Taxele cu care Guvernul loveşte în firmele private ricoşează în buzunarul românului

Articolul a fost vizualizat de 1,972 ori

Pentru fiecare scumpire a vieţii, ne-am obişnuit de ani buni să dăm vina exclusiv pe creşterile de preţ la combustibil şi utilităţi. Recesiunea pe care o parcurgem naşte o nouă cauză care, alături de cele tradiţionale, va duce şi ea la scăderea standardului de viaţă.
Aflat într-o disperată nevoie de bani pentru finanţarea bugetului, Guvernul României dă dovadă în ultimele luni de o imaginaţie de rău-augur în schimbarea algoritmului de calcul al unor taxe ce operează în sfera companiilor private. Unul dintre exemple este taxa de autorizare a service-urilor auto.

Biruri crescute pentru “calul care trage”

Registrul Auto Român a decis ca, în plină criză economică, să majoreze taxele de autorizare ale unităţilor reparatoare, aceste taxe fiind mai mari acum de 10 – 20 de ori. Astfel, dacă până în luna octombrie 2011 un service auto achita în medie 1000 lei/an pentru autorizare, acum este obligat de către Registrul Auto Român să achite pentru aceeaşi autorizare taxe ce încep de la
11 000 lei şi pot trece peste 20 000 lei, în funcţie de numărul de mărci auto pentru care solicită autorizarea. Noul algoritm de calcul este următorul: câte 90 lei pentru maximum trei activităţi de service prestate, 50 lei pentru fiecare activitate suplimentară, precum şi 500 lei pentru fiecare marcă pe care o reprezintă. De exemplu, dacă un atelier de reparaţii auto este abilitat să repare 20 de mărci de automobile calculul taxei de autorizare este următorul: 20 X 500 + 941 (cost evaluare) + 600 lei (2 activităţi) = 11541 lei în medie per service.

Ce înseamnă o creştere de 1.100 % a costului autorizării?

Potrivit lui Cristian Muntean, directorul Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) din România, majorarea taxei de autorizare va lovi prin ricoşeu buzunarele proprietarilor de automobile. “Atelierele auto vor fi nevoite să crească preţul serviciilor pentru a amortiza cât de cât costul suplimentar al atestării. Apreciez că, în medie, pentru fiecare operaţiune la service, clientul va scoate din buzunare cu 30 până la 40 la sută mai mulţi bani pentru reparaţii. Costul service-ului auto va induce automat o creştere a preţului poliţelor de asigurare auto. Spirala scumpirilor se va închide până la urmă pe ateliere, care în multe cazuri vor pierde clienţi, se vor închide şi cel puţin 15.000 de salariaţi din branşă vor fi trecuţi în şomaj”, declară, pentru REPLICA, Cristian Muntean.

Preţuri de lux

Cât ar putea costa service-ul auto după scumpire? La o creştere de tarife cu 40 la sută, pentru un schimb de cauciucuri, clientul va plăti 84 de lei, un schimb de ulei cu înlocuire de filtru va ajunge la o manoperă de 42 de lei, o revizie completă a sistemului de distribuţie la motor se va factura cu 252 de lei, în timp ce o diagnosticare completă a automobilului va costa 532 de lei.

Sancţionaţi varianta “la negru”!

Ca alternativă la această majorare demenţială de tarif, şeful ASSAI a solicitat autorităţilor printr-o scrisoare deschisă să-şi majoreze veniturile la buget de pe urma atelierelor care lucrează “la negru”. “În România funcţionează circa 4.000 de ateliere auto clandestine, care nu plătesc autorizaţie şi nu oferă nicio garanţie pentru lucrări. De ce nu le amendează Guvernul pe acestea? În loc de şomaj şi clienţi nervoşi, ar obţine la buget circa 20 de milioane de lei, odată cu curăţirea pieţei de evazionişti”, explică sursa citată. Aceasta apreciază că prin noul tarif de atestare, numărul atelierelor auto care vor intra în zona economiei subterane va creşte.

Tags: ,

About Adrian Sălăgean