“Peer mediation”, noua strategie antiviolenţă în şcoli

Articolul a fost vizualizat de 1,308 ori

Specialiştii Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Hunedoara au pus la punct un proiect menit să combată, dar şi să prevină apariţia fenomenelor de violenţă în şcoli. Acesta este bazat pe un concept inovator, numit „peer mediation”, care îi implică nu numai pe profesori, ci şi pe elevi.

Violenţa în şcoli este un fenomen care scade în intensitate, dar nu dispare

Violenţa în şcoli este un fenomen care scade în intensitate, dar nu dispare

În proiect vor fi implicaţi aproape 70 de profesori şi 200 de elevi voluntari, de gimnaziu şi de liceu. „Beneficiarii direcţi vor fi elevii mediatori, precum şi colegii lor, elevi care vor fi ajutaţi să iasă din eventualele conflicte sau vor fi observatori ai medierii de conflicte. Beneficiarul indirect va fi comunitatea şcolară care, în urma acestui demers, estimăm că va înregistra mai puţine cazuri de conflicte între elevi”, menţionează responsabila din cadrul Serviciului proiecte, al CJRAE, profesoara Clara Ianachis. Proiectul presupune constituirea unor echipe de elevi voluntari, formate din cel puţin doi şi cel mult şase elevi şi un cadru didactic coordonator. Echipa de peer mediation se deosebeşte de alte tipuri de grupuri de mediere a conflictelor, prin faptul că mediatorii sunt chiar elevi şi intervin în conflicte generate de egalii lor („peer” înseamnă „egal” în limba engleză).

De la austeritate, la democraţie

Specialiştii din cadrul CJRAE spun că măsuri de prevenire sau combatere a violenţei în şcoală au mai existat, unele s-au remarcat prin austeritate, altele prin exersarea democraţiei. Dacă primele erau des utilizate în trecut, astăzi primează cele prin care tânărul devine din ce în ce mai conştient de drepturile pe care le dobândeşte atât în şcoală, cât şi în societate, în general. Cu toate acestea, psihologii şi dascălii spun că nu se poate vorbi de o eradicare a violenţei în mediul şcolar. „Astăzi, când vorbim de violenţă ne referim la toate aspectele ei: de la formele fizice până la cele de natură psihică şi emoţională. Cauzele manifestărilor violente în şcoală sunt multiple şi nu ţin numai de factorii educaţionali. O modalitate aparte de combatere şi nu în ultimul rând, de prevenire a violenţei şcolare este medierea conflictelor. Dar şi în această situaţie, s-a constatat că mult mai eficient este ca această mediere să fie exersată de către mediatori care au aceeaşi vârstă şi statut. Astfel, s-a născut ideea de peer mediation în şcoală”, adaugă reprecentanta CJRAE, Clara Ianachis.

Specialiştii anticonflict vor fi voluntari

Specialiştii din cadrul Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Hunedoara, spun că rolul echipelor de „peer mediation”, este acela de a interveni ori de câte ori în clasă sau în şcoală va izbucni un conflict între colegi, pentru a ameliora sau anihila conflictul. Elevii care participă la acţiuni de mediere intervin în cadrul colectivului de elevi ai clasei din care fac parte, ei fiind cei care-şi cunosc cel mai bine colegii, dar şi între colegii de clasă şi elevi ai altei clase din şcoală. Intervenţia echipelor „anticonflict” se va face într-un spaţiu dinainte stabilit. Profesorii, formaţi pe parcursul săptămânilor trecute pentru medierea de conflicte, vor implementa acest proiect în şcoalile în care lucrează prin organizarea de întâlniri de lucru, în care vor informa, la rândul lor, diriginţii şi elevii în privinţa etapelor de desfăşurare a proiectului. Aceiaşi profesori formează la elevii voluntari, chiar în aceste zile, abilităţi de utilizare a unor tehnici de mediere a conflictelor. Înscrierea elevilor în echipe este voluntară. Fiecare echipă va avea drept coordonator un profesor din şcoala respectivă.

Datele vor sta la baza altor strategii

Datele legate de intervenţiile echipelor anti-conflict vor fi centralizate la nivel de clasă, iar apoi transmise specialiştilor de la Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Hunedoara. „Proiectul se va finaliza cu centralizarea de către CJRAE Hunedoara a datelor ce rezultă din întreaga activitate de mediere, la nivel de judeţ. Aceste date vor putea oferi mai multe informaţii despre tipul de conflicte ce au loc în mediul şcolar, despre modalităţile eficiente sau ineficiente de intervenţie şi mai ales va constitui o bază de date de la care se poate pleca în implementarea altor intervenţii, mai eficace, în mediul şcolar pentru toţi participanţii la educaţie”, mai spune responsabila din cadrul Serviciului proiecte, al CJRAE, profesoara Clara Ianachis. La prima ediţie a proiectului, care a avut loc în anul şcolar 2013- 2014, au fost împiedicaţi să ia parte la naşterea unui conflict sau au fost ajutaţi să iasă din el de cele 44 de echipe de mediatori, peste 100 de elevi. Psihologii spun că principalele cauze, dar şi efecte ale conflictelor sunt agresiunile verbale şi instigarea la conflict, bătăile, degradarea materialelelor şcolare, lipsa de respect faţă de profesor şi refuzul de a comunica. Iar pentru că o parte dintre elevii şi cadrele didactice nu au reuşit să finalizeze acţiunile de mediere, din cauza comlexităţii situaţiilor, a lipsei de experienţă şi a alegerii necorespunzătoare a elevilor mediatori (alegeri care nu s-au bazat în mod obiectiv pe capacitatea elevilor de a media conflicte), a fost introdusă în proiect şi o etapă de formare a cadrelor didactice.

About Ada Beraru