Publicarea mai multor caricaturi īnfatisāndu-l pe profetul Mahomed īn varii situatii a aprins lumea musulmana, hranind cu spor spiritele anti-occidentale. Totul a īnceput īn Danemarca, acolo unde un ziar destul de cunoscut a pus īn pagina 12 desene care-l ironizau pe Mahomed. Dar asta, se īntāmpla īn luna septembrie. Īntre timp, mai multe publicatii din Europa au raspāndit caricaturile, un grup de clerici musulmani din Danemarca au purces la drum, sesizāndu-si omologii din statele arabe, iar īn aceste conditii aprinderea fitilului nu a mai reprezentat decāt o chestiune de timp. Sesizānd potentialul de degenerare a lucrurilor, oficialii guvernului de la Copenhaga, īn frunte cu primul ministru, s-au pendulat disperati prin fata camerelor de luat vederi, cerānd scuze din partea statului si mustrānd demersul publicatiei de la care a īnceput totul. Regretele au sosit si dinspre redactia īmpricinata, īnsa nici justificarea nu a fost trecuta sub tacere: libertatea de exprimare prevaleaza neconditionat asupra oricaror sensibilitati, de orice fel de natura. Asa cum o indica peisajul ultimelor zile, eforturile de dezamorsare a crizei au fost lipsite de randament. Ambasada daneza din Beirut a fost incendiata de multimi furioase coborāte īn strada, manifestatiile violente s-au extins cu repeziciune si īn alte tari, iar ciocnirile violente cu fortele de ordine au produs deja primii morti.
Peste toate acestea, o atmosfera de ura care rabufneste frenetic din pancardele afisate si lozincile strigate de masele de protestatari. Dintre mesaje, unele socheaza mai mult decāt altele. Iar pentru crestinii din lumea libera, „Freedom, go to hell!” (īn lb. rom., „Libertate mergi īn Iad!” n.r.) este unul cāt se poate de semnificativ īn acest sens.
Musulmanii au asteptat un motv pentru escaladarea violentelor īn īntreaga lume
De ce s-a ajuns aici
Crestinii din statele democratice sunt uimiti de violenta cu care s-a produs si viteza cu care s-a reprodus reactia opiniei publice musulmane īn urma publicarii caricaturilor daneze. Īn fond si la urma urmei, se spune, reprezentarile īn speta nu ar fi nimic altceva decāt niste desene banale, īnsemnari nevinovate, produsul, deopotriva al unei perceptii īnmagazinate de autorul lor si efectul libertatii de expresie garantata de Constitutiile moderne. Se mai invoca, totodata, legitimitatea conferita de un anumit fel de a fi, cultivat si īntretinut de o cultura liberala si emancipata, numita democratica si occidentala. Una īn care, religia si simbolurile sale nu sunt deloc crutate, devenind si ele subiectele derizoriului si bascaliei. Astfel ca, nu putine sunt argumentele «pro-caricaturi» care aduc aminte de situatii concrete īn care religia crestina a fost luata peste picior de crestinii īnsisi, simbolurile i-au fost «maltratate», īnsa vehementa contra-reactiilor nu a depasit niciodata limitele «bunului simt».
Ciocnire cap īn cap
Īn linii mari, argumentele cu pricina stau īn picioare. Ce ne facem, īnsa, daca termenii de comparatie lipsesc, īn acest caz, cu desavārsire? Caci, diferentele dintre cele doua religii sunt imense. Iar modurile de raportare la ele ale practicantilor din cele doua tabere sunt cu atāt mai lipsite de numitor comun. Īn cazul musulmanului de rānd, liberul arbitru īsi face doar cu exceptie jocul īn ce priveste rigoarea «pregatirii» religioase si a asimilarii cutumelor sale. Credinta este inoculata odata cu primii pasi, iar simbolurile sunt īncarcate cu semnificatii puternice. Frapanta prin caracterul sacrificial pe care īl implica si tributurile pe care le solicita individului, religia islamica reprezinta deopotriva o cultura, un mod de a fi si se substituie, de multe ori, politicii, impunāndu-si rigid cutumele īn stilul de viata al credinciosilor. Orice gest produce efecte, iar profanarea este usor de sesizat si aspru pedepsita.
"Banalitati" jignitoare
Privite din perspectiva musulmana, caricaturile din Danemarca au atins tocmai acest punct sensibil: au profanat. Si au facut-o īn doua rānduri: o data, prin reprezentarea lui Mahomed, al carui chip este interzis de a fi īnfatisat de muritori, īn al doilea rānd, prin tragerea desenelor spre derizoriu, normal, ca īn orice caricatura. Prezentate sub acest unghi, „banalele” caricaturi i-au jignit profund pe fiecare musulman īn parte si pe toti la un loc. Asta, īn conditiile īn care mentalitatea care īi defineste nu lasa loc de echivoc si nu permite luarea īn derādere a unui atare subiect. Suntem diferiti si privim diferit. Dialogul devine cu atāt mai dificil, iar fantoma rupturii pāndeste īn fiecare ungher. Astfel, un gest cāt se poate de digerabil īntr-o parte se poate transforma rapid īntr-o ghiulea trimisa īn directia celeilalte parti. Ulterior, ghiuleaua cu pricina īsi schimba directia, iar jocul nevinovat cu focul ia amploarea unei puneri īn scena tot mai impredictibile.
Dualitatea liderilor islamici si ignoranta occidentalilor
Pretuit īn Europa, ocrotit si garantat prin lege, dreptul liber la exprimare este privit cu dispret de multimile furioase din cealalta parte a lumii. Īnsa dispretul porneste de sus, de la īnaltii clerici, ale caror eruditie si credinta sunt dincolo de orice fel de dubiu. Intervine, īnsa, īn schema un paradox care nu poate fi ignorat. Nu rare sunt cazurile īn care clericii, deranjati acum de caricaturile stupide raspāndite de presa europeana, au fost scoliti exact īn tarile cu traditie liberala, īn statele occidentale īn care au beneficiat de binefacerile exprimarii lipsite de cenzura, au alcatuit guverne īn exil, au dus dizidenta fata de puterile autocrate instaurate vremelnic īn tarile de origine, dupa care, atunci cānd momentul a fost favorabil, au revenit pe pamānturile de bastina. Si-au radicalizat din nou opiniile si au deschis rafuiala cu fostele tari de adoptie. Fenomenul exista, iar tensiunile nu īnceteaza sa se ramifice si sa se accentueze.
Data fiind o atare situatie, pentru multi dintre crestinii care asista, astazi, la scenele petrecute īn Liban, Afganistan, Tailanda etc, ceea ce se īntāmpla īsi gaseste cu greu explicatie. Iar evenimentele din ultimele zile reprezinta doar un episod dintr-un mai lung serial. Dualitatea dovedita de unii dintre liderii religiosi ai Islamului īngreuneaza dialogul inter-cultural si inter-religios. Frenetismul cu care acestia īsi exprima parerile contrare si masele de oameni antrenati īn joc blocheaza, uneori, satisfacerea minimelor exigente specifice īnchegarii unei comunicari dezinhibate.
Din pacate, astfel de elemente se adauga unei superficialitati realmente existente cu care democratiile trateaza īn general traditia si cultura islamica. Combinate, aceste ingrediente alcatuiesc reteta perfecta a «gazului» care, adaugat unei flacarui, īnteteste focul.
O pāine de māncat pentru teroristi
Suntem īn 2006, iar focul a ajuns deja sa pārjoleasca. Scena internationala este, oricum, inflamata, iar speculantii existenti pe piata jubileaza īn acest moment. Cu siguranta ca organizatiile teroriste islamiste īsi freaca māinile vazānd ca primesc ajutor pentru dezbinarea celor doua lumi din partea unor desene aruncate īn public cu aceeasi seninatate cu care sugarul gāngureste si se agita privind lumea fara sa īnteleaga o iota ce se petrece īn jur. Odata pornit, tavalugul caricaturilor are toate sansele sa fie īntretinut si exacerbat de radicalii islamisti interesati ca starea de haos sa prinda radacini. Asta, īn conditiile īn care singura ratiune de a fi a unor asemenea organizatii este exact ceea ce se īntāmpla īn acest moment īn statele īn care s-a intensificat „jihadul caricaturilor”.