Liceele hunedorene îşi scot oferta pe piaţă. Ce caută elevii? Dotări, profesori de excepţie şi şanse mari de angajare

Articolul a fost vizualizat de 1,746 ori

Cele cinci licee hunedorene, Colegiul Naţional „Iancu de Hunedoara”, Colegiul Naţional de Informatică „Traian Lalescu”, Colegiul Economic „Emanuil Gojdu”, Colegiul Tehnic Matei Corvin”, Liceul Tehnologic „Constantin Bursan” din Hunedoara, dar şi Colegiul Naţional Pedagogic „Regina Maria” din Deva au venit la Galeria de Arte din Hunedoara pentru a-şi prezenta oferta absolvenţilor de gimnaziu din oraş. 

Aur din deşeuri şi piese „tipărite” la imprimanta 3D

Profesorul de fizică şi informatică Mircea Nistor le spune absolvenţilor de gimnaziu care sunt proiectele şi experimentele inedite la care vor putea lua parte, dacă vor opta pentru Colegiul de Informatică

Profesorul de fizică şi informatică Mircea Nistor le spune absolvenţilor de gimnaziu care sunt proiectele şi experimentele inedite la care vor putea lua parte, dacă vor opta pentru Colegiul de Informatică

„De câţiva ani se întâmplă acest eveniment, pentru că elevii care termină clasa a opta sunt dornici să afle mai multe detalii despre liceele pentru care urmează să opteze, iar liceele urmează să îşi prezinte ce au ele mai bun. La noi la liceu, spre exemplu, insistăm asupra aplicabilităţii practice a lucrurilor, fie că e vorba despre programarea compute­relor, fie aplicaţii diverse din domeniul roboticii şi electronicii, astfel încât copiii vor putea să înveţe cum se fac lucrurile acestea, dar şi să facă remarcabile minuni. Câteva dintre proiectele noastre, pe care le-am şi prezentat astăzi, sunt platforma cu pernă de aer, care poate transporta o persoană şi care e făcută dintr-un motor vechi de aspirator, au putut să vadă printr-un telescop obiecte aflate la mare distanţă, au putut să vadă la microscop culorile reale ale pixelilor: roşu, verde şi albastru, iar prin combinarea lor este, de fapt, o iluzie, că noi vedem mii de nuanţe pe ecranul unui telefon. Au văzut cum au recuperat colegii lor aur din deşeuri, au văzut piese „tipărite” la o im­pri­mantă 3D şi multe alte lucruri mărunte, câte au încăput pe măsuţa de prezentare. Chiar i-am auzit pe copii că speră să obţină o medie suficient de mare, ca să poată studia la Colegiul de Informatică. De altfel, mulţi dintre absolvenţii noştri lucrează acum la companii IT de top din ţară şi din străinătate”, spune profesorul de fizică, astro-fizică şi informatică Mircea Nistor, unul dintre cei mai îndrăgiţi şi mai dedicaţi profesori hunedoreni.

O jumătate vor învăţământ teoretic

Elevii Colegiului “Emanuil Gojdu” din Hunedoara spun că sunt încântaţi să vină la cursuri

Elevii Colegiului “Emanuil Gojdu” din Hunedoara spun că sunt încântaţi să vină la cursuri

“Eu cred că adolescenţii nu pot să nu fie interesaţi de oferta Colegiului Economic, pentru că noi chiar mergem cu drag la şcoală, unde suntem o mare familie, adaugă şi Daniela Isăilă, elevă la specializarea turism şi alimentaţie. Avem absolvenţi care fac medicina, care studiază marketing, arhitectură sau care ajung să îşi facă studiile superioare la universităţi de prestigiu, peste graniţe”. Cât priveşte şansele de a se angaja după terminarea studiilor în meseria pentru care s-au pregătit, doar jumătate dintre tineri sunt convinşi că îşi vor găsi un loc de muncă. Datele fac parte dintr-un studiu realizat de specialiştii Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Hunedoara (CJRAE). 55 la sută dintre elevii hunedoreni de clasa a opta spun că vor merge, după absolvirea gimnaziului, pe filiera teoretică a învăţământului liceal. Doar 35 la sută dintre adolescenţi vor merge la un liceu tehnologic, opt la sută vor alege o specializare vocaţională, iar cel puţin unul dintr-o sută de tineri încă nu ştie ce va face în viitorul apropiat. Aproape o treime dintre elevi vor opta pentru profilul real, 25 la sută pentru filiera umanistă, în jur de 20 la sută ar alege să studieze liceul la o specializare în servicii, 15 procente dintre elevi ar opta pentru un profil tehnic, iar restul sunt hotărâţi să aleagă un liceu sportiv, artistic, de ştiinţele naturii sau pedagogic.

La ce meserii mai visează tinerii hunedoreni

Majoritatea elevilor de clasa a opta din oraşele judeţului nostru se gândesc să facă o carieră de medic sau una de profesor. În schimb, copiii de la sat se mulţumesc cu meserii care cer studii medii sau şcoli profesio­nale: mecanic auto sau electromecanic, bucătar, coafor sau stilist. Când optează pentru un liceu sau o anumită specializare, elevii hunedoreni ţin cont, cel mai adesea, nu de influenţa părinţilor sau a profesorilor, ci de cea a prietenilor. Potrivit chestionarelor aplicate de specialiştii CJRAE Hunedoara, sursele de informare sunt: prietenii, dirigintele, familia, profesorii sau psihologii şcolilor. 60 la sută dintre copiii din mediul rural se informează bine înainte de a alege un liceu, în timp ce, pentru elevii din oraşe, rata nivelului de informare creşte cu încă şase procente. Doi elevi dintr-o sută, atât dintre cei de la ţară, cât şi dintre copiii de la oraş, nu au date suficiente când vine vorba de informaţiile necesare pentru a se orienta către cariera potrivită. Unul din zece adolescenţi hunedoreni vrea să se facă medic. În topul profesiilor cele mai dorite figurează şi cele de: profesor (8 la sută), poliţist sau jandarm, dar şi jurist sau avocat (câte 7 procente), IT sau operator PC (6 la sută), în timp ce 5 elevi din 100 ar opta pentru o poziţie în administra­ţie, afaceri sau în domeniul economic.

About Ada Beraru