Zig-Zag prin Hunedoara. Au lăsat casa, familia şi jobul ca să descopere frumuseţile patriei

Articolul a fost vizualizat de 1,344 ori

Fac Zig-Zag prin România şi au poposit şi în judeţul Hunedoara: o trupă de tineri s-a mobilizat acum doi ani şi a plecat să descopere România. Şi-au lăsat casele, familiile, prietenii şi au pornit prin ţară cu gândul să caute frumuseţile României. Hunedoara este al 14-lea judeţ şi, după ce au stat pe aici vreo lună şi jumătate, tinerii Zig-Zag au propus ca brand al locului: „Hunedoara, pământul sacru”.

Muzeul Momarlanului 2“Roţile s-au pus în mişcare! Ziggy va străbate ţara în lung şi-n lat în căutarea celor mai spectaculoase locaţii ale României şi a celor mai de succes oameni”, spun cei de la Zig-Zag România, care se prezintă drept: “un grup de tineri cu pasiuni comune pentru educaţie, călătorit şi citit”. Dumitru Pascariu are acum 27 de ani – a terminat teologia, a lucrat într-o librărie şi, într-o bună zi, s-a decis să îşi descopere ţara alături de alţi tineri. Au devenit grupul “Zig-Zag prin România”: “Noi facem o călătorie de cinci ani prin România, petrecem cam o lună şi jumătate în fiecare judeţ, după care promovăm tot ce înseamnă obiectiv turistic de interes, dar şi oamenii pe care îi descoperim în aceste locuri – artişti populari, meşteri, oameni care fac ceva constructiv pentru comunitate.” La drum, în zig-zag, au plecat 14 tineri, dar acum au mai rămas şapte oameni pe teren, plus doi coechipieri care lucrează de acasă, din Iaşi: “Facem de doi ani lucrul acesta, ne-am obişnuit şi a devenit o excursie de cunoaştere a noastră, interioară, dar şi exterioară a ţării în care trăim”, povesteşte Dumitru. Aventura a pornit fix în data de 16 august 2014, când tineri s-au decis să îşi trăiască altfel viaţa şi să facă, pur şi simplu, ce le place. Au dat rapid peste primul hop: “În Botoşani, fiind doar primul judeţ, am rămas fără bani. Echipa a convocat un brainstorming de idei şi soluţii. Am creat servicii multimedia şi web, oferim pachete de promovare şi pachete de marketing, grafică&design şi copywriting, pentru cei ce ne ajută la continuarea periplului prin ţară: cazare, mâncare, transport. Pentru că în majoritatea parteneriatelor funcţionăm în regim de barter sau troc, banii cash îi direcţionăm unde nu este deschi­dere de barter.” Nu lucrează cu autorităţile, pentru că experienţa le-a demonstrat cât de greu se mişcă lucrurile când e vorba de stat.

Poveşti, fotografii şi alte peripeţii

Muzeul MomarlanuluiFiecare tânăr are rolul lui bine determinat în echipă: “Unde-s mulţi puterea creşte şi povestea nu se-opreşte”, le place să spună celor de la Zig-Zag. Printre cei plecaţi în aventura vieţii lor este şi Iulian Oancia – la 26 de ani a îndrăznit să păşească pe drumul care-i place – e manager de imagine şi, deşi sună pompos, practic, face fotografii: „Lucrez cu prietena mea, care e asistentul meu pe partea de fotografie. Ini­ţial, când ajungem într-un judeţ nou ne facem planul pentru fiecare locaţie. De fapt, chiar înainte să intrăm în judeţ, ştim exact ce urmează să fotografiem. Prietena mea face fotografii pentru cartea judeţului, eu fac tot fotografii, dar pentru video-ul de final de proiect. Avem astfel şi două perspective diferite.” Ei sunt primii pe teren – fotografii scotocesc după peisaje frumoase şi rămân ore în şir într-un loc doar pentru a prinde cel mai bun cadru. “Sincer, e provocator. Avem zile când toate lucrurile sunt frumoase şi totul merge ca pe roate. Avem planul pus la punct şi câteodată iese din prima, altă dată nu iese nimic, mai avem şi câte un accident. Aici, la voi, am avut un accident pe Cheile Crivadiei, când prietena mea a căzut cu aparatul în apă: şi-a spart bărbia şi a stricat şi aparatul. De asta e provocator pentru că, în fiecare zi, ne aşteaptă ceva diferit”, mărturiseşte Iulian, iar Dumitru Pascariu confirmă: „De fiecare dată avem parte şi de peripeţii – se mai strică o maşină, mai rămânem fără bani, mai rămânem câte-o noapte fără cazare şi trebuie să ne descurcăm. Noi ne-am asumat un risc foarte mare atunci când am plecat în această mare excursie – cu rucsacul în spate, cu o gentuţă pe umăr şi cu mult curaj şi multă pasiune. Practic, cu o săptămână înainte ştim ce vom face în perioada următoare – în rest, suntem deschişi către orice provocare.”

