Alte termene pentru autostrada Deva – Orăştie

Articolul a fost vizualizat de 2,391 ori

Dacă în urmă cu două luni declara că nu este sigur că termenul de 1 aprilie pentru finalizarea tronsonului de autostradă Deva–Orăştie este unul realist, prefectul judeţului este nevoit să spună acum acelaşi lucru şi despre data de 10 mai, cea la care constructorii sperau că vor putea deschide circulaţia pe întregul “bypass”. Neprevăzutul şi vremea proastă din ultima perioadă au făcut ca termenele de finalizare să nu fie respectate.

Deşi părea a fi mai uşor de finalizat, lotul dintre Simeria şi Orăştie le dă bătăi de cap constructorilor

Deşi părea a fi mai uşor de finalizat, lotul dintre Simeria şi Orăştie le dă bătăi de cap constructorilor

La finele anului trecut s-au depus eforturi considerabile pentru finalizarea măcar a unei jumătăţi din tronsonul de autostradă care ar trebui să scape oraşele Deva, Simeria şi Orăştie de o bună parte a traficului actual de pe DN 7. Este vorba despre porţiunea dintre Deva şi Simeria. Neoficial, în administraţie se vorbeşte că acest efort a fost făcut de autorităţi şi constructor pentru a nu se pierde finanţarea de zeci de milioane de euro venită printr-un program de finanţare expirat: ISPA.

Conform planului iniţial, porţiunea dintre Simeria şi Orăştie trebuia finalizată însă prima, în august 2012, dar, din motive încă neprecizate de nimeni, situaţia s-a inversat. La cum merg lucrurile, există toate şansele ca aceasta să fie gata cu 10 luni întârziere.

“Surprizele” terenului

Prefectul de Hunedoara, Sorin Adrian Vasilescu, a declarat, luni, că a făcut recent o vizită pe şantierul autostrăzii, iar constatările din teren îl fac să creadă că lotul Simeria – Orăştie nu va fi gata la data 10 mai, ultima avansată de constructor. “Pe şantier se lucrează intens, însă există două puncte care necesită lucrări suplimentare, fapt care e posibil să determine întârzierea inaugurării acestui sector din tronsonul de autostradă. O problemă se referă la subtraversarea din dreptul localităţii Turdaş, care creează probleme constructorului. A fost identificată soluţia tehnică potrivită, dar precipitaţiile din ultima vreme vor duce la o durată de execuţie mai lungă decât cea prevăzută iniţial. O a doua problemă o constituie instabilitatea solului din apropierea malului Mureşului. Aici au fost executate lucrări de stabilizare a terasamentului, dar, potrivit specialiştilor, în această zonă va fi necesară realizarea unei construcţii specifice care să consolideze atât malul cât şi solul. Cred că termenul de 10 mai pentru inaugurarea sectorului de autostradă este nerealizabil, însă am încă motive să sper că, începând din această primăvară, se va putea circula pe autostradă de la Şoimuş până la Geoagiu”, adaugă prefectul.

Dacă termenul sperat de prefect este de 31 mai, pentru că la 1 iunie începe vara calendaristică, cel comunicat la începutul anului de către constructor era de 30 iunie.

Deva – Orăştie, amânări după amânări

Despre autostrada dintre Deva şi Orăştie se vorbeşte încă de pe vremea Guvernului Năstase. În iarna lui 2002 au început să apară primele declaraţii şi proiecte. Păguboasa autostradă “Transilvania”, pentru care preţul a crescut de la 5 la 25 de milioane de euro pe kilometru, a intrat însă rapid în scenă. Din motive mai mult politice decât tehnice ori economice, autostrada Braşov – Borş a devenit prioritară. Asta cu toate că oficiali ai Uniunii Europene atrăgeau încă de pe atunci atenţia asupra faptului că prioritar ar trebui să fie proiectul de autostradă de pe Coridorul lV pan-european (Arad – Sibiu – Bucureşti – Constanţa). În perioada 2005 – 2007 s-au derulat procedurile de licitaţie. Din cauza unor contestaţii, acestea au fost reluate. Au mai trecut încă patru ani până când să se ajungă la faza demarării lucrărilor efective, în aprilie 2011. Conform termenelor comunicate iniţial, autostrada de 32,5 kilometri trebuia să fie gata la 15 februarie 2013.

“Autostrăzile noastre, poate…”

România are la ora actuală doar 500 de kilometri de autostradă “circulabili”. Pe autostrada Transilvania sunt gata doar 52 de kilometri, între Câmpia Turzii şi Cluj – Napoca, iar subiectul continuă să provoace scandaluri după scandaluri în presa centrală. Nici pe Coridorul lV lucrurile nu stau mai bine, cel puţin până la Piteşti, de unde se merge pe autostradă încă de pe vremea lui Ceauşescu. După Revoluţie, guvernele României au reuşit să construiască doar autostrada Bucureşti – Constanţa, dar şi aici mai sunt lucrări ce trebuie finalizate. Porţiunea Nădlac – Arad se licitează din nou, cea dintre Arad şi Timişoara este gata, de la Timişoara la Lugoj sunt finalizaţi doar 9,2 kilometri, o porţiune de 24 de kilometri dintre Lugoj şi Dumbrava abia au intrat în execuţie, iar tronsoanele dintre Dumbrava şi Şoimuş se află încă în procedurile de desemnare a proiectanţilor şi constructorilor.

În aceste condiţii, termenul avansat în 2011 de Anca Boagiu, ministru al transporturilor la acea vreme, conform căreia în 2014 vom putea circula pe autostradă de la Nădlac până la Sibiu rămâne doar un alt vis frumos.

About Ciprian Iancu