Primele rezultate ale examenului de Bacalaureat, afişate la începutul acestei săptămâni, situează judeţul Hunedoara aproape de media naţională a ratei de promovare: 53,25% dintre candidaţii înscrişi la „examenul maturităţii”, în centrele din judeţul Hunedoara, au reuşit să promoveze. Această rată de promovare este cu aproximativ 16% mai mare decât cea înregistrată la sesiunea de vară din anul trecut. La baza acestor statistici, la prima vedere îmbucurătoare, stă, în primul rând, o concesie a Ministerului Educaţiei, care a gândit pentru examenele naţionale din acest an subiecte cu un grad de dificultate mai redus decât al celor din anii precedenţi, evitând, în acest fel, rezultatele dezastruoase cu care aproape că ne obişnuiserăm.
Potrivit reprezentantului Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Hunedoara, principalul element de noutate al Bacului din acest an a constat în subiectele diferenţiate, nu numai la Matematică, dar şi la Limba română. La această sesiune a Bacalaureatului, pentru prima dată, elevii de la uman au avut de rezolvat cerinţe mai complexe la proba la Limba română decât colegii lor de la profil real, în timp ce, la Matematică, au existat patru categorii de subiecte, având grad de dificultate diferit, în funcţie de profilul urmat de elevi.
Instrumente pentru ajustat statistica
Marta Mate, inspector în cadrul IŞJ Hunedoara, a evitat să compare nivelul de dificultate al subiectelor de Bac din acest an cu cel al subiectelor din anii precedenţi, rezumându-se să afirme că, anul acesta, problemele cu care s-au confruntat absolvenţii la Bacalaureat au fost concepute astfel încât să răspundă unor finalităţi bine definite ale actului de învăţământ, să permită evaluarea competenţelor deţinute de cei care termină un liceu. Poziţia elevilor este, însă, uniformă: Bacul lor (cel din acest an – n.red) a fost mai uşor. Profesorii hunedoreni consideră, de asemenea, că subiectele au fost mai accesibile decât erau în trecut.
O altă explicaţie oferită de inspectorul şcolar pentru procentul de promovare aflat în urcare este trierea pe care au realizat-o în acest an dascălii, lăsând mai mulţi corigenţi. „La nivelul judeţului nostru, aproximativ 10% dintre absolvenţii clasei a Xll-a nu s-au înscris la examenul de Bacalaureat. Aceştia fie au fost lăsaţi corigenţi şi vor avea posibilitatea de a se înscrie la sesiunea din toamnă, după ce îşi iau corigenţele, fie nu s-au simţit pregătiţi pentru examen şi au decis să nu se prezinte”, declară Marta Mate. În ceea ce-i priveşte pe „învinşii” Bacalaureatului din anii trecuţi, se pare că mulţi dintre aceştia au fost demotivaţi de „furcile caudine” ale nepromovării. Doar aproximativ 1.000 dintre participanţii la Bacul din acest an aparţin promoţiilor anterioare, deşi numai anul trecut au existat în jur de 2.000 de respinşi.
Sute de discriminaţi
După ce ani la rând la Bac s-au dat „subiecte de olimpiadă”, anul acesta s-a coborât ştacheta, astfel încât statisticile privind promovarea au devenit aproape îmbucurătoare. Examenul mai uşor poate fi considerat, însă, discriminant pentru sutele de absolvenţi care s-au „împiedicat” de Bacul devenit „serios” începând cu sesiunea din 2011, atât prin subiecte de o dificultate peste medie, cât şi prin mijloacele de prevenire a fraudelor. O evaluare sumară arată că cel puţin câteva sute de absolvenţi din promoţiile anilor 2011 şi 2012 ar fi putut lua din prima Bacul, dacă nivelul subiectelor ar fi fost acelaşi cu cel din acest an. Este vorba despre candidaţi care în 2011 şi 2012 au obţinut note de trecere la toate probele, dar au avut medii cuprinse între 5 şi 6, motiv pentru care nu au promovat.