Pelerinaj turistic

iulian Oancia 1Au început în 2014 cu Botoşani, Suceava, Maramureş, Satu Mare, Bihor, Arad, Timiş, Caraş-Severin, au continuat cu Hunedoara, de unde pleacă în Alba. “Prima dată se face o cercetare pliată pe ceea ce ştim de la şcoală, pe ce aflăm de pe Internet, apoi, când intrăm în judeţul respectiv, ne ajutăm şi de mate­rialele pe care le găsim la centrele de informare turistică, le ve­rificăm şi apoi le luăm la pas. Fotografii, adică eu cu prietena mea, „spargem gheaţa” şi unde dăm peste obiectivele turistice care merită promovate chemăm şi restul echipei ca să desco­perim cât mai bine locul”, explică Iulian. Cred cu tărie că ei sunt cei care descoperă poveştile fiecărui loc, poveşti care merită să facă înconjurul lumii.
Ajunşi în judeţ au fotografiat şi au scris cu titluri mari să vadă toată România: „Unde te bucuri dacă nu la Bucura?”; „Acolo unde îţi va sta capul, îţi va sta şi legenda – Legendarium”; „Deschide gura şi bea apă! Lacul Gura Apelor”; „Cu ce deschizi Crivadia? Cu Cheile Crivadiei!”; „Muzeul interactiv Ion D. Sîrbu te face să zâmbeşti”; „Eşti pregătit să-ţi iei zborul? Dealul Clopotivei!” ori „N-ai cum să te plictiseşti cu un zimbru!”. După ce bat judeţul, vine şi vremea când trebuie să adune laolaltă totul şi asta s-a întâmplat în cadrul unui eveniment care a avut loc la Castelul Corvinilor: „După ce documentăm, scriem şi fotografiem timp de 45 de zile, organizăm un eveniment care este încununarea muncii noastre – prezentăm un filmuleţ al judeţului, scoatem o carte, scriem în mediul on-line, pe blogul nostru, iulian Oanciahttp://zigzagprinromania.com, pe pagina de Facebook, unde postăm zilnic lucruri interesante – poveşti, fotografii, legende”, spune Dumitru. Dar cei de la Zig Zag nu descoperă doar locuri frumoase, ci şi oameni şi evenimente care merită cunoscute. Unul dintre ei este Gheorghe Tămaş, care a şi venit la Castelul Corvinilor îmbrăcat în straie de momârlan: “Port cizme de piele, cioareci de lână, poliţe, brâu, chimeşa cu motive florale şi la care predomină culorile alb şi ne­gru, laibărul şi clopul”, spune bărbatul care este şi vice­preşedintele asociaţiei de tu­rism montan Via Retezat, dar şi solist vocal: “Ne-am întâlnit la munte, în zona Retezat, la o competiţie sportivă şi m-au invitat la evenimentul de prezentare a muncii lor în judeţ, unde m-au rugat să prezint zona Văii Jiului. Este ceva formidabil ce fac cei de la Zig-Zag, să vină în zonă să desco­pere locul. Pe Internet nu poţi descoperi izvoarele cristaline şi lacurile albastre ale Retezatului, nici portul ori cântecul momârlănesc, cu vestitele “jiene”, nici aerul proaspăt de munte”, spune Gheorghe Tămaş.

Cartea de vizită a judeţului

IUL_5001- Castelul Corvinilor“Nu am ştiut niciodată ce avem cu adevărat în România. Eu, personal, partea de vest, Transilvania, nu am văzut-o niciodată până acum. Ştiam doar ce am citit, învăţat sau am văzut la televizor. Cunoşteam foarte bine însă partea Moldovei. Am fost plecat şi afară, în străinătate, dar când am plecat să descoperim fiecare judeţ, mi-am dat seama că ţara asta a noastră este foarte bogată”, mărturiseşte Iulian Oancia. Câteva zile au petrecut cei de la Zig-Zag chiar la Castelul Corvinilor, iar cei de aici i-au întâmpinat cu entuziasm: „Mă bucur că nişte tineri au o asemenea iniţiativă şi s-au apucat de un astfel de proiect. Ei sunt un grup şi eu le spun „Ceata de la Zig-Zag”, care s-au apucat de un lucru fain pentru cinci ani de zile: s-au lăsat de serviciu, numai ca să poată bântui prin ţara asta românească, au venit şi, timp de câteva zile, i-am plimbat prin casa mea, care este Castelul Corvinilor, au tot făcut poze, s-au documentat, apoi au plecat către Haţeg şi s-au întors la castel pentru evenimentul de final. O ceată de tinerei au redescoperit România şi încearcă să o promoveze prin puterile lor. ”, spune Daniel Şerban, de la Ordinul Cavalerilor de Hunedoara, care e încântat de decizia tinerilor: „Nu trebuie să ai curaj să faci ce fac ei, trebuie să ai un dram de nebunie, dar nebunia aia bună, o temeraritate şi atunci poţi să faci ce vrei tu, să mergi pe unde vrei”. Iniţiativa celor de la Zig-Zag este pe deplin înţeleasă de fotografi, cei care descoperă la pas frumuseţile ţării şi colţurile de poveste ale fiecărui ţinut. Unul dintre ei este profesorul de la Liceul de Arte Grigore Roibu: „Mersul pe jos este spectaculos prin România. România are o faţă a ei care merită desco­perită. Eu descopăr judeţul Hunedoara în fiecare zi prin intermediul aparatului de fotografiat şi de fiecare dată mă mir. Da, România este o ţară care merită facută pas la pas şi descoperită aşa cum este – undeva între străvechi şi nou, între modernism şi arhaic.”

