pentru constructii. Sper ca-n prima jumatate a anului sa începem lucrarile atât la aeroport cât si la sosea. Tot pâna în iunie dorim sa înceapa lucrari de modernizare pe alte doua drumuri, cel spre cetatile dacice din Muntii Orastiei (investitie de 400 de milioane de RON - n.r.) si cel spre complexul Straja, din Masivul Vâlcan (care va costa 10 milioane de Euro - n.r.)”, adauga presedintele CJ Hunedoara.


Îndatorare publica pe doua decenii

Tot la stadiul de demersuri se afla si initiativa aceluiasi presedinte de consiliu judetean prin care se vor emite obligatiuni publice în valoare totala de 600 de milioane de lei noi. Banii vor fi folositi pentru a acoperi partile de investitie ce vor reveni Consiliului Judetean în cadrul proiectelor amintite: „Alta sursa de bani nu prea avem. Deocamdata suntem în negocieri cu bancile, pentru a o alege pe cea prin intermediul careia vom emite obligatiunile. Oricum emisiunile de obligatiuni vor fi facute etapizat în functie de momentul în care vom avea nevoie de bani si de sumele ce se vor impune”, adauga Mircea Molot. Initiativa a fost dezaprobata pâna si de consilierii PD, care au aratat ca astfel bugetul judetului va fi îndatorat pe 20 de ani. Totusi Molot ramâne la convingerea ca ceea ce vrea el este bine: „90 la suta dintre drumurile noastre sunt facute praf si daca nu bagam bani în infrastructura nu trebuie sa ne asteptam la investitori. În ceea ce priveste parteneriatul cu Fibelfin, tin sa precizez ca nu am nici cel mai mic motiv de îngrijorare. Încrederea reciproca este o parte importanta a unei astfel de colaborari. În plus, noi am negociat contractul în asa fel încât sa nu avem de pierdut daca proiectele tehnice nu se materializeaza”.





Săptămâna 26 ianuarie – 1 februarie 2006, numărul 169