Transporturile feroviare se confruntă cu probleme grave

Articolul a fost vizualizat de 1,830 ori

Infrastructură învechită şi periculoasă, un număr insuficient de vagoane, lipsa investiţiilor, dar şi a firmelor care să asigure curăţenia în vagoane sunt doar câteva dintre problemele din sectorul transporturilor feroviare. Pe angajaţi, însă, cel mai tare “îi arde” la buzunar. Ceferiştii nu sunt de acord cu disponibilizările anunţate, aşa că astăzi au anunţat că vor ieşi în stradă.

În trenLiderul de sindicat Ştefan Besciu, prim-vicepreşedinte la Alianţa Mişcare Comercială Timişoara, anunţă că astăzi vor ieşi în stradă 5.000 de ceferişti. Acţiunea de protest va avea loc în faţa Ministerului Transporturilor şi va continua cu un marş până la sediul Guvernului. Protestul urmează să înceapă în această dimineaţă, la ora 10, manifestarea fiind autorizată pentru un număr de 6.000 de persoane. Cu câteva zile în urmă, câteva sute de sindicalişti ai Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă au protestat, nemulţumiţi de disponibilizările care ar urma să fie făcute, fără acordarea de plăţi compensatorii, dar şi de reducerea timpului de lucru, de la cinci, la numai patru zile pe săptămână. Angajaţii CFR spun că salariile lor ar trebui să fie la un nivel de aproximativ 500 de euro, însă valoarea acestora nu depăşeşte 300 de euro, cu tot cu sporuri, în timp ce salariul de încadrare este de aproximativ 1.000 de lei.

Trenurile sezoniere sunt tot mai puţine

Ceferiştii cer reducerea numărului de disponibilizări, anunţate pentru reducerea pierderilor, dar şi alocarea sumelor necesare pentru investiţii. “E vorba de disponibilizările preconizate la CFR Marfă, de unde ar trebui să plece acasă 1.500 de oameni. Şi la CFR Călători se lucrează la o restructurare, şi se doreşte o privatizare şi la CFR Călători”, explică Ştefan Besciu. Acesta spune că structurile de personal din companiile de transport sunt “umflate” la birouri, dar “se umblă foarte mult la personal în partea de jos. Conductorii şi şefii de tren sunt daţi afară săptămânal, câte doi-trei pe săptămână, pe motiv că sunt prinşi cu călători frauduloşi. În schimb, fiecare guvernare şi-a adus oamenii ei, iar în birouri sunt foarte mulţi. Mai ales în Minister, în Regionale… În staţii mai puţin, pentru că salariul este mai mic”, adaugă Ştefan Besciu. O altă problemă majoră a domeniului transporturilor feroviare este dată de apariţia firmelor de transport rutier, care şi-au stabilit programe de plecări pliate pe nevoile clienţilor şi, în plus, practică şi preţuri mult mai mici. Mai mult, CFR a redus numărul de trenuri sezoniere în vara aceasta pe motiv că nu are vagoane suficiente. Este şi cazul trenului care circula pe ruta Deva-Mangalia. Călătorii care merg spre litoral mai au acum la dispoziţie un singur tren (Arad – Bucureşti – Mangalia), însă numărul solicitărilor depăşeşte mult locurile disponibile. Asta în condiţiile în care trenurile sezoniere, susţin ceferiştii, sunt cele mai profitabile.

Infrastructură veche, toalete infecte

Liderii sindicali adaugă că nici până acum CFR Infrastructură şi Călători nu au un buget, deşi acesta ar fi trebuit stabilit încă din luna ianuarie. În plus, începând din luna iulie nu mai există nici firmele care ar fi trebuit să întreţină curăţenia în trenuri. Vechile contracte pentru prestarea acestor servicii au expirat, iar o licitaţie pentru desemnarea firmelor care să se ocupe de curăţenia din trenuri va fi organizată abia la sfârşitul lunii. Până atunci, vagoanele sunt măturate chiar de şefii de tren, iar conductorii avertizează că toaletele sunt “infecte” sau închise, tocmai din acest motiv. Ministerul Transporturilor a anunţat, printr-un comunicat de presă, că restructurările de personal de la CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă se vor face prin disponibilizări voluntare, iar angajaţii acestor companii vor beneficia de prevederile Ordonanţei de Urgenţă 36, din 2013. Ordonanţa presupune aplicarea, până în 2018, a unor măsuri de protecţie socială acordată persoanelor disponibilizate prin concedieri colective, făcute în baza planurilor de disponibilizare. Angajaţii CFR afirmă, însă, că soluţiile reale pentru salvarea sistemului de transport feroviar ar presupune reînnoirea parcului de vagoane şi refacerea infrastructurii. “Noi şi acum circulăm cu doar 40-50 de kilometri la oră. De la Deva la Timişoara săgeata albastră face patru ore, pentru că de la Lugoj spre Timişoara circulă cu 30 de kilometri la oră. Infrastructura e la pământ!”, avertizează Ştefan Besciu.

Hyperloop, noua alternativă

Cât timp Căile Ferate Române se confruntă cu probleme majore, un nou sistem de transport ultra-rapid ar putea deveni funcţional în Statele Unite. Prin intermediul noului mijloc de transport, călătorii ar urma să parcurgă distanţa de 600 de kilometri dintre oraşele Los Angeles şi San Francisco în doar 30 de minute – mai repede decât un avion. Ideea alternativei în transporturi îi aparţine faimosului antreprenor şi miliardar Elon Musk, celebru pentru ideile sale vizionare în materie de tehnologie, scrie publicaţia Mail Online. Musk este preşedinte al SpaceX, prima companie privată care aprovizionează Staţia Spaţială Internaţională, şi tot el a fondat sistemul de plăţi electronice PayPal şi compania Tesla Motors, care fabrică maşini electrice. Despre hyperloop, însă, vom afla detalii abia la data de 12 august, pentru că finanţatorul acestuia nu a oferit niciun fel de detalii tehnice, iar specialiştii nu pot decât să facă presupuneri în privinţa principiului pe baza căruia va funcţiona Hyperloop. Elon Musk a declarat că producerea accidentelor este imposibilă în acest sistem, care nu este afectat de condiţiile meteo şi poate atinge o viteză de două ori mai mare decât viteza medie a unui avion.

About Ada Beraru