Lipsa de elevi în scolile din mediul rural este o problema veche pe care autoritatile judetului Hunedoara nu au reusit sa o rezolve. Sporul negativ este cea mai importanta cauza a acestui fenomen, însa, cu toate ca sunt putini, nimeni nu le poate lua copiilor de la sate dreptul la educatie. În anul 2006, se pare ca autoritatile din domeniul învatamântului hunedorean au gasit o solutie pentru o mai mare eficienta si calitate a educatiei facuta în mediul rural, solutie concretizata într-un proiect care, deocamdata, îi multumeste doar pe cei care l-au întocmit. Planurile conducerii Inspectoratului Scolar al Judetului (ISJ) Hunedoara, începând cu anul scolar 2006-2007, se refera la reorganizarea retelei scolare din învatamântul preuniversitar si sunt aceleasi cu cele prevazute de Ministerul Educatiei si Cercetarii, într-o strategie nationala de îmbunatatire a calitatii învatamântului si diminuarea costurilor în acest domeniu.
Restructurarea scolilor de la sate va desfiinta mai multe unitati
Doar cinci, pentru început
Proiectul de reorganizare a învatamântului preuniversitar, întocmit de inspectorii scolari hunedoreni la începutul lunii ianuarie, este rezultatul unor studii efectuate anul trecut de ISJ. În urma acestui studiu, al carui subiect l-au reprezentat toate cele aproximativ 445 de unitati scolare din învatâmântul preuniversitar hunedorean, s-au depistat mai multe scoli, exclusiv din mediul rural, care au un numar de elevi situat sub normativele în vigoare, care sunt de o suta. În plus, inspectorii scolari au constatat ca, pe lânga lipsa de elevi, aceste unitati scolare se confrunta si cu dotari mai mult decât necorespunzatoare, infrastructura scolara deficitara si multe alte lipsuri. În plus, ca multimea de neajunsuri sa fie completa, putinii copii care vin aici cale de mai multi kilometri, învata carte de la profesori necalificati si netitularizati, fapt explicabil având în vedere ca mediul rural nu este atractiv deloc pentru dascalii posesori de calificare.
Din totalul celor circa 445 de unitati scolare preuniversitare din judetul Hunedoara, aproximativ 300 sunt situate în mediul rural, majoritatea fiind cu clasele I-IV, iar doar circa 50 cu învatamânt de opt clase. Potrivit lui Ioan Sterea, purtatorul de cuvânt al ISJ Hunedoara, în acest proiect de reorganizare a învatamântului preuniversitar hunedorean sunt cuprinse 36 de scoli din mediul rural, care au efective mai mici de 100 de elevi. Însa în septembrie 2006, data când este preconizata punerea în practica a proiectului, o restructurare într-o mai buna calitate si eficienta vor suferi doar cinci scoli generale hunedorene de la sate.
Mutati în centru de comuna
Planurile ISJ Hunedoara, prezentate conducerii judetului, luna trecuta, în cadrul unei sedinte de Comisie Consultativa, se refera la comasarea, începând cu anul scolar 2006-2007, a învatamântului gimnazial din cele cinci scoli aflate în sate mici, cu
cursurile din acelasi ciclu de învatamânt, desfasurate de unitatile scolare din centrele de comuna. Astfel, elevii din clasele V-VIII de la scoala generala din satul Dupapiatra vor veni, din luna septembrie, la scoala din comuna Buces. Acelasi lucru se va întâmpla si cu elevii de gimnaziu care învata în satele Clopotiva, Roscani, Râu Barbat, care, din luna septembrie, vor trebui sa faca naveta pentru a învata carte la scolile din Râu de Mori, Dobra si, respectiv, Pui. O situatie mai aparte se înregistreaza la scoala din Lapugiu de Sus, pe ai carei elevi din clasele V-VIII, conducerea ISJ Hunedoara vrea sa-i mute, din toamna, la scoala din satul Ohaba, nicidecum în cea din Lapugiu de Jos, localitatea centru de comuna. „La scolile care intra în reorganizare învata foarte putini copii, fiind sub o suta de elevi la fiecare, iar cei din ciclul gimnazial sunt aproximativ 20 sau chiar mai putini. Deci, nu este viabil un astfel de învatamânt, având în vedere faptul ca majoritatea cursurilor de aici se desfasoara simultan pentru mai multe clase, iar copiii nu asimileaza materia asa cum ar face-o un elev de la o scoala mai mare, unde profesorul preda doar pentru clasa lui. Prin acest program de reorganizare ne gândim în primul rând la o eficienta a actului de învatamânt, dar si la cresterea posibilitatii ca acesti elevi din mediul rural sa aiba acces la educatia de nivel superior, oferita de un liceu si chiar o facultate”, a afirmat Ioan Sterea.
Plan cu multe necesitati
Acesta mai spune ca mutarea de la o scoala la alta va afecta un numar de maximum o suta de elevi, având în vedere faptul ca, în ciclul gimnazial din cele cinci scoli incluse în program, învata cam 60 de copii. Învatamântul primar se va desfasura în continuare în aceste scoli, pentru ca, desi si în clasele I-IV învata câte zece elevi, în total, mutarea acestora este mult mai dificila, având în vedere vârsta micutilor. La prima vedere, planurile ISJ Hunedoara sunt laudabile, însa acest proiect trebuie privit nu numai în ansamblul sau, ci trebuie luate în calcul si necesitatile punerii lui în practica. În primul rând, deplasarea copiilor de la o scoala la alta impune existenta a cel putin unui mijloc de transport, acesta fiind unul dintre lucrurile care trebuie puse la punct înca de la început.
