Profesori şi elevi din Europa s-au întrecut la Hunedoara

Articolul a fost vizualizat de 1,740 ori

Zeci de elevi şi profesori din Grecia, Turcia, Marea Britanie, Polonia şi România participă, în aceste zile, la o serie de evenimente organizate în cadrul proiectului “Fun Way to Independence”. Proiectul de parteneriat le oferă ocazia dascălilor şi copiilor din Hunedoara să facă schimb de experienţă cu şcoli din Grecia, Polonia, Turcia şi Marea Britanie.

concursEvenimentele organizate la Hunedoara, în perioada 24-30 mai, au loc în cadrul acţiunii “Săptămâna Comenius”. După ce, pe parcursul lunilor trecute, profesorii hunedoreni au fost în vizită în Polonia şi în Grecia, acum gazda profesorilor şi a elevilor străini este Centrul de Pedagogie Curativă Hunedoara, iar tema de proiect o constituie activităţile sportive. Toate acestea fac parte din calendarul proiectului de parteneriat şcolar Comenius “Fun way to independence”. Proiectul se derulează pe parcursul anilor 2012-2014 şi implică şcoli speciale sau cu clase incluzive din România, Polonia, Grecia, Turcia şi Marea Britanie. Scopul proiectului este acela de a promova modalităţi de integrare socială a copiilor cu nevoi speciale prin activităţi cultural-artistice şi sportive, adaptate posibilităţilor fizice şi psihice de care aceştia dispun. “Acest schimb de experienţă în domeniul învăţământului special le oferă profesorilor şi specialiştilor din cele cinci ţări ocazia de a afla despre noi metode şi tehnici de lucru, ei văd cum se lucrează în alte ţări şi pot să aplice toate acestea şi la noi”, explică Agnes Vlaic, inspector şcolar pentru învăţământul special şi pentru minorităţi.

Profesorii au concurat alături de copii

Concursurile sportive au început luni dimineaţa la sala de sport a Colegiului Naţional de Informatică “Traian Lalescu” din Hunedoara. Zeci de copii cu nevoi speciale instituţionalizaţi, sau care provin de la asistenţi maternali, dar şi copii crescuţi în propriile familii care învaţă la Centrul de Pedagogie Curativă Hunedoara au venit, însoţiţi de profesorii lor, pentru a lua parte la competiţie. Copiii cu dizabilităţi au participat, pe echipe, împreună cu specialiştii care se ocupă de ei. În concurs au intrat şi invitaţii de peste graniţe: cadre didactice, elevi şi părinţi de la Zespol Szkol Specjalnych nr. 5, din Sopot – Polonia, All-Day Special Primary School din Kilkis – Grecia, Karabuk Şirinkoy Secondary School din Turcia şi Bradstow School din Marea Britanie. Profesorii din cele patru ţări s-au declarat bucuroşi să se afle în România şi spun că, deşi există o mulţime de diferenţe între sistemul educaţional din ţările lor şi cel românesc, o parte dintre metode sunt similare. Specialiştii care se ocupă de copiii din cele patru ţări (Polonia, Grecia, Turcia şi Marea Britanie) adaugă că acest proiect le-a oferit ocazia să înveţe o mulţime de lucruri noi, să afle noi despre noi metode de lucru cu elevii cu nevoi speciale şi spun că la Hunedoara organizarea evenimentelor a fost impecabilă.

Au realizat proiectul pe un forum

Tugba, una dintre profesoarele din Turcia, s-a declarat chiar înainte de începerea competiţiei încântată de organizare şi de peisaj: “Eu sunt profesoară de engleză şi lucrez la o şcoală unde sunt clase pentru copii cu nevoie speciale, dar eu personal nu am lucrat cu copii cu afecţiuni cum ar fi autism sau sindromul Down, aşa cum sunt cei de la Hunedoara. Astăzi am avut ocazia să fiu în preajma lor şi să văd felul în care lucrează cu ei specialiştii din România. Aproape totul este diferit faţă de Turcia. Foarte diferit. Şi când spun asta mă refer mai ales la peisaj şi castelele pe care le aveţi aici… Şi unele dintre metodele folosite de profesori le-am putea considera diferite. Tot ce pot să spun este că sunt fericită să fiu parte într-un asemenea proiect. Am avut enorm de învăţat pe parcursul lui şi, fără îndoială, o să îmi folosească, mai ales că acesta este primul meu an în învăţământ. Sunt la început şi îmi prinde bine să ştiu cât mai multe”, spune Tugba cea frumoasă şi zâmbitoare. Reprezentantele Poloniei, ţara coordonoatoare a proiectului, adaugă că profesorii din cele cinci şcoli europene incluse în acest program “s-au întâlnit” şi au decis să realizeze proiectul pe un forum comun de discuţii, special destinat pentru dascăli.

Exerciţii de fair-play

La deschiderea competiţiei a participat şi fosta campioană mondială la atletism, Marieta Ilcu-Răileanu, reprezentanta Direcţiei Judeţeane pentru Sport şi Tineret Hunedoara. Printre probele incluse în concurs s-au numărat alergarea cu un ou într-o lingură, alergarea în sac sau umplerea unei găleţi cu apă, cu ajutorul unui burete. Copiii au fost însoţiţi în competiţii de profesorii lor, care au intrat şi ei pe culoarele de concurs pentru a-i susţine şi a-i încuraja pe participanţi, iar la final “sportivii” au primit medalii şi cupe, asigurate de organizatori în colaborare cu Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret. Delegaţiile din Polonia, Grecia, Turcia şi Marea Britanie au făcut, pe parcursul acestei săptămâni, şi câteva excursii în judeţul Hunedoara. Oaspeţii au vizitat, printre altele, Castelul Corvinilor, unde au fost aşteptaţi de cavalerii Ordinului de Hunedoara şi au avut ocazia de a-şi încerca puterile şi dibăcia mânuind spade medievale. “În septembrie vom merge în Turcia, iar în iunie 2014, în iunie, dacă vom fi la fel de sănătoşi şi voioşi, vom merge în Anglia. Ca dotări, din ce am văzut până acum, Polonia este mult înaintea noastră, iar la personal… din câte se pare, Anglia stă cel mai bine cu resursele umane. Acolo trei specialişti se ocupă de un singur copil, în timp ce la noi media este inversă: un adult are în grijă trei copii. Ce mă bucură cel mai mult, însă, este că încă mai există oameni care lucrează cu aceşti copii cu nevoi speciale şi pun suflet în ceea ce fac, indiferent că sunt greci, polonezi, români, turci sau englezi”, afirmă directorul Centrului de Pedagogie Curativă Hunedoara, Marin Ormenişan.

Tags:

About Ada Beraru