Tot răul înspre bine
Cu toate că se simte dezavantajată, „generaţia de sacrificiu” care a „căzut” Bacul pe subiectele dificile din anii trecuţi consideră că scăderea gradului de dificultate al subiectelor este o măsură pozitivă. „Anul trecut nu am reuşit să promovez la Matematică. A fost un eşec care m-a determinat să mănânc pe pâine materia asta. Mă aşteptam la subiecte la fel de grele ca anul trecut şi am avut o surpriză plăcută – a fost mult mai uşor. Am luat o notă peste aşteptări, de care sunt mândru. Mă bucur că Ministerul a decis să scadă nivelul de dificultate al examenului de Bacalaureat. E spre binele tuturor, dar mai ales al generaţiilor următoare. Bacalaureatul trebuie să fie un examen corect, dar cu un grad de dificultate mediu. E descurajant să ştii că, deşi înveţi, te străduieşti, e posibil să îţi cadă nişte subiecte foarte grele, la care abia dacă iei nota de trecere”, spune Sergiu Nicola, bucuros că şi-a obţinut „permisul” spre facultate, chiar cu un an suplimentar de muncă.
Bacalaureatul tuturor
Opinia elevilor este împărtăşită de profesorii lor, care sunt de părere că subiectele de Bacalaureat trebuie să permită unui elev care „s-a străduit cât de cât” să obţină nota de trecere. „Bacul nu este un examen al elitelor, ci un examen pentru mase. Subiectele trebuie să fie de dificultate medie, nu cum erau în trecut, astfel încât oricine depune un minim de efort să poată spera la nota de trecere. După părerea mea subiectele de anul acesta au fost accesibile, cel puţin la Matematică. Acest lucru s-a văzut şi în rezultate. Eu zic că e bine aşa. Până la urmă conceperea subiectelor trebuie să ţină cont şi de evoluţia generaţiilor”, este de părere Simion Bade, profesor de Matematică la un liceu din Hunedoara. Dascălul trage, însă, un semnal de alarmă pentru cei care, proveniţi din promoţiile anterioare, nu au reuşit nici în acest an să promoveze examenul de Bacalaureat: „Judecând după cum au arătat subiectele la Matematică, cred că elevii care nu au reuşit să promoveze anul acesta, nici nu vor mai promova, cel puţin dacă nu se pun serios pe treabă.”, declară profesorul.
Diploma de Bac nu se primeşte cadou
Şi nepromovarea „examenului de maturitate” este o experienţă care maturizează. După ce doi ani la rând s-a prezentat la Bac sperând să ghicească răspunsurile corecte, un tânăr din Hunedoara s-a pus cu burta pe carte şi, bucurându-se şi de conjunctura favorabilă a unor subiecte mai uşoare, a reuşit să promoveze Bacalaureatul din a cincea încercare. „În primii doi ani nu am învăţat deloc, am mers la nimereală, pe ghicite. Speram că voi avea norocul colegilor mai mari, care doar dacă nu voiau nu luau Bacul. Cu fiecare nereuşită simţeam tot mai tare frustrarea de a nu mă putea înscrie la o facultate, să plec şi eu din oraşul ăsta. Mi-am dat seama că n-am nicio şansă fără să învăţ şi, anul acesta, m-am pus pe treabă. Am avut noroc ca şi subiectele să fie mai uşoare sau, cel puţin, aşa mi s-a părut, pentru că eram şi eu pregătit.
L-am luat (Bacalaureatul – n.r.) şi abia aştept să-mi iau diploma şi să plec să mă înscriu la o facultate. În alte condiţii, acum eram în anul III…”, povesteşte Paul Iordache, un tânăr pentru care Bacul a fost o adevărată lecţie de viaţă.
Un Bac mai uşor, dar la fel de corect
Cu toate că s-a făcut un compromis în ceea ce priveşte dificultatea subiectelor, de la intoleranţa faţă de fraude nu s-a făcut rabat. Camerele web instalate în fiecare sală în care s-a organizat examenul au intrat în metodologia de examen. „Moda” sumelor de bani strânse pentru „protocol” pare să fi fost „îngropată”. Profesorii supraveghetori şi-au luat în serios rolul, iar elevii au înţeles că, mai nou, la Bac se joacă fairplay.
„În centrul nostru au susţinut examenul de Bacalaureat 410 copii. Toţi au avut un comportament ireproşabil. S-au obişnuit şi cu ideea că există camere de supravegheat, au înţeles că Bacalaureatul este un examen serios şi nu am avut nicio problemă. Cred că măsurile luate în urmă cu doi ani încep să dea roade”, afirmă Iuliu Deldegan, preşedintele centrului de examen de la Colegiul naţional „Iancu de Hunedoara”. Nici la nivelul judeţului nu au fost înregistrate tentative de fraudă, niciun candidat nefiind eliminat anul acesta din examen.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.