Ritmul de construcţie al autostrăzilor a încetinit îngrijorător

Articolul a fost vizualizat de 1,037 ori

Cele mai importante zece şantiere de autostrăzi aflate în construcţie, cu o lungime cumulată de 250 de kilometri, sunt finalizate în proporţie de 68%, deşi multe dintre ele trebuiau să fie gata în aprilie. Ritmul de construcţie din perioada 1 mai -1 iunie, de circa 2,7%, este de trei ori mai mic decât cel care se înregistra în luna mai a anului trecut şi pune sub semnul întrebării modul în care se vor desfăşura lucrările de construcţie anul acesta, mai ales că statul a redus puternic cheltuielile cu investiţiile. Compania de drumuri a plătit circa 1,2 miliarde de euro pentru aceste autostrăzi, echivalentul a două treimi din valoarea contractuală a acestora.

autostrada

Bani pentru Orăştie-Sibiu

În perioada 1 mai – 1 iunie, CNADNR a plătit foarte puţini bani către constructorii implicaţi în construcţia de autostrăzi, arată calculele ZF, pe baza informaţiilor transmise de compania de drumuri. Singurul tronson pentru care CNADNR a efectuat plăţi în luna mai este lotul al doilea din Orăştie – Sibiu, unde constructorii Straco Grup şi Studio Corona au primit două milioane de euro.

Cel mai mare avans, pe Lugoj-Deva

Cel mai mare avans în perioada 1 mai – 1 iunie, de circa 8%, a fost înregistrat pe primul tronson al autostrăzii Lugoj – Deva, construit de italienii de la Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte D’Acqua şi Cossi Costruzioni. Viitoarea şosea cu o lungime de circa 27,5 kilometri este gata în proporţie de puţin peste 72%, iar italienii care o construiesc au încasat până acum puţin peste jumătate din suma stipulată în contract, de circa 162 de milioane de euro. Deşi trebuia să fie gata în aprilie, lucrările au fost întârziate şi noul termen de deschidere este octombrie 2013.

Pe Orăştie-Sibiu vom merge din iarnă

Primul lot al autostrăzii Orăştie – Sibiu, cu o lungime de circa 24 de kilometri, era construit în proporţie de 60% la începutul lunii iunie. Autostrada trebuia să fie gata în aprilie, potrivit termenului contractual, fiind construită de austriecii de la Strabag. Noul termen de finalizare stabilit de CNADNR este august 2013. Austriecii au încasat până la începutul lunii iunie circa 48% din contractul de peste 130 de milioane de euro, arată datele de la CNADNR.

Cel de-al doilea lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu are aproape 20 de kilometri şi este realizat de firma românească Straco Grup, alături de italienii de la Studio Corona. Constructorii au finalizat peste jumătate din această autostradă (57,8%), încasând circa 42 de milioane de euro din contractul de aproape 90 de milioane de euro, arată datele de la CNADNR. Termenul contractual de finalizare a acestui tronson era aprilie 2013, însă deschiderea circulaţiei va fi amânată pentru noiembrie anul acesta. A treia secţiune a autostrăzii Orăştie – Sibiu are o lungime de circa 22 de kilometri şi este realizată de italienii de la Impregilo. Peste 70% din acest tronson era gata la începutul lunii iunie. Termenul contractual de finalizare era aprilie 2013, însă a fost amânat pentru anul următor. Pe această porţiune, la Aciliu, se regăseşte şi cel mai mare viaduct din România, cu o lungime de circa 1 kilometru şi o înălţime de 74 de metri. Constructorul italian a încasat până acum peste 92 de milioane de euro pentru această şosea, echivalentul a aproape două treimi din valoarea contractului.

În fine, ultimul tronson din autostrada Orăştie – Sibiu are o lungime de circa 16 kilometri şi este realizat de italienii de la Astaldi şi de firma românească Euro Construct Trading ’98, controlată de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu. La începutul lunii iunie era finalizat în proporţie de aproape 69%, arată datele de la CNADNR. Deşi trebuia să fie gata în aprilie, tronsonul va fi finalizat abia în noiembrie, arată cele mai recente estimări ale CNADNR.

About Adrian Sălăgean