Sterea sustine ca, în acest moment, ISJ Hunedoara a pus la dispozitia primariilor din judet sapte mijloace de transport, reprezentate prin masini ARO, carora le-a fost marit numarul de locuri de la sapte pâna la 15, însa acestea sunt insuficiente pentru nevoile comunitatilor. „Pentru programul de reorganizare vom pune la dispozitie si alte vehicule, în special microbuze, pentru ca altfel nici nu se poate pune problema navetei copiilor. Vom solicita ministerului de resort sa ne puna la dispozitie cel putin cinci astfel de masini. În plus, toate scolile din localitatile unde vor fi mutati copiii vor fi reparate, modernizate, dotate cu biblioteci, asa cum au toate unitatile scolare mai mari si cum cer normele în vigoare. Toate acestea vor fi rezolvate pâna în luna septembrie, când va fi demarat proiectul de reorganizare”, a declarat purtatorul de cuvânt al ISJ Hunedoara.
Autoritatile vor rezultate mai bune de la învatamântul rural
Unii pro...
Intentiile mai marilor peste învatamântul hunedorean nu au ramas fara reactie în rândul primarilor din comunele care vor fi incluse în proiectul ISJ. O întâlnire între acestia si conducerea inspectoratului a fost mediata de prefectul Cristian Vladu luna trecuta. Primarii au intuit cam ce vrea ISJ si care ar fi problemele care vor aparea pe parcurs, iar parerile lor sunt împartite.
Consiliul Local Dobra a aprobat o hotarâre prin care este de acord cu mutarea elevilor de gimnaziu din Roscani la scoala din centrul de comuna, având în vedere ca asa s-ar crea, la Dobra, o unitate scolara mai puternica, în care elevii vor învata carte de la dascali calificati. „Mi se pare o idee foarte buna si noi o îmbratisam. Daca vom avea mijloace de transport pentru naveta copiilor, lucrurile se vor desfasura foarte bine si în favoarea elevilor. Am discutat si cu parintii, iar majoritatea au fost de acord cu mutarea, desi la început s-au speriat când
si-au dat seama ca distanta pe care o vor parcurge copiii va fi mai mare. În plus, în viitor, la Dobra, se va construi si un internat, asa ca naveta fi va facuta doar la sfârsitul saptamânii”, a afirmat Eugenia Lazar, viceprimarul comunei Dobra.
Împotriva cursurilor simultane, în care copiii nu învata prea multe, este conducerea Primariei Buces. Viceprimarul Viorel Vulturar, fost profesor, sustine ca nu poate fi vorba de calitate într-o scoala în care ciclul gimnazial numara mai putin de 20 de elevi, în toate cele patru clase, asa cum se prezinta situatia la scoala din Dupapiatra. „Mutarea aceasta nu este o situatie foarte placuta pentru elevi, având în vedere distanta de câtiva kilometri pe care trebuie sa o parcurga pentru a ajunge la scoala. Si asa, multi dintre ei veneau la Dupapiatra din alte sate. Însa parintii au fost de acord. La fel si consilierii. Îmi aduc aminte de anul 1962, când am fost diriginte la o clasa de la scoala din Dupapiatra si aveam 49 de elevi. Ce vremuri!”, a mai spus viceprimarul comunei Buces.
... altii contra
Radical diferita este opinia primarilor comunelor Lapugiu de Jos si Pui, referitoare la proiectul ISJ Hunedoara. Lipsa mijloacelor de transport, numarul mare de kilometri care-i desparte pe elevi de scoala, dar si refuzul autoritatilor locale de a renunta la clasele V-VIII din satele Lapugiu de Sus si Râu Barbat, sunt numai câteva dintre motivele care au dus la respingerea planurilor inspectoratului de catre consiliile locale ale celor doua comune. „Nu sunt de acord cu aceasta masura si nici parintii elevilor nu vor sa-si mute copiii la alta scoala. Noi avem în comuna patru trasee pe care ar trebui sa le parcurga elevii pentru a merge la scoala si nu ne va ajunge doar un microbuz pentru transport. În plus, multi dintre cei 80 de elevi din Râu Barbat si satul Ponor nu vor sa mearga la scoala din Pui din cauza unor profesori”, a afirmat Victor Stoica, primarul comunei Pui.
Contra reorganizarii a votat si Consiliul Local Lapugiu de Jos, mai ales având în vedere faptul ca ISJ Hunedoara nu va implica în acest proces, ca unitate scolara primitoare, scoala generala din aceasta localitate, ci pe cea din satul apartinator Ohaba. Aici vor trebui sa se mute, din luna septembrie, elevii de gimnaziu care învata la scoala din Lapugiu de Sus. „Vrem sa fie mentinut ciclul gimnazial de la scoala din Lapugiu de Sus, pentru ca acolo sunt destul de multi copii, desi majoritatea sunt pocaiti. De ce sa-i mutam la Ohaba? E o distanta de zece kilometri aproape. Si asa sunt o gramada de elevi care merg zilnic pe jos sau cu trenul cam trei kilometri, pentru a veni la scoala din Ohaba. De ce sa-i mai mutam si pe cei din Lapugiu de Sus?”, a afirmat primarul comunei, Iosif Pogan. Acesta reclama si povara financiara pe care va trebui sa o suporte Primaria Lapugiu de Jos, în ceea ce priveste costurile combustibilului pentru microbuzul care îi va transporta pe elevi la scoala din Ohaba.