Despre lucrurile frumoase

IMG_7199Tinerii de la Zig-Zag sunt convinşi că România ar putea trăi binişor din turism, dacă factorii de decizie ar lua cu adevărat deciziile potrivite şi ar aloca fondurile acolo unde este cu adevărat necesar. Castelul Corvinilor este unul dintre puţinele obiective din ţară care face recorduri turistice de la an la an. Este un exemplu despre cât de mult înseamnă promovarea în acest domeniu: “Contează foarte mult ca un obiectiv turistic să fie descoperit şi vizitat. Noi, la Hunedoara, facem eforturi deosebite să arătăm întregii ţări şi lumi frumuseţea şi unicitatea monumentului. Mulţi turişti vin deja informaţi şi ştiu foarte multe despre castel, alţii vin pentru prima dată şi noi ne bucurăm pentru fiecare om care ne trece pragul şi află cât mai multe despre castel. Numărul turiştilor este în creştere şi faţă de anul trecut şi, din câte ştiu eu, şi în România avem o creştere pe turism de 12% faţă de 2015. În mod natural, şi la noi este mai bine ca număr de vizitatori, cu mai bine de 10% faţă de anul trecut”, explică Costin Tinca, directorul monumentului. Când au demarat proiectul Zig-Zag, tinerii plecaţi din Iaşi habar nu aveau ce potenţial are turismul românesc. Acum ştiu prea bine la ce s-au înhămat şi ce responsa­bilitate şi-au asumat provocând oamenii cu fotografii frumoase şi texte sugestive să viziteze un a­numit loc: “Nu ne ajunge nouă o lună şi ceva să descoperim un judeţ. Nu cred că e timp suficient să vezi tot. Imaginaţi-vă că noi facem lucrul ăsta în cinci ani, dar, un om care lucrează, câte concedii ar trebui să aibă ca să viziteze lucrurile pe care le vedem noi în cinci ani?! E o ţară bogată, care merită mult timp să o vezi”, crede fotograful Iulian Oancia.

În cĂutarea brandului de ţară

IMG_7177Călătoria prin fiecare judeţ se termină doar atunci când e gata filmuleţul de prezentare din zona respectivă, dar şi cartea. Şi, dacă la Castelul Corvinilor, filmuleţul judeţului Hunedoara s-a terminat în aplauzele publicului, după minute în care rularea lui a rupt doar exclamaţii de uimire, pentru carte, oamenii s-au aşezat la coadă. La 25 de ani, Laura Chihaia este “scriitoarea” grupului, iar specializarea pe psihologie o ajută să se apropie de oameni şi poveştile locului: “Iau fiecare obiectiv în parte şi de la început ne propunem să scriem o carte. Şi, în cartea asta, ce scriem? În primul rând, unicitatea – fraza cheie pe care oricine trebuie să o reţină despre locul respectiv, apoi aducem un “Ştiai că?” cu curiozităţi care te îndrumă mai mult prin obiectiv; experienţa noastră de la firul ierbii, de pe teren, o experienţă pe care nu o găseşti în altă parte, şi, la sfârşit, îmbinăm scopul educativ cu o provocare pentru fiecare: dacă ajungi acolo, ce poţi să faci?” Mai mult, toate poveştile strânse de tineri se adună sub un slogan pe care temerarii Zig-Zag îl propun ca brand al judeţului: “Am stat trei zile şi trei nopţi să ne gândim la brandul judeţului Hunedoara. Am fost la o competiţie sportivă unde discu­tam cu un coleg care mă întreba cum mi se pare. “Foarte frumos – i-am zis – mă încântă spiritualitatea, parcă mi-aş face aici casa!” Şi aşa mi-a venit ideea! Hunedoara, pământul sacru! Ăsta e brandul judeţului Hunedoara şi trebuie să o spuneţi mai departe. A fost o premieră pentru noi – am stabilit primul brand pentru un judeţ şi, la sfârşitul celor cinci ani, vom găsi un brand bun pentru toată România. Ar fi unul acum, dar noi nu îl simţim în totalitate. Plecăm şi căutăm brandul României!”

About Laura Oană