Părinţii copiilor de vârstă şcolară trebuie să se gândească de pe acum, dacă îi vor înscrie pe copii în clasa pregătitoare sau în clasa întâi. Campania de înscrieri a început deja. Ea include şi testări psihosomatice, acolo unde este cazul. Deşi acceptat, noul sistem rămâne unul controversat, nu doar printre părinţi, ci şi printre dascăli.
Înscrierea copiilor se poate face atât la şcoli, cât şi pe platforma online, pe baza unei fişe tip de înscriere, care trebuie completată şi validată în momentul înscrierii. Părinţii îşi pot înscrie copiii la şcoala de circumscripţie sau la o altă şcoală. Dacă nu sunt acceptaţi la şcoala dorită (alta decât cea de circumscripţie), pot să îşi rezerve locul la şcoala de circumscripţie.
Pentru elevii care, din diferite motive, nu participă la prima etapă sau nu sunt înscrişi, se organizează o a doua etapă de înscriere, iar părinţii au voie să completeze maximum trei opţiuni, fişa urmând să fie depusă la şcoala care ocupă locul întâi în opţiuni. Inspectoratul Şcolar Judeţean Hunedoara (ISJ) a demarat o campanie de informare a părinţilor cu privire la modalitatea de înscriere a copiilor în clasa pregătitoare. Începând din prima zi a lunii aprilie a funcţionat numărul de telefon verde – 0800.816.254, la care părinţii şi susţinătorii legali pot adresa întrebări referitoare la procesul de înscriere şi evaluare psihosomatică a copiilor. Evaluarea, organizată de Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională, se derulează până în 19 aprilie.
Ce este testarea psihosomatică
Potrivit inspectorului pentru învăţământ primar, Nicolae Mateş, testarea psihosomatică se realizează doar în anumite cazuri. Ea este destinată, printre altele, elevilor care împlinesc şase ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2013 şi ai căror părinţi solicită înscrierea în clasa pregătitoare. În urma testării se stabileşte avizul pozitiv sau negativ pentru înscriere. Nicolae Mateş adaugă că anul trecut peste 2.100 de copii au intrat în clasa pregătitoare. Potrivit inspectorului pentru învăţământ primar, au fost şi câteva zeci de cazuri de copii care ar fi putut să meargă în clasa pregătitoare dar, din motive medicale sau din cauza lipsei de încredere a părinţilor în noua organizare a sistemului, au rămas la grădiniţă. Alţi peste 2.000 de copii au intrat anul trecut în clasa întâi, conform statisticilor ISJ. Părinţii interesaţi de înscriere îşi pot lua datele necesare de la avizierele şcolilor, dar şi de pe forumul ISJ Hunedoara, secţiunea “Înscriere învăţământ primar”.
Nicolae Mateş precizează că în judeţul Hunedoara funcţionează cinci centre de evaluare psihosomatică la: Deva, Hunedoara, Petroşani, Orăştie şi Brad. Inspectorul adaugă că reacţiile de până acum ale părinţilor care şi-au înscris copiii în clasa pregătitoare sau care urmează să o facă anul acesta, a fost unul îmbucurător. “Vorbim, practic, de un proces care a fost propus şi a început în 2002. Doar că, până anul trecut, nu s-a găsit momentul oportun pentru lansarea noului sistem. Dacă anul trecut părinţii au fost mai reticenţi, cum se întâmplă întotdeauna atunci când ne aflăm în faţa a ceva nou, acum părinţii au fost consiliaţi şi de directorii grădiniţelor, au acces la informaţie pe mai multe canale, aşa că rezervele părinţilor
s-au diminuat mult”, susţine Nicolae Mateş.
Dascălii au păreri împărţite
Dascălii, pe de altă parte, susţin că introducerea clasei pregătitoare nu este decât o măsură economică, astfel încât sistemul de învăţământ românesc “să scape” de elevi la cel mult 16 ani, când aceştia se pot angaja. Totuşi, unii dintre dascăli se bucură că au un loc de muncă: dacă s-ar renunţa la clasa pregătitoare, 6.000 de învăţători din ţară ar rămâne fără norme sau ar avea de suferit.
În schimb, alţii spun că introducerea clasei pregătitoare a însemnat cheltuieli inutile pe timp de criză (inclusiv cu cursurile de formare), cheltuieli pe care calitatea învăţământului, rămasă aceeaşi, nu le justifică. Unii dintre sindicalişti spun că şi anul acesta va fi nevoie de noi achiziţii de mobilier, pentru că învăţătorii nu pot să se mute, la finalul clasei pregătitoare, dintr-o sală de clasă în alta. Mai mult, unii dintre educatorii hunedoreni susţin că micuţilor le era mai bine, măcar într-o măsură, la grădiniţă, care i-ar fi pregătit treptat cu ideea de trecere la nivel şcolar. Ei adaugă că intrarea bruscă în noul sistem, diferit ca atmosferă de cel de la nivel preşcolar şi mai rigid, nu reprezintă varianta ideală nici din punct de vedere psihologic.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.