Spre Sarmizegetusa Regia şi Mănăstirea Prislop. Drumurile pe care hunedorenii vor putea conta în 2016

Articolul a fost vizualizat de 2,087 ori

Două dintre cele mai importante obiective turistice ale judeţului Hunedoara, Mănăstirea Prislop şi Sarmizegetusa Regia, vor putea fi vizitate pe drumuri moderne în 2016. Pe lista investiţiilor prioritare din acest an se află mai multe sectoare rutiere. 

sarmizegetusa regia decembrie 2015 (183)Drumul Judeţean 705 A Costeşti – Sarmizegetusa Regia a fost considerat unul dintre proiectele importante de infrastructură derulate în ultimii ani în judeţul Hunedoara. Lucrările la tronsonul rutier de 18 kilometri au început în luna august a anului trecut. Proiectul de modernizare a DJ 705 A a fost finanţat din fonduri de la Uniunea Europeană, prin Programul Operaţional Regional 2007 – 2013 şi a avut ca termen de finalizare luna decembrie a anului 2015. În 21 decembrie 2015 a fost deschis traficului rutier doar un sector de 14 kilometri al şoselei, între Costeşti şi zona de la poalele Sarmizegetusei Regia. Până la 1 mai 2016, potrivit preşedintelui Consiliului Judeţean Hunedoara, Adrian David, proiectul va fi finalizat, iar turiştii care vor dori să viziteze parcul arheologic vor circula pe o şosea modernă, în care s-au investit circa 18 milioane de lei. Reprezentanţii administraţiei monumentului UNESCO preconizează că numărul turiştilor care vor urca la Sarmizegetusa Regia o dată cu redeschiderea tronsonului rutier va creşte semnificativ. Fenomenul ar putea deveni chiar o problemă, din cauza insuficienţei locurilor de parcare pentru autocare, din vecinătatea aşezării dacice.

Drumul spre Prislop, finalizat în 2016

Tot în 2016, dar mai târziu de primăvara acestui an, ar putea fi inaugurat proiectul de moder­nizare a drumului judeţean Silvaş – Mănăstirea Prislop, a precizat recent Adrian David, preşedintele Consiliului Judeţean Hunedoara. Lucrările au demarat în toamna anului 2015, iar valoarea investiţiei depăşeşte opt milioane de lei. Şapte kilometri ai drumului judeţean vor fi modernizaţi. La finalul proiectului, traficul între Silvaşul de Jos şi Mânăstirea Prislop se va desfăşura pe o şosea cu o lăţime minimă de şase metri. Pe o porţiune de un kilometru, drumul va avea o bandă suplimentară destinată traficului greu, astfel încât lăţimea drumului va fi de nouă metri. Pentru evitarea blocajelor în trafic, în localitatea Silvaşul de Jos au fost proiectate două porţiuni de drum cu circulaţie în sens unic. În perioada verii, zeci de mii de pelerini ajung săptămânal la mănăstirea unde a fost înmormântat marele duhovnic Arsenie Boca.

Culoarul Mureşului şi DJ 687

În timp ce drumurile spre Sarmizegetusa Regia şi Mănăstirea Prislop se află în şantier şi prezintă certitudini privind rea­lizarea investiţiilor, alte două drumuri judeţene se află pe lista investiţiilor prioritare pentru care Consiliul Judeţean Hunedoara va accesa finanţare în cadrul axei prioritare 6 – Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională a POR 2014 – 2020. Primul dintre cele două proiecte se referă la modernizarea Culoarului de trafic Mureş Nord, care va cuprinde reabilitarea DJ 706 A Ilia – Brănişca – Păuliş, reabili­tarea drumului Lunca – Băiţa – Vălişoara, reabilitarea DJ 761 Şoimuş – Certejul de Sus – Geoagiu Băi, reabilitarea DJ 107A de la limita judeţului Alba – Geoagiu – Bobâlna – Chimindia – Bârsău, reabilitarea DJ 705 Geoagiu – Almaşu Mic de Munte – limita judeţului Alba şi reabilitarea DJ 705 Geoagiu – Geoagiu Băi. Valoarea totală a proiectului a fost estimată la circa 30 de milioane de euro.

Al doilea proiect prioritar este modernizarea şoselei Sântuhalm (Deva) – Hunedoara – Călan, estimat la 13,5 milioane de euro. Proiectul iniţial prevedea lărgirea drumului pe câte două benzi pe sens pe toată lungimea sa, de aproximativ 30 de kilometri, la care se adaugă un acostament de 75 de centimetri. În luna decembrie a anului trecut au fost fina­li­zate lucrările de modernizare a sectorului de 2,3 kilometri de şosea, din DJ 687, de la ieşirea din municipiul Hunedoara spre Deva. Proiectul a fost realizat de administraţia locală din Hunedoara, cu fonduri de la Uniunea Europeană, accesate prin Programul Operaţional Regional 2007 – 2013.

Drumul Naţional 76 Deva – Brad, mai accesibil în 2016

IMG_0069În primăvara anului 2014 au demarat lucrările de moderni­zare a DN 76, iar pe tronsonul Deva – Brad proiectul a ajuns aproape de final. Pe parcursul derulării investiţiei au avut loc întârzieri, iar localnicii din satele tranzitate de tronsonul rutier s-au plâns de disconfortul creat de lucrări. Chiar dacă rea­bilitarea celor 36 de kilometri ai şoselei dintre cele două municipiii nu va fi finalizată în acest an, în prezent şoferii care circulă pe DN 76 se pot bucura de reducerea timpului de călătorie între Deva şi Brad.
Un alt proiect de infrastructură rutieră care va ajunge la final în 2016 este modernizarea Drumului Naţional 66 între Petroşani şi Bumbeşti – Jiu (Defileul Jiului). Pe tronsonul de 30 de kilometri au loc lucrări de modernizare a şoselei efectuate în cadrul unui proiect demarat în 2012 de Ministerul Transporturilor. Proiectul finanţat de statul român avea o valoare estimată iniţial la 150 de milioane de lei. Derularea lucrărilor a întârziat, iar pe parcursul anului trecut Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, la cererea firmelor care reabi­litează şoseaua, a decis impunerea unor restricţii pentru ca drumarii să îşi poată derula activitatea.

Incertitudinile autostrăzii

autostrada deva ilia (11)Zilele trecute, primele lucrări din 2016 pe lotul IV al viitoarei autostrăzi Lugoj – Deva au început în forţă în zona Mintia, Brănişca şi Bretea Mureşană. Constructorii tronsonului de circa 22 de kilometri au revenit pe traseu după aproape două luni de stagnare, dar sunt ne­voiţi să recupereze întârzierile cauzate de o serie de probleme cu care s-au confruntat în ultimele luni, care au dus la întreruperea lucrărilor. Printre ele se numără descoperirea pe traseu a unui cimitir ilegal cu peste 300 de morţi, a unei peşteri cu lilieci dintr-o specie protejată şi sesizarea privind existenţa unei colonii de castori. Mai mult, pe o porţiune de 12 kilometri a aceluiaşi lot, Deva – Ilia, lucrările au fost sistate din octombrie 2015, după ce Inspectoratul de Stat în Construcţii a constatat că societă­ţile nu deţin autorizaţiile nece­sare pentru a continua lucrările. Lucrările la tronsonul de autostradă Deva (Şoimuş) – Ilia au demarat în luna martie a a­nului 2014, iar până în prezent stadiul execuţiei proiectului a rămas sub 50 la sută, deşi termenul de finalizare din contract a fost stabilit la 27 mai 2016. Recent, un document publicat de Ministerul Fondurilor Europene arăta că execuţia celor trei tronsoane ale viitoarei autostrăzi Deva – Lugoj, aflate în şantier, se află pe lista proiectelor ce urmează a fi fazate pentru perioada 2014 – 2020. Investiţiile vor continua cu finanţare de la Uniunea Europeană prin Programul Ope­raţional Infrastructură Mare, iar valoarea totală a acestora depăşeşte 400 de milioane de euro. Conform documentului Ministerului Fondurilor Europene, data planificată a fina­lizării implementării proiectului este primul trimestru al anului 2018, informa Ministerul Fondurilor Europene.

About Daniel Guta