Dispute pe taxa de drum judeţean

Articolul a fost vizualizat de 1,683 ori

Discuţii aprinse pe marginea taxei de transport pe drumurile judeţene. Conducerea Consiliul Judeţean a chemat marţi la dezbatere transportatorii nemulţumiţi de introducerea unor taxe speciale de utilizare a drumurilor judeţene şi a unor amenzi pentru cei care depăşesc greutatea admisă de lege. Iniţiativa CJ vine după ce, mai ales în ultimii doi ani, drumuri judeţene (unele recent modernizate cu cheltuieli mari) au fost distruse de camioane cu încărcături situate mult peste limita legală.
Transportatorii spun însă că taxele pentru drumurile judeţene sunt prea mari şi vor afecta grav agenţii economici din judeţ, în timp ce autorităţile arată cu degetul către drumurile distruse de traficul greu.
masina supraincarcataÎntrunirea a debutat furtunos, iar asociaţiile naţionale ale transportatorilor au anunţat de la început că au de gând să conteste noile taxe în instanţă. “Am făcut, împreună cu Uniunea Naţională a Transportatorilor, adrese către dumneavoastră, în care ne arătam dorinţa de a discuta despre aceste taxe şi unele probleme pe care le găsim total neadecvate, avem mai multe puncte divergente faţă de hotărârea 121 şi ca motivaţie şi ca implementare. Credem că produce un grav prejudiciu transportatorilor, de asta vrem să găsim înţelegere din partea dumneavoastră şi să ajungem într-un final să fie revocată”, a anunţat Mayer Siegfried, secretar general al Confederaţiei Nationale Rutiere, completat de colega sa Lorena Sandu, de la Uniunea Naţională a Transportatorilor: “Din păcate, noi nu am ştiut că hotărârea era în dezbatere publică, pentru că site-ul este întortocheat şi nu s-a făcut publicitate. (…) Sunt nişte probleme cu aceşti bani, pentru că nu puteţi să puneţi o taxă de pe o zi pe alta şi să spuneţi: începând de mâine plătiţi o taxă care este de 12 ori mai mare decât rovigneta, în condiţiile în care drumurile judeţene din Hunedoara sunt de vreo 1.300 de kilometri. Nu aveţi un studiu ce veţi face cu aceşti bani, şi ar fi trebuit să ziceţi «Dom’le, se va încasa atât şi, din atât, se vor face următoarele drumuri». Hotărârea încalcă normele europene, iar taxa este nejustificat de mare. Pornind de la 5,5 tone este o taxă anticoncurenţială, uitaţi de restul transportului comercial între 3 şi 5,5 tone şi taxa trebuia aplicată la toţi transportatorii. Dacă ne luaţi banii şi modernizaţi drumul, la ce calitate se face? Vor avea şi pistă pentru biciclişti? Unul alternativ şi pentru pietoni? În plus, există neclarităţi în acte, ar trebui ca taxa să poată fi achitată undeva 24 de ore din 24, în toate monedele şi cu mai multe modalităţi de plată, cash sau cu card bancar”.

Reclamă majorări de costuri

Transportatorii spun că, dacă până acum un transport de ciment Chişcădaga –Arad costa 500 de lei plus TVA, acum se adaugă o taxă de 1.000 de lei, chiar dacă maşina face un singur transport pe lună, pentru că taxa se poate plăti minimum pentru 15 zile, nu se poate plăti pentru o singură zi. Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Tiberiu Balint spune că este treaba instituţiei să ia în calcul distrugerile făcute pe drumurile judeţene de cei cu maşini cu sarcina maximă depăşită: “Gândiţi-vă numai că doar stratul de uzură pentru un kilometru de drum costă trei miliarde de lei vechi. Noi aici discutăm regulament în general, nu punctual nivelul taxelor şi de probleme de ordin legal. Nu vreau să înţeleg din discuţii că transportatorii nu vor să respecte legea care le interzice să transporte încărcături mai mari de 40 de tone pe drumuri judeţene şi noi am găsit o maşină cu peste 70 de tone. De fapt, regulamentul ne-a fost solicitat chiar de transportatori care, confruntaţi cu prevederile Ordonanţei de Guvern nr. 43, cu amenzi exorbitante, ne-au cerut să intervenim, să avem taxe mai blânde în cazul în care depăşesc greutatea”. Zeci de transportatori sau reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale din domeniu şi-au prezentat punctele de vedere. Oamenii spun că nu au aflat decât târziu de hotărârea Consiliului Judeţean şi că introducerea de noi taxe le aduce grave prejudicii. Au spus-o cu tonul ridicat, precum Mirel Sporea, de la APTE 2002: “Trebuia să faceţi această dezbatere înainte de aplicare, nu discutăm acum când deja este în vigoare. Să înţelegem şi noi că ne-aţi făcut atâta morală încât îmi vine să ies afară să mă bat singur. Noi nu suntem prietenii dumneavoastră. Noi vă spunem aşa – transportatorii au foarte mulţi bani, nu vor să-i dea. Nu vor să-i dea la orice autoritate locală care s-a trezit seara. Vă spun că asta este o hotărâre făcută pe picior, cum faceţi mulţi în ţara asta cu toate lucrurile astea. Cine ar trebui să dea bani pentru drumurile judeţene… înţeleg că primăriile încasează impozite şi nu vă dau nimic, statul încasează rovigneta şi dumneavoastră nu primiţi bani de la Guvern”.

Hotărârea va fi parţial modificată

Numai că transportatorii nu vor să renunţe la poziţia lor şi chiar au anunţat autorităţile că vor avertiza firmele să “ocolească” judeţul, caz în care agenţii economici ar fi extrem de afectaţi. La întâlnire, au participat şi societăţi comerciale importante din judeţ. “Vorbeaţi adineauri despre cuantumul acestei taxe, în opinia mea este foarte mare şi afectează fundamental aceste capacităţi de producţie care aduc venituri la bugetul de stat, care ar fi normal să ajungă şi la judeţ. Masa maximă admisă cuprinsă între 7,5 şi 10 tone are o taxă pe un an de zile de 25 de mii de lei, este foarte mare şi pot să vă explic că un camion nu îţi poate aduce pe an un câştig mai mare de 50.000 de lei, cu toate calculele făcute”, spune omul de afaceri Silvan Toma. Marii producători din judeţ susţin că decizia de a taxa maşinile care depăsesc 40 de tone îi afectează şi se tem că vor pierde mulţi clienţi care îşi vor reorienta comenzile: “Orice taxă suplimentară afectează costurile producătorului în sensul că poate să devină necompetitiv în ceea ce înseamnă competiţie”, a declarat şi Mircea Bobora, director la Carpatcement Chişcădaga. De cealaltă parte, şefii CJ spun că banii vor fi folosiţi pentru modernizarea drumurilor, iar taxele se aplică celor care vor să încarce maşinile mai mult decât prevede legislaţia: “Vrem ca dezbaterea să fie constructivă, să reflecte eventualele imperfecţiuni ale regulamentului de transport pe drumurile judeţene. Am primit unele puncte de vedere de la câteva asociaţii profesionale, care arată că sunt interesate, deşi o parte dintre aspectele sesizate acolo sunt îndreptăţite, altele mai puţin sau poate părerea noastră este subiectivă”, spune Tiberiu Balint. Autorităţile judeţene au solicitat în scris nemulţumirile lor şi spun că vor ţine cont de punctele de vedere ale transportatorilor. Şefii instituţiei afirmă că vor să aducă îmbunătăţiri regulamentului care introduce taxe suplimentare şi vor propune modificări ale hotărârii în viitoarea sedinţă a Consiliului Judeţean.

About Laura